prof. Neutrino | Články / Recenze | 29.01.2022
Román Revoluce je ambiciózní pokus o politický thriller z českého prostředí od bývalého „bezpečáka“ a youtubera věnujícího se osobnímu rozvoji Jakuba Trpiše, který má na svém kontě jeden bestseller Volba (2018) a jeden fantasy román Landie (2017). Tentokrát jeho titul vyšel i s barevnými ilustracemi Martiny Fischmeister a opulentním soundtrackem od Karla Antonína, nahraným Pražským symfonickým orchestrem. Sympatickým specifikem je, že si své tituly vydává autor zcela sám a na vlastní náklady, bez vnucování se různým nakladatelstvím. O to s větší vervou se opřel do internetového marketingu, který byl v době vydání knihy jen těžko přehlédnutelný.
Akční spektákl o varietách českého nacionalismu se snaží předpovídat osud a směřování České republiky v blízké budoucnosti. K moci se dostává populistická strana Prosperita a její bezcitný lídr se spasitelským syndromem je schopný, ve jménu národa, téměř všeho. Osudy čtyř naprosto rozdílných ústředních postav se proplétají v labyrintu manipulací a zavedou nás do prostředí vysoké politiky, odhalí praxi médií nebo fungování samozvané ozbrojené frakce „vlastenců“, která se chystá na nelítostný teroristický atak. Každá z postav má zcela jiné představy o budoucnosti země, všichni však touží po změně. Hlavní souboj se odehrává mezi bezskrupulózním premiérem, jdoucím přes mrtvoly, a morálně neoblomnou novinářkou. Vítězem ale nakonec není nikdo z nich. O nepředvídané zvraty sice rozhodně není nouze, autor však místy tlačí na pilu až příliš a překračuje hranici kýče, tak jako v samotném, poněkud zbytečně „oduševnělém“ závěru.
Na druhou stranu Trpiš v knize vcelku erudovaně glosuje politické témata dneška, zákulisní čachry, nemoci demokracie, problém hybridních válek a popisuje ambivalentní podoby národní identity od hrdého vlastenectví až po agresivní nacionalismus. Knihu zatraktivňují i fiktivní volební tabulky, statusy na sociálních sítích či citace z oficiálních médií, vytvářející dojem autenticity.
Trpišova Revoluce si literární kritiku pravděpodobně nenakloní, ta však není jeho cílovkou. Bude jí spíš jedinec, jenž není žádný knihomol, ale podtitul „souboj o duši českého národa“ ho zaručeně upoutá. Byť umanutá marketingová snaha stát se za každou cenu knižním trhákem poněkud kazí celkový dojem z jinak napínavého románu, jisté kvality mu rozhodně upřít nelze. To vše v době, kdy konstrukt národa je historickým anachronismem, i když stále znovu a znovu recyklovatelným.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.
Kryštof Kočtář 15.08.2024
Skladby samy mají strukturu jemně rozkolísaných záchvěvů, které dohromady připomínají obraz plynoucí čáry života.
Mária Karľaková 15.08.2024
Kniha je naozaj výnimočná osobná spoveď. Je intímna, plná pocitov, myšlienok, postrehov, otázok z dospievania jedného dievčaťa.
Dušan Šuster 02.08.2024
Rýchlik to veru nie je. Kilometre ubiehajú pomaly – Donato stanovil tempo okolo 110 bpm, čo je o poznanie menej než trend v súčasnom techne – a basový bubon má…
Šimon Žáček 31.07.2024
Ostře kritizovat konzumní společnost dokázala již několikrát, což mnohdy vedlo i k mezinárodnímu úspěchu – zejména v případě oscarového Parazita či megahitu Hra na oliheň.