Články / Offtopic / / Movie/dox

REVENANT Zmrtvýchvstání - Bůh taky bere

REVENANT Zmrtvýchvstání - Bůh taky bere

3DDI3 | Články / Offtopic / / Movie/dox | 16.02.2016

„A Bůh dává… a Bůh taky bere.“ (The Revenant)

Pro pomstu stojí za to žít. Rok 1823. Traper Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) je napaden a téměř zabit medvědem. Zmrzačený a neschopen slova přihlíží zabití svého syna – míšence – a je opuštěn svými druhy. Hnán touhou po pomstě se plazí dvě stě mil divočinou, pronásledován domorodými Arikarii, aby pomstil synovu smrt. Příběh je inspirován skutečnými událostmi, tvůrci si ale například přimysleli onoho syna. Mýty opředená historka o lovci kožešin, který se utkal s medvědem a zápas přežil, se dodnes vypráví u táborových ohňů. Červi vyžírající shnilé maso (zabrání gangréně), baštění kořínků a přespávání uvnitř mrtvých zvířat. Iñárritu vše staví do nového kontextu, symboliky a filozofického přemítání o smrti. A o životě, samozřejmě.

Lubezkého úchvatná kamera a DiCapriův strhující výkon překonává jen krása zamrzlé krajiny, která jako by vypadla z análů National Geographic. Syrová atmosféra plná hlíny, krve a podchlazení, doplněná neskutečně sugestivní hudbou Ryuichiho Sakamota člověka pohltí od první minuty. V mrazivé vodě popadá dech, při útoku Grizzlyho se instinktivně krčí a žije s hrdinou.

Despotický Iñárritu vyžadoval, aby se snímek točil chronologicky (dodnes není zcela jasné, zda-li tomu tak bylo) a bez umělého osvětlení. Mnoho lidí ze štábu s tímto přístupem mělo problém, a ten, kdo ho měl, letěl. Natáčení se protáhlo o několik měsíců, Tom Hardy přišel o roli v příštím filmu Davida Ayera a rozpočet se nafoukl. Finále se muselo dotočit v Argentině.

Výsledkem je meditativní, syrový krvák, technicky dokonalý a herecky přímo neskutečný (i když do jaké míry je to fyzické přepětí hrané, můžeme polemizovat) s dvanácti nominacemi na Oscara. Třešničkou na dortu je pak výkon Toma Hardyho. Ryzí lidskost. K čemu je život?

Info

REVENANT Zmrtvýchvstání / The Revenant
režie: Alejandro González Iñárritu
www.foxmovies.com/movies/the-revenant

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Člověk člověku vlastníkem (Vlastníci)

Shaqualyck 21.06.2020

Ne že by se u nás točilo málo komedií. Jen se na ně nedá koukat. Vlastníci Jiřího Havelky představují výjimku z pravidla.

Bedosova partnerská poradňa (Tenkrát podruhé)

Bibiána Hajdanyová 25.01.2020

Kde by sa človek chcel ocitnúť, ak by mal možnosť znovu prežiť nejaký moment? Išlo by o konkrétne miesto alebo o to, kto by v danej spomienke figuroval?

Kedy sa „naša vec“ stala vecou verejnou? (Prvý zradca)

Bibiána Hajdanyová 28.12.2019

Životopisná krimi-dráma Il traditore je plná mocných mužov, veľkých zrád a túžby po pomste.

Jobové kapitalismu? (Pardon, nezastihli jsme vás)

Jakub Kurnas 14.12.2019

Režisér Ken Loach je vytrvalým kritikem stávajících sociálních poměrů na Britských ostrovech...

Parazit (pro každého)

Jakub Kurnas 03.11.2019

Snímek, který si z letošního Festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu, zaujme jak důrazem na sociální tematiku, tak drsným černým humorem.

Staříci na cestě

Veronika Havlová, Viktor Palák 21.10.2019

Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku?

Pod plechem trumpet (Brasslands)

Jakub Kurnas 09.10.2019

Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí.

Když bolí každý přešlap (Tiché doteky)

Veronika Havlová, Viktor Palák 02.10.2019

Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.

Vtedy u Tarantina (Once Upon a Time in Hollywood)

Bibiána Hajdanyová 25.08.2019

Námet znie veľmi komplexne a každý si predstaví rozmanitý príbeh, ktorý sa z postáv hraných hviezdami najvyššej hollywoodskej kvality môže vykľuť. No...

Poloboh, Lucifer alebo len obyčajný človek? (Diego Maradona)

Bibiána Hajdanyová 29.07.2019

Film neháji žiaden z Maradonových excesov a prešľapov, nesnaží sa v divákovi vyvolať pocity súdržnosti s jeho osudom, taktiež ho nezhadzuje.