Patrik Kratochvíl | Články / Recenze | 23.02.2023
Calina a Viktora Sheena, dva nejposlouchanější české rappery, pojí zahraniční původ (z Moldavska, resp. z Kazachstánu) a snaha odlišovat se od zbytku rapového mainstreamu („trapující“ Yzomandias nebo drill jihlavské skupiny 58G) popovějším zvukem a zvolenými tématy. Dává tedy smysl, že se dvě velká jména dala dohromady a tuto spolupráci na podzim završí koncertem v pražské O2 areně. Dokáže ale album Roadtrip dostát vysokým ambicím tohoto komba?
Deska je soudržná díky jasně stanoveným tématům jako popularita, kariérní strasti, stereotypy rapové subkultury nebo mezilidské vztahy. Jen se s nimi nepracuje promyšleněji, u některých tracků se nedá zbavit pocitu, že jsou vlastně o tom stejném, jen to říkají trošku jinak (např. vztahovky Safír a Limonáda). Další problém je, že Calin s Sheenem pouze kloužou po povrchu, což je dáno kvalitou textů. Ty trpí přílišnou jednoduchostí (otřepané fráze jako „modré oči jako kdybych koukal do safíru“) a rezignováním na oceňovaný trademark obou rapperů, jako je zdůraznění osobní roviny dodávající trackům větší míru upřímnosti. Texty působí až moc obecně, vágně a vykalkulovaně, je těžké se na ně napojit, hlubší vyznění schází.
Tam, kde jednoduchost textům škodí, hudbě zase přidává. Za ní stojí hlavně brněnští producenti Bloodflow a D.Kop, kteří produkují na českou scénu velmi svébytný a funkční zvuk, sázející na hitový potenciál. Tracky nejsou zahlcené zbytečnými finesami, jsou spíš komornější a staví na nenápadných, ale silných melodiích, prostě dělají na rapových základech dobře vystavěný pop. Deska přirozeně střídá dravost (Dívej) se zasněnými polohami (Double Time), z nichž přeskakuje do chytlavých tanečních rytmů (Safír, Cikády). Tento zdánlivě nesourodý mix se naštěstí nerozpadá, naopak zdůrazňuje schopnosti obou rapperů, tedy že Sheenovi jde více klasické rapování, kdežto Calinovi zase zpěv.
Roadtrip je ve finále takovým kočkopsem. Na jednu stranu je to díky chytlavé hudbě zábavná deska, na druhou stranu i přes svou tematickou sevřenost nepřináší nic nového. Calin se Sheenem rapují o vydělávání peněz, závisti, tvrdé práci a o tom, jak se odlišují, což zvládli výrazně líp ve své dosavadní tvorbě. Roadtrip měl predispozice být rapovou deskou roku, nakonec z toho ale vyšla „jen“ lehce nadprůměrná kolekce hitovek, které se hodí do playlistů, ale nenabízí nic navíc.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.
Richard Michalik 31.08.2024
Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).
Jakub Veselý 30.08.2024
Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.
David Stoklas 27.08.2024
Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.
Veronika Tichá 26.08.2024
V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.
Klára Šajtarová 21.08.2024
Vycházející hvězda hardcoru a metalcoru z Oldhan County v Kentucky nenabízí žádné kompromisy – žádné čisté vokály, žádné přepálené refrény.
Kryštof Kočtář 15.08.2024
Skladby samy mají strukturu jemně rozkolísaných záchvěvů, které dohromady připomínají obraz plynoucí čáry života.
Mária Karľaková 15.08.2024
Kniha je naozaj výnimočná osobná spoveď. Je intímna, plná pocitov, myšlienok, postrehov, otázok z dospievania jedného dievčaťa.
Dušan Šuster 02.08.2024
Rýchlik to veru nie je. Kilometre ubiehajú pomaly – Donato stanovil tempo okolo 110 bpm, čo je o poznanie menej než trend v súčasnom techne – a basový bubon má…
Šimon Žáček 31.07.2024
Ostře kritizovat konzumní společnost dokázala již několikrát, což mnohdy vedlo i k mezinárodnímu úspěchu – zejména v případě oscarového Parazita či megahitu Hra na oliheň.