Jan Hocek | Články / Profily | 22.01.2014
Opravdová „hvězda“ mezi skladatelkami se narodila v roce 1986 v Záhřebu. Už na základní umělecké škole psala skladby pro školní sbor, absolvovala záhřebskou Hudební akademii, studia kompozice a harmonie zakončila v roce 2010. O rok později se stala členkou Společnosti chorvatských skladatelů. Na rozdíl od svých „kolegů“ je její hudba součástí subkultury mladé i té nejmladší generace, protože hodně skládá pro krátké animované filmy – viz Muddy Waters (2013) nebo zatím nejznámější počin Satanův syn (2012), reklamu (loni pro UEFA) a videohry – zmiňme alespoň poslední hit The Red Solstice, ve kterém zní dramaticky hutná symfonická hudba a nechybí ani početný pěvecký sbor a elektronikou podpořená rytmická složka. Není proto divu, že chorvatská veřejnoprávní televize požádala Bianku Ban o hudební spolupráci na dlouhodobém vzdělávacím pořadu pro děti a mládež Notica (Notička).
Mladá skladatelka komponuje také koncertní díla pro sólové nástroje, nejrůznější komorní soubory, pěvecké sbory, symfonické orchestry (Academy of Music Symphony Orchestra, Záhřebská filharmonie) a big bandy (Chorvatský televizní a rozhlasový big band). Na internetu lze najít dvě její alba, která zatím nebyla vydána v podobě fyzického CD. Fragments – Music from Commercials obsahuje 9 skladeb pro komerční účely a nabízí žánrovou všehochuť od minimalismu přes swing, letní pop-rockovou nostalgii až po velkoorchestrální symfonickou erupci či elektro-brutální atak. Druhým je kompletní soundtrack ke zmíněnému animovanému filmu Satanův syn, který je plnokrevným dramatickým dílem se všemi atributy filmové hudby, včetně mystického oparu a tíživého děsu.
Mezi nejznámější skladby pro sólový nástroj patří bezesporu Ripples for Piano, nymanovsky minimalistický skvost. Z komorních kompozic ční nejvýše Bug for Brass Quintet, osvěžující neotřelým humorem, Giocozo pro dechový kvintet, ovlivněná duchem Pařížské šestky (hlavně Poulencem a Milhaudem), a
Event Horizon, taktéž pro kvintet (tentokrát však s klavírem, smyčcovými nástroji, klarinetem a flétnou), kde skladatelka úžasným způsobem pracuje s kontrapunktem a proměnlivou dynamikou. Z orchestrální tvorby na sebe upozornila kompozicí Dva pohyby pro symfonický orchestr z roku 2010, což je strhující absolventská práce o dvou větách (pohybech) jako vášnivý a gradovaný výlet do hájemství „velkého zvuku“.
Bianca Ban si zaslouží vaši pozornost. Až budete hrát na počítači nějakou vzrušující hru a zaujme vás hudební doprovod, vězte, že autorem by mohla být právě ona...
Karel Veselý 07.01.2021
David Kořínek (Rafani) současnou hudbu sleduje se stejným zájmem jako umění a to mu dává šanci oba světy, které se v mnohém ovlivňují, zodpovědně srovnávat.
Jakub Šíma 07.01.2021
Prošel cestu, na které dokázal dát hlas lidem z okraje společnosti, aktivizoval je a nabídnul vzory, s kterými se mohli ztotožnit. Grime.
mxm 06.01.2021
Někdy v jednadevadesátém kdosi zazvonil za dveřmi v paneláku uprostřed hornického sídliště... Maxim týrá paměť v rubrice Kult. Michael’s Uncle.
redakce 06.12.2020
Comebacky jsou módou i prokletím posledních let. Jeden takový budeme mít na Full Moon stage na Colours. A bude to nejvíc.
redakce 05.12.2020
Strhující koláž, křišťálově čisté melodie i výbuchy surového hluku. Máte rádi Sonic Youth?
redakce 04.12.2020
Lonker See si zakládají na neustálém překvapování posluchačů i sama sebe, své dobrodružné kompozice staví na improvizovaných základech. Vyzkoušíme na nadcházející Full Moon Stage.
redakce 03.12.2020
Neúnavný taneční beat a angažované a buřičské texty, to je čtvrtá kapela naší Full Moon Stage.
redakce 02.12.2020
Radost z hluku. Srbská formace Repetitor představuje to nejlepší z bělehradské alternativní rockové scény.
redakce 01.12.2020
Chvílemi na riviéře z černobílého francouzského filmu, chvílemi na bláznivé vesmírné stanici. Seznamte se s druhou kapelou Full Moon Stage.
redakce 30.11.2020
Health představují dokonalé ztělesnění konceptu ‚ubavit se k smrti‛. Hysteričtí, umělí, prázdní a nehorázně zábavní.