Ondřej Pěkný | Články / Reporty | 18.11.2023
Přiveze s sebou Yaeji do Prahy kladivo? Logická otázka, před koncertem občasně zaměstnávající moji mysl. Odpověď na sebe ale nechá chvíli čekat. Když Yaeji přichází, v ruce má jen mikrofon. Set začíná samplem flétny ze Submerge FM, prvního tracku alba With a Hammer, jemuž je tour věnována. Dobrá volba na začátek, náladou šetrně navazuje vztah s posluchačem. Přestože Yaeji později přiznává nejistotu při vystupování, nic toho druhu tu neruší. Submerge FM je vlastně takové empatizující účtování s časovostí a problematickou situací světa. Vyznívá lehce a pohodlně a hned si získává moje sympatie. Vokál je dobře slyšet. Jemnou ambienci doplňuje jednoduchý, ale výrazný beat, předznamenávající tanečnější pokračování setu. Na projekci se objevuje emotikon „:3“ (tzv. cat face, asociující roztomilost), doplněný soustředěně staženým obočím, který je tváří kladiva na coveru.
Mezi skladbami Yaeji krátce vysvětluje koncept alba. Zjednodušeně řečeno jde o transformaci vzteku a úzkostí. Kladivo je spíše symbol moci než nástroj destrukce. Před akcí jsem se dočetl, že „příběhově“ má původ v komiksu, vytvořeném Yaeji a umělcem jménem Seong Ryul. V něm její avatar poptává v krámku jistého čaroděje-psa předmět s mocí spoutat hněv. Kladiva byly fyzicky vytvořeny dvě. Dvojnásobná šance, že zde bude alespoň jedno, nebo to takhle nefunguje?
Z With a Hammer je set poskládán z poloviny a nezdá se mi, že by měl nějaké slabší místo. Nejsilnějším je asi starší Raingurl, což odpovídá statistikám na internetu. House, techno, hip hop, ambient, vlivy různé, ale celek kompaktní způsobem, který by někdo mohl přirovnat třeba ke Grimes. Velký podíl na energičnosti koncertu má jeho pohybová část, nápaditá, hravá, vtipná. Například když na začátku tracku 29 přiveze doprovodná tanečnice Madison Wada na stage Yaeji na kolečkové židli. Synchronizovaný i improvizovanější tanec má ale i své dramatičtější momenty (In the Mirror).
A pak se na scéně objevuje kladivo. S topůrkem barvy magenta, jiným, než dvě výše zmiňovaná. Jsou tedy tři? Jedno se transformovalo? Kladivo se tváří svým zvláštním výrazem. Yaeji se kladivem ohání „jinak“, tančí s ním. Máchnutím „rozbíjí“ projekci na střepy, ale je to „empowered“ gesto. Ve skladbě Happy přikládá mikrofon ke tváři kladiva a to „zpívá“: „You fall in love … I, I, I, I.“ Ke konci taneční energie graduje. Připojuje se i George Riley, která vystupovala jako support se svým lehce alternativním R&B setem – byl mile bezprostřední, místy zajímavě zasněný, ale zvukově trochu utopený. Dovedu si představit zřetelnější vyznění.
Vzhledem k tomu, jak Yaeji kombinuje korejštinu s angličtinou, mě zajímalo, jestli dorazí fanoušci k-popu. Nějaké identifikuji, přesněji ale těžko říct. Co ovšem poznat jde, jsou pozitivní účinky na okolí. Jedna „z těch událostí“ předávání autentického apelu prospívajícího empatii, nakolik je to možné.
Yaeji (us) + George Riley (uk)
15. 11. 2023 Roxy, Praha
foto © Filip Kůstka
Timon Láska 11.10.2024
Zatímco Oklou zhypnotizovala dav bublavě gradujícím a také nejznámějším trackem Lurk, Casey MQ roztancovává sál romantickou původní verzí What About Us.
Veronika Vagačová 11.10.2024
Hudba mala značne evokatívny charakter, tanečné a dynamickejšie časti pripomínali scenérie z latinskoamerickej dedinky a pobehujúce deti po uliciach, iné časti dialógy.
Václav Valtr 11.10.2024
Po několika úvodních písních přišel čas na lyričtější část reportoáru, vtahující do hypnotického a mrazivého světa svébytné estetiky...
Aneta Martínková 10.10.2024
V srpnu 2023 streamovací služba Spotify ohlásila, že její uživatelé a uživatelky za poslední rok naposlouchali přes tři miliony hodin nahrávek bílého šumu...
Veronika Havlová 09.10.2024
Když chcete zjistit, co je v Brně za kluby, jaké tam mají zvukaře, dramaturgii a nabídku na baru, naskočte na vlnu dvoudenního festivalu Batch.
Filip Peloušek 30.09.2024
Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.
Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024
Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.
Klára Řepková 29.09.2024
Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.
Dominik Polívka, Jarda Petřík 28.09.2024
Kdo čekal, že program do druhé ranní ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku.
Marek Hadrbolec 27.09.2024
Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.