Emma Barickmanová | Články / Recenze | 30.08.2022
Jsou nepředvídatelné, nezachytitelné a stále v pohybu. Takto se představuje kapela Viah a těmito slovy lze vystihnout jejich druhé album Crash Report. Do děje nás vztahuje Glorie, nová interpretace písně Gloria z jejich prvního alba Tears of a Giant. Glorie je jako přivítání zpět do světa Viah, nového ale navazujícího na svou původní formu. Tato nová verze je zasněná a téměř se zdá jako by na původní píseň vzpomínala. Tam, kde bylo předtím extatické volání do noci, je nyní něco melancholičtějšího, ale zároveň hlubšího, vážnějšího a uvědomělejšího. Zvuk nové Viah je propracovanější a komplexnější.
Ve spolupráci se skupinou P/\ST nás vedou skrze bolestnost moderních dní zalitých modrým světlem obrazovek. Píseň Nic je jako první z dosavadní tvorby Viah v češtině. V refrénu zpívají „skutek, smutek a já chci víc“. Skrze tuto hru se slovy můžeme najít určitou ryzí poetičnost, která v jejich jiných písních dosud tolik nevynikla. Hostující interpreti (P/\ST, Isama Zing a Aid Kid) hladce zapadají do světa, který spolu s viah vytvořily. Přidávají nové motivy, ale staví na základu, který položily Vi, Rosa a Vera.
Od svého počátku se kapela prezentovala jako elektropopová, byť s alternativními prvky, na nové nahrávce to potvrzují, ale zároveň rozvíjejí. Nebojí se experimentovat s tempem a tóninami, zkouší si různá alter ega a pozice. Méně či více nápadnými alternacemi nás nutí dávat pozor. Není jasné kam nás vedou. Při všech těchto elementech si zachovávají popovou svěžest. Je to zábava.
Další reinterpretací z debutového alba je skladba G&T (původně Giant Tears). I zde došlo k určité metamorfóze vypravěče, který je dospělejší. Zároveň je jako duch, který pronásleduje či hledá. I samotná instrumentace evokuje zneklidňující, paranormální obrazy. Commercial Break je poté jako probuzení po neklidném spánku. Výrazný beat a kontrastně jemné vokalízy přinášejí novou atmosféru, čerstvý vzduch. Intonace zpěvu i melodie silně evokují mainstreamový západní pop. Zároveň je však pod hladinou celý svět zvuku, kde se mísí vokály a elektronika. V Nye tuto náladu dále rozvíjejí. Už nejsme rozespalí, už jsme v klubu a spolu s viah tančíme. V textech tematizují rozpad, samotu a netečnost. Tento očividný rozpor mezi textem a melodií posluchače nijak neruší, je součástí zprávy, kterou viah podávají o naší povaze.
Album je pocitově různorodé, ale velmi dobře funguje jako celek. I přes svůj kratší rozsah (oproti debutovému je téměř poloviční) je plné vjemů a evokuje pocit úplnosti.
Riikka Hajman 01.03.2023
Album by se dalo vnímat jako shrnutí Popova života a kariéry: některé songy připomínají The Stooges, ale jsou tu i zvukové experimenty typické pro jeho pozdní období.
Patrik Kratochvíl 23.02.2023
Roadtrip měl predispozice být rapovou deskou roku, nakonec z toho ale vyšla „jen“ lehce nadprůměrná kolekce hitovek, které se hodí do playlistů, ale nenabízí nic navíc.
Magdalena Fendrychová 17.02.2023
Navzdory řečenému je celé album prodchnuté nadějí, skrze upřímně vyprávěné příběhy skýtá pohled do vlastních srdcí.
Martin Šinkovský 12.02.2023
Hřmotný, oplácaný, v obličeji se mu odráží nevyzrálost mladíka přicházejícího z vidlákova do velkoměsta. Superman.
prof. Neutrino 09.02.2023
Po zániku investigativního serveru WikiLeaks se zdálo, že přišli bojovníci za svobodu informací o svůj hlavní zdroj. V roce 2014 ale vznikla investigativní platforma „občanské novinařiny“ Bellingcat.
Natálie Dvořáková 07.02.2023
Deska Hey Girl je definicí hořkosladkosti – v jednotlivých písních prožíváme s autorkou bolest, zklamání, strach, ale i obyčejné radosti a velké oslavy.
Martin Šmíd 02.02.2023
Pod nánosem infantilního humoru se skrývá melodická schopnost a talent.
Julie Šafová 01.02.2023
Navzdory slabé dějové lince nechybí Babylonu technická preciznost ani živelná energie, která snímek žene kupředu.
Michal Pařízek 24.01.2023
Třetí album je jedním z klíčových archetypů showbizu, pověstným gordickým uzlem, milníkem, který ne každý dokáže jednoduše a správně překročit.
Richard Kutěj 18.01.2023
Mount Kimbie nedělají revoluci. Zůstávají ale sví, současní a ano, post.