Články / Sloupky/Blogy

Šejkr#100: Slova jako sekery, myšlenky jako třísky

Šejkr#100: Slova jako sekery, myšlenky jako třísky

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 10.03.2023

Byl jsem tu, ale už tu nejsem. Po víkendu v Trnavě přišlo unavené pondělí, několikahodinové cesty vlakem nejsou moje oblíbená disciplína. A vlastně celý týden je náročný, mám březen rozdrobený několika cestami, což by mělo znamenat oživení. Akorát si nadechnutí jiného vzduchu vybírají svoji daň. Předem. Ten svět nás nemohl vidět, zpívá Nabihah Iqbal a já věřím, že rozumím. Kinterovi určitě. Proč mě ty adhd instalace uklidňují?


„To by bylo mega, kdybys přijel. Máme tu zrovna o víkendu takovou akci...“ Jo, přemluvit mě bývá někdy snadné. Sedím v trnavském obýváku a poslouchám nezmasterované manifesty. Koho asi tak může sakra napadnout vyprávět události u baru Tepláreň z pohledu vraha? Z chemických beatů mrazí, slova se zarývají hluboko do mozku. Pokud se v předchozích dnech ozvala myšlenka, že ten výlet není nutný, že můžeme udělat rozhovor skrz obrazovku, tady ji definitivně zaháním. Bez nasátí místní reality bych tomu nikdy nemohl dostatečně porozumět. Ve Full Moonu brzy mnohem a mnohem víc, bude to mega a ta deska ještě víc. Slova jako sekery, myšlenky jako třísky. Kultovní ještě před vydáním.


„I’m not an algorithm,“ říká Kintera vytesaným nápisem a má zatracenou pravdu. Pokud by snad někdo pochyboval, tak v M ještě vězí sekera. Procházím třemi patry věže pražského Centra DOX a mezi stovkami Kinterových „kreseb“ si připadám jako doma. Ty uvozovky jsou možná navíc a nemají znamenat zpochybnění, přestože nejde o klasická díla. Jenže sám autor ten termín používá, tak o čem se dohadovat. How Can I Help You?, ptá se Kintera. Že by třeskutou záplavou slov, která řečené kresby zdobí? Rychlými záznamy na stránkách deníku, který si výtvarník píše už víc než dvacet let? Nepomáhají ani sudy s ledabylými nápisy imaginace, frustrace nebo zášť, podobné je to s umělohmotnými barely zlosti nebo žalu. Na jiném místě zase číhá (zatím) prázdný kbelík s nápisem smrt, na dalším ulepené sklenice plné letargie nebo slizkosti. Zábavné, důkladné i frustrující. Mohli jsme to tušit, když Kintera přes facebook začal aktivizovat majitele svých kreseb. Jinými slovy – byli jsme varováni.


Na podobných ohňostrojích imaginace je nejlepší, že se k nim můžete neustále vracet. Centrum DOX nabízí tuhle příležitost téměř do konce prázdnin, Denisova novinka bude k dispozici ještě o poznání déle, vlastně napořád. Proč je mi tak dobře mezi podobně silnými vyjádřeními? Proč tahle varování spíš uklidňují? Možná podobnou intenzitu potřebujeme. V sále holešovické galerie se už rovnají skleničky na slavnostní vernisáž, tu ale raději vynechávám. Odcházím dopisovat zprávu o trnavském kultu a beru si s sebou pár minut, které jsem v Kinterově deníku mohl strávit úplně sám. Právě tyhle chvíle bych nevyměnil za nic. Tenhle Šejkr že má číslo 100? „Jako bych tu nebyl.“

Dneska večer na Radiu 1 s Amálkou, Nabihah Iqbal, Party Dozen, Andreou Belfim nebo Pedrem Ricardem. A přijde taky Dave Okumu nebo australští RVG. Nothing Really Changes.

Info

Rozhlasový pořad Šejkr poslouchejte na Radio 1.

tracklist:
Nabihah Iqbal – This World Couldn’t See Us
Kirin J Callinan – Young Drunk Driver feat. Hubert Lenoir
Facs – When You Say
Amelie Siba – Open
Kate NV – confessions at the dinner table
Party Dozen – Earthly Times (billy woods rework)
Yazmin Lacey – Fool’s Gold
Letieres Leite & Orkestra Rumpilez – Coisa nº 5 (Nanã) [ft. Caetano Veloso]
Pedro Ricardo – Ode ao gato
Isolde Lasoen – Oh Dear
Mark de Clive-Lowe & Shigeto & Melanie Charles – Strings
Adrea Belfi – Exotica
Arooj Aftab, Vijay Iyer, Shahzad Ismaily – To Remain/ to Return (Excerpt)
Dave Okumu – Streets
Decisive Pink – Destiny
Pedro Ricardo – A marcha que o monte Parou (Radioo edit)
Contemporary Noise Ensemble – All Systems On..!
El Michels Affair & Black Thought – Glorious Game
Zouj x Sahareya – Freeride
Nkono Teles – Martin Street Special
Brandee Younger – You’re A Girl For One Man Only
Sessa – Vento a favor
RVG – Nothing Really Changes
GBClifford – 1000
Miss Grit – Like You
Ishmael Ensemble / Rider Shafique – Polestar
dEUS – Dream Is A Giver
Joe Strummer – Tony Adams

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Preview: Peel Slowly and See

Michal Pařízek 06.03.2023

Přehlídka vzešla z kolektivu okolo místního record storu Velvet Music Leiden, který, jak už je z názvu patrné, má blízko k The Velvet Underground.

Šejkr #99: Co všechno se může hodit?

Michal Pařízek 24.02.2023

Cítíme se osaměle, protože příliš plánujeme? Protože se nedokážeme uvolnit a udělat něco živelného, nepředvídaného?

Šejkr #98: Příliš povyku pro... nic?

Michal Pařízek 10.02.2023

„I nic se musí umět,“ píše v parádním komentáři na serveru Aktuálně David Klimeš a nedá se s ním než souhlasit.

Šejkr #97: „It's in the wind, whatever it is…“

Michal Pařízek 27.01.2023

Tak je to zase tady. Další Šejkr, další volební víkend. Už si pomalu začínám zvykat, naštěstí to je na nějakou dobu naposledy.

Šejkr #96: New world wide?

Michal Pařízek 13.01.2023

Volební období přinášejí jisté leitmotivy, například skutečnost, že se mě známí dobří i letmí až příliš často ptají, koho budu volit.

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 1. místo

redakce 05.01.2023

Vyhlašujeme vítěze i celkové pořadí letošního hlasování!

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 2. místo

redakce 04.01.2023

Stříbrnou medaili uděluje měsíční posádka rapu.

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 3. místo

redakce 03.01.2023

Třetí příčka patří slovenským emo empatikům a londýnským Black Country, New Road.

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 4. místo

redakce 02.01.2023

Čtvrtá příčka patří debutu brněnské skupiny i bočnímu projektu členů Radiohead.

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 5. místo

redakce 01.01.2023

Redakční hlasování nejlepších nahrávek uplynulého roku začíná. Pátou příčku obsadil říční tulák a irští hochštapleři.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace