Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 06.10.2023
„Dokonce bych viděl jako úspěch, kdyby byl divák schopen beze studu říct ‚Mně se to líbí‘,“ říká v doprovodném rozhovoru k výstavě Myšlení obrazem filozof Miroslav Petříček. Výstavu, která je založena na jeho stejnojmenné eseji, najdete ve druhém patře Městské knihovny v Praze a za návštěvu rozhodně stojí. Přestože možnost, že se vám třeba bude „líbit“, bude něčím vykoupena. Respektive právě proto.
Akce Full Moon #150 se blíží a nervozita stoupá. Každé podobné výročí je samozřejmě svátek, zejména když věříte na kontinuitu a setrvalost. Sto padesát vydání. V životě by mě nenapadlo, že k podobnému číslu někdy dospějeme, je to velká věc, přestože se snažíme tvářit jakoby nic. Jen další číslo, opakuju si už nějakou dobu, částečně jistě, částečně vůbec. Když jsem si pustil video, kde těch sto padesát obálek proběhne během několika málo sekund, tak se mi zatočila hlava. Třináct a půl roku života z rychlíku. Z rakety. Ani se u toho člověk nestihne zamyslet. A v některých ohledech je to dobře, raději se dívat dopředu.
Na vernisáž Myšlení obrazem dorážím tradičně pozdě, a ještě u toho stihnu zmoknout. Všechny oficiality už jsou vyřešeny, galerie zůstává i tak plná lidí a díky bouřkovému tlaku je tu atmosféra jak ve vyprodané posilovně. Procházím jednotlivými místnostmi a po pár momentech je jasné, že je třeba zajít ještě jednou, v nějakém standardním galerijním módu. Je skvělé, že dorazilo tolik lidí, ale když to tu vypadá jako na nádraží, tak není čas na to si jednotlivé instalace a díla prohlédnout, natož na nějaké přemýšlení. „Oko je nástroj hýbající se sám od sebe, prostředek vynalézající pro sebe své cíle,“ zní jeden z citátů, doprovázejících vystavená díla. Citátů, které fungují jako návodná mapa. Jenže co dělat ve chvíli, kdy se oči soustředí spíš na to, abyste do nikoho nevrazili než na zážitky, kvůli kterým jste tady?
Vidět tak sugestivní expozici, jako je Myšlení obrazem, v podobně nestandardním módu je ale vlastně dobře. Nejen že se tak naplní přání Miroslava Petříčka ze závěru zmíněného rozhovoru – „Ideální by bylo, aby ten, kdo přijde, zjistil, že musí přijít ještě jednou. Protože mu to nedá a nemůže než se vrátit. To bych považoval za ideální výsledek naší snahy.“ –, ale hlavně proto, že přeplněný zážitek ještě více podpořil smysl výstavy. Přemýšlet nad věcmi. Teď mám v hlavě instalaci Kateřiny Šeré Nedá se svítit (sic!) nebo objekty Tomáše Hlaviny, příště si zase všimnu něčeho jiného, například daleko subtilnějších děl, které byly teď zastíněny pochodujícími těly. Tak by to mělo být. Nebýt buněk nabuzených vzdorujícími díly v galerii, to bych možná jen těžko udržel v hlavě obraz rozpuklého ořechu v mělké louži, který se přede mnou rozskočil, když jsem pár desítek minut poté čekal u asijského bistra na Gutovce na jídlo s sebou. Co je to vlastně umění?
Full Moon #150 proběhne příští středu. Těšíme, se, obáváme se, máme z toho radost. Ještě větší ale z toho, co přijde poté. Jak říkal Jacques Derrida: „Událost nesmíme vidět přicházet, událost je to, co přichází.“
Dneska v osm večer na Radiu 1 spolu s Jim Jones All Stars, Nataleé, Adelkou Mede, Chrismanem nebo The Homesick. A s postrachem ulice. Boh stojí pri nás podvratných.
Rozhlasový pořad Šejkr poslouchejte na Radio 1.
foto © Jiří Thýn, GHMP – Kateřina Štenclová, bez názvu / untitled, 2023
Michal Pařízek 17.11.2023
Co vás pohání po těch letech v oboru, ptali se mě na kurzu kulturní žurnalistiky předevčírem v Olomouci. Že by to byl tenhle stres? Občas bych měnil.
Michal Pařízek 13.11.2023
Razítkem kvality je v neděli spuštěný předprodej na další ročník – dvě třetiny celofestivalových vstupenek se vyprodalo za několik hodin. Už máte ten svůj?
Michal Pařízek 12.11.2023
Na oltáři Janskerku stojí čtyři kotoučové magnetofony, tolik najednou jsem jich možná nikdy neviděl. Tolik jich nemá ani Amák v Golden Hive, napadne mě okamžitě.
Michal Pařízek 11.11.2023
„Která kapela vás zaujala nejvíc?“ Anketa, kterou spouští neznámý týpek na terase TivoliVredenburg začíná být čím dál vtipnější, zeptá se asi osmi lidí...
Michal Pařízek 10.11.2023
Kdo byl uvnitř? Otázka, která trápila první den festivalu Le Guess Who? většinu jeho návštěvníků. Groote Zaal patřil celý úvodní den projektu Anonymous.
Michal Pařízek 03.11.2023
Některé věci jsou prostě dané, dochází mi, když se před vchodem do Hybernie potkáme s Kristofem Hahnem, spontánně se obejmeme a klábosíme, jako bysme se viděli včera.
Soňa Pokorná 01.11.2023
Anglický punkový básník, hudebník a performer John Cooper Clarke napsal báseň Evidently Chickentown (Evidentně zasrané město), která popisuje marnost každodenního života na předměstí.
Magdalena Fendrychová 22.10.2023
Vizi budoucnosti, v níž stát přijde o umělecké talenty, načrtl během happeningu iniciativa Nenechme kulturu utichnout na Hlavním nádraží.
Michal Pařízek 20.10.2023
Zmačkáním se zlidšťuje. Vrtá mi to hlavou čím dál víc. Že by to všechno leželo v chybách, v poškozeních?
Zuzana Malá 10.10.2023
„Očekávejte neočekávatelné“ nebylo jen mottem setu Autechre, ale i celého festivalu, který si letos vzal za své přízvisko Dada.