Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 20.10.2023
„Bílá barva. Papír je bílý a poddajný. Zmačkáním se zlidšťuje. Je to dál svět mého nejbližšího okolí, mých malých setkání.“ Nad větou z dopisu Evy Kmentové otištěné v katalogu k aktuální brněnské výstavě přemýšlím už téměř dva týdny. Zmačkáním se zlidšťuje.
O výstavě Evy Kmentové si přečtete více v následujícím Full Moonu, dojmy z návštěvy brněnského Domu umění mi v hlavě zabírají tak velký prostor, že si neodpustím pár vět i tady. Strávil jsem v prostorách expozice snad dvě hodiny, nechtělo se mi odtamtud. Dílo pražské výtvarnice je poměrně známé, nejde o žádný nečekaný objev, ale její retrospektiva je tak dobře poskládaná, že působí opojně, euforicky i konejšivě. A zároveň pokoutně ponouká k vlastní činnosti. Jako by snad tvůrci výstavy chtěli návštěvníka popíchnout nejen k přemýšlení, ale také k zapojení se. Což se mnohem snáze řekne, než udělá.
Malých setkání bylo minulou středu plno. Naplánovat si oslavu stopadesátého vydání do jednoho týdne s uzávěrkami podání grantových žádostí i nového čísla umíme snad jenom my. Ale dali jsme to, s přehledem. Koncentrace známých tváří na jednom místě připomínala festival, v podstatě to tak trochu i bylo. Mám pocit, jako bych mluvil několik dní v kuse, a stejně jsem se spoustou lidí prohodil sotva pár slov. Ještě teď píšou ti, kteří oslavu nestihli, že příště určitě přijdou. Jaké příště? ptám se sám sebe. Za dalších 150 vydání? Za dalších třináct a půl roku? Samozřejmě chápu a vážím si toho, ale s večírky to na nějakou dobu stačilo, už takhle to vypadá, že oslava plynule navázala na letní akce, od Chomutova pocitově uplynulo jen pár dní. Ohlížení stačilo, je třeba vytvářet stopy příští. Full Moon #151 je tady za pár dní a máte se na co těšit.
Zmačkáním se zlidšťuje. Vrtá mi to hlavou čím dál víc. Že by to všechno leželo v chybách, v poškozeních? Papírové „sochy“ Evy Kmentové k tomu vybízí, jenže tak jednoduché to asi nebude. Spíš půjde o výraz samotný, o schopnost přiblížit se pochopení. O to, co jednotlivá díla evokují, jak dokáží oslovit. A k čemu. Nevím, zda to bylo dojmem z nich nebo celou koncepcí výstavy, která vyloženě vybízela k hravosti a k aktivitě, ale v Domě umění jsem neodolal pokušení vystřihnout si obrys vlastní ruky a namaloval na ní velké červené m a využil i možnost vytvořit si vlastní pohlednici. I když jsem musel paní na pokladně, která už se vyloženě těšila domů, přesvědčovat, aby mi fotku vytiskla těsně po zavírací době. A kdyby byla možnost odlitku vlastní stopy, došlo k tomu pravděpodobně taky. Všechno tohle je přístupné každému, žádný vip odpad. Vyzkoušejte, je to osvěžující.
Šejkr je o stopách příštích, o výhledu. Dneska v osm večer se na Radiu 1 ukáže třeba Vera Sola, Art Feynman, Mart Avi nebo Niecy Blues. A Desire Marea, pochopitelně. Pokud jste měli jít tento týden na jediný koncert, tak je to tento. V neděli večer v karlínských Kasárnách. Uvidíme se tam.
Rozhlasový pořad Šejkr poslouchejte na Radio 1.
Tracklist:
Vera Sola – The Line
Desire Marea – Be Free
Nusantara Beat – Kota Bandung
Hyperculte – Jamais Trop
Special Feelings – Down Goose
Art Feynman – Early Signs of Rhythm
Tonn3rr3 X Bikaye – Balobi
Thc Luna G – 2S JULIE // lobbyboya, OKI KAZI, EYZ, Bengryně Kalí
Sholto – The Pearl That Glitters
O. – Slice
Lewsberg – Going Places
Bas Jan – Singing Bar
Medicine Singers, Lee Ranaldo & Yonatan Gat – Honor Song
Jim Jones All Stars –¬ It's Your Voodoo Working
Niecy Blues – U Care
DeLaSi feat. Nii Noi Nortey – Amplifier
Mart Avi – Get on With It
Desire Marea – The Only Way
Abstract Concrete – This Echo
Ah! Kosmos & Hainbach – Davolia
Bixiga 70 – Mar Virado
Catu Diosis feat. Oh Lorena & Massie – Abundancia (Massie_RMX)
Lol Tolhurst & Budgie & Jacknife Lee feat. Isaac Brock – We Got to Move
DK Phone – Goreé Demba
Mueran Humanos – Dentaduras
RVG – Nothing Really Changes (Sleaford Mods Remix)
B4 – Bonekan
Diepkloof United Voice – Who Knows
Algiers – Cold World (Alternate Version)
Timber Timbre – Stops
foto © Eva Kmentová, Modrý motýl, 1968
Michal Pařízek 17.11.2023
Co vás pohání po těch letech v oboru, ptali se mě na kurzu kulturní žurnalistiky předevčírem v Olomouci. Že by to byl tenhle stres? Občas bych měnil.
Michal Pařízek 13.11.2023
Razítkem kvality je v neděli spuštěný předprodej na další ročník – dvě třetiny celofestivalových vstupenek se vyprodalo za několik hodin. Už máte ten svůj?
Michal Pařízek 12.11.2023
Na oltáři Janskerku stojí čtyři kotoučové magnetofony, tolik najednou jsem jich možná nikdy neviděl. Tolik jich nemá ani Amák v Golden Hive, napadne mě okamžitě.
Michal Pařízek 11.11.2023
„Která kapela vás zaujala nejvíc?“ Anketa, kterou spouští neznámý týpek na terase TivoliVredenburg začíná být čím dál vtipnější, zeptá se asi osmi lidí...
Michal Pařízek 10.11.2023
Kdo byl uvnitř? Otázka, která trápila první den festivalu Le Guess Who? většinu jeho návštěvníků. Groote Zaal patřil celý úvodní den projektu Anonymous.
Michal Pařízek 03.11.2023
Některé věci jsou prostě dané, dochází mi, když se před vchodem do Hybernie potkáme s Kristofem Hahnem, spontánně se obejmeme a klábosíme, jako bysme se viděli včera.
Soňa Pokorná 01.11.2023
Anglický punkový básník, hudebník a performer John Cooper Clarke napsal báseň Evidently Chickentown (Evidentně zasrané město), která popisuje marnost každodenního života na předměstí.
Magdalena Fendrychová 22.10.2023
Vizi budoucnosti, v níž stát přijde o umělecké talenty, načrtl během happeningu iniciativa Nenechme kulturu utichnout na Hlavním nádraží.
Zuzana Malá 10.10.2023
„Očekávejte neočekávatelné“ nebylo jen mottem setu Autechre, ale i celého festivalu, který si letos vzal za své přízvisko Dada.
Michal Pařízek 06.10.2023
Všechny oficiality už jsou vyřešeny, galerie zůstává i tak plná lidí a díky bouřkovému tlaku je tu atmosféra jak ve vyprodané posilovně...