Články / Sloupky/Blogy

Šejkr na doma: Nepříjemný doušek?

Šejkr na doma: Nepříjemný doušek?

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 31.03.2020

Dubnové číslo v tiskárně, kupodivu to jde i v distančním módu, i když to zdaleka není taková zábava. A dost možná za chvíli nebude o čem psát, posouvají se nejen koncerty, turné nebo festivaly, ale rovnou i desky, tedy některé. Tématu květnového vydání se to naštěstí netýká, ale co bude dál, to se teprve uvidí. Vlastně je to vůbec celé zvláštní, kdyby to nebyla tak vážná věc, tak by si člověk řekl, že je to zábavné, jak rychle jsme si na ten volnoběh, na to bezčasí okolo zvykli. Až je z toho jednomu nepříjemně. Zpátky k práci, malý teaser, tedy až na květen, stejně to zapomenete – v rámci titulního tématu přespříštího čísla budeme řešit mj. nejlepší dvojalba podle Full Moonu. Jedno z těch, které tam nemohou chybět, mělo včera výročí.

O Bitches Brew už toho bylo napsáno spousta, i když ve své době sklízelo rozpačité kritiky. Pro mnoho fanoušků i odborníků byl futuristický most, který Miles Davis vystavěl mezi jazzem, funkem a rockem, příliš vratký a nebezpečný. Deska zní dodnes jako z jiného světa, i padesát let po vydání. Za zmínku stojí i příběh výtvarníka, který vytvořil obal alba. Němec židovského původu Mati Klarwein byl synem operní zpěvačky a architekta z okruhu Bauhausu, na protest proti eskalujícímu nepřátelství mezi Židy a Araby na Blízkém východě přijal arabské jméno Abdul a za svého duchovního otce považoval Salvatora Dalího. V jeho obrazech se mísí mystika, východní učení i psychedelika, práci na obalu Bitches Brew prý doprovázely mnohahodinové noční telefonické rozhovory s Davisem, během kterých si pouštěli ukázky nahrávání. Hudba Milese Davise utvářela vnímání mnohých, před několika lety jsme mu ostatně věnovali celé číslo. Uznáním k němu se netají ani Algiers, kteří se nedávno připomněli nejen jedním z mnoha streamů, ale hned dvěma mixy. Ten pro FACT magazín je vyloženě experimentální, složený z neznámých jmen (tipuji Ryana), druhý, který vydali na Spotify, má na svědomí kytarista Lee a je složený z toho, co poslouchali v dodávce při posledním evropském turné. Evidentně nemáme společného jen Davise, konečně někdo docenil jeden z nejlepších coverů všech dob. (A film Fish Tank, kde hraje píseň poměrně zásadní roli, taky není k zahození.)

„Kdykoliv se změní klima, tak to změní celej váš přístup k určitý věci, a tak muzikant hraje jinak. Zvláště když před něj nic nepostavíte,“ říká Davis o nahrávání Bitches Brew ve své náramné biografii. Nebude to jen případ hudebníků, klima a okolí ovlivňuje každého z nás. Zajímavé je, jak je současná atmosféra ve městě zdánlivě nevinná, jak se de facto nic zvláštního neděje. Což samozřejmě není pravda, ale stejně panuje zvláštní klid, který v kombinaci s přívětivým počasím (i přes drastickou změnu teploty) vytváří dojem jakéhosi podivného pokoje. Jen se opatrně a stále častěji objevují náznaky odborníků, že šití roušek je sice pěkný národní sport, ale zásadní ve smyslu zdravotním není. Myšleno třeba v rámci procházek venku. Nepříjemný doušek? Možná, ale přijdou jiné, těžší. Nejhorší jsou ty nevinní, co říkáte, pane Metnare? Nezbývá, než si spolu s Hüsker Dü popřát, aby to už bylo.

Info

obraz @ Mati Klarwein

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #67: „So be careful what you say for views...“

Michal Pařízek 03.12.2021

Nikdy jsem nehodnotil cizí motivace a odpovědnost, nebo dokonce jejich absenci. Jenže... i tenhle přístup vzal v poslední době za své.

Šejkr #66: Pozdravy (z) Utrechtu

Michal Pařízek 19.11.2021

Opatrnější, ale stále dobře naladění. Záviděníhodné. Zvlášť když pak o pár dní později vidím záběry z pražských oslav 17. listopadu.

Le Guess Who? 2021: To nejlepší

redakce 15.11.2021

Tradiční výběr toho nejlepšího z okruhu redakce a dalších obvyklých podezřelých. Bylo to krásné a náročné...

Šejkr #65: Ještě to nekončí…

Michal Pařízek 05.11.2021

Setkání s Jaromírem z Priessnitz jsou vždycky milá a přínosná, aktuálně spolu děláme rozsáhlý rozhovor pro knihu jeho textů, která vyjde v příštím roce... O podzimních srážkách.

Šejkr #64: „I got a feeling I just can't shake“

Michal Pařízek 22.10.2021

Courám se po Skalitzer Straße, tradičně fouká, ale vlastně je teplo. Míjím zavřený Privat Klub, novou sicilskou kavárnu, kterou si okamžitě zařazuji do záložky jménem Jednou jistě...

Šejkr#63: Báječná léta

Michal Pařízek 08.10.2021

Sedím na osiřelé zahrádce Barriquády v zapnuté bundě a pohodlí kupodivu nepomáhá ani sklenice kremžského ryzlinku, kterou si trochu tvrdohlavě objednám...

Šejkr #62: Elán mezi oblázky

Michal Pařízek 24.09.2021

Fouká tak, že i zavřené slunečníky se komíhají jak sbor opilých baletek a chudák číšník z místní taverny má s rovnáním neposlušných lehátek slušnou honičku...

Šejkr #61: „Den mě oslepí, večer utiší, noc mě skryje.“

Michal Pařízek 10.09.2021

Strašnice jsou vlídná čtvrť, bydlím tu rád. Je trochu rozbitá, špinavá a nepořádná, to mi taky celkem vyhovuje. Stejně jako to, že se tu obvykle nic moc neděje...

Sharpe 2021: To nejlepší

redakce 07.09.2021

Letos nás pohříchu tolik z Full Moon na místě nebylo, tak jsme k tradičnímu výběru toho nejlepšího vyzvali další osobnosti, kamarády i obvyklé podezřelé.

Ďakujem, milujem (Moody Moon Noize vol.2)

redakce 01.09.2021

Krom únavy nás – crew, organizátorský tým i spřízněné tváře – dostihlo po proběhlém festivalu Moody Moon Noize vol. 2 i dojetí. Ale nejen to. Putovní festival skončil. Začne.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace