Články / Reporty

Setkání sekty za světla žárovky

Setkání sekty za světla žárovky

David Čajčík | Články / Reporty | 23.05.2013

Žár žárovky houpající se uprostřed pódia odpovídal intenzitě kytarového signálu a ostré světelné logo kapely se zdálo být vyřezané do stovky let starých cihel filozofické fakulty. Přijela francouzská trojice hudebníků pocházející z temnot tamní blackové scény, ovšem hrající experimentální hudbu osvobozenou od jejích omezení. Aluk Todolo.

Ve chvíli, kdy jsem dorazil, už pouze dozníval temný ambient americké Lussurie za naprostého ticha publika, tolik vzácného na dnešních koncertech. Video samply rozhovoru s nervózně vyhlížející ženou doprovázené hlubokou basovou stěnou ukončily vystoupení a zhruba čtyřicet zasvěcených začalo nervózně vyčkávat na příchod mužů v černém.

Aluk Todolo začali mlčením – ticho před bouří pro naše bubínky, které ten večer dostaly zabrat. Ozvaly se dva dřevěné údery paliček a skladba numero I odstartovala vystoupení, při kterém přehráli celé své nejnovější album Occult Rock. Od nekonečně hypnotického blast beatu k posledním akordům s pomlkami tak dlouhými, že si ani nevzpomenete, jak zněl poslední tón, co jste slyšeli. Přesně zahrané skladby tak jako na desce, přesto s mnohem dynamičtějším vyzněním. Antoine Hadjioannou má činely umístěné vysoko nad hlavou a pro Shantidase Riedackera je jeden kytarový aparát málo. Excelentní zvuk je pro tuto formaci nutností a zároveň předností.

Basa velmi často pulzuje rychlým rytmem a je na kytaře, aby přidala disonantní akordy zdeformované tím nejšpinavějším distortionem. Jádrem jejich hudby je repetice. Repetice repetice PETice CEtiRepe eREticep repetice. Malé obměny nepřinášely úlevu ani povzbuzení, pouze udržovaly ve střehu. Na elementární riffy se nabalovaly další a další nápady a krautrockový rytmus zněl dál a dál. Přesto Aluk Todolo skládají písničky. Každý opus zněl jinak a byl snadno odlišitelný od druhých. Některé skladby směřovaly víc do post-black metalu, další připomněly sedmdesátá léta, jiné nepřipomněly vůbec nic, protože kapela si jde svojí vlastní cestou a za na první pohled konceptuálním vyzněním se dá objevit tolik rozlišných nálad a stavů, že je možná lepší o jednotících prvcích moc neuvažovat. Lepší je vychutnávat si souznění muzikantů, kteří vědí, co chtějí. Chtějí skládat hudbu, která náročného posluchače ohromí svou hloubkou a méně náročného nechá napospas monstróznímu hluku všech barev tak, aby ani nestihl přemýšlet, zda mu to celé přijde dostatečně fancy. Hodina a půl uběhla stejně rychle jako každá z desetiminutových skladeb. Dozněl poslední z nejdříve dlouho vyčkávaných a následně do věčnosti protahovaných akordů.

Za ozvěn ohlušující hudby a světla žárovky připomínal koncert v gotickém prostředí K4 setkání tajné sekty. V tomto případě uctívající dokonalost francouzské experimentální hudby. Protože experiment je svatý. Zvláště ten rituální. Aluk Todolo – rituály předků.

Info

Aluk Todolo (fr) + Lussuria (us)
18. 5. 2013, K4, Praha

foto © amalgam/letmo

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace