Články / Rozhovory

Sharpe: Pojďme to celé udělat trochu jinak

Sharpe: Pojďme to celé udělat trochu jinak

David Čajčík, Michal Pařízek | Články / Rozhovory | 18.04.2019

Z Bratislavy jsme odjížděli loni okouzleni a zdaleka jsme nebyli sami. Nebyly za tím jen omamné účinky tatranského čaje, ale hlavně parádní první ročník festivalu Sharpe, který se odehrál v báječném prostředí Nové Cvernovky. Poslední dubnový víkend se do slovenské metropole chystáme znovu, nejvyšší čas vyzpovídat část týmu, který za festivalem stojí. O závazcích k nadšeným reakcím na první ročník, frontách na pivo a výzvách do budoucna s Táňou Lehockou (také Real Something), Mišem Berezňákem a Alexem Čerevkou.

První ročník Sharpe se povedl náramně, o to větší očekávání vzbuzuje ten, který se blíží. Jak to zvládáte? Bude letošní Sharpe ještě lepší?
Mišo: Nad týmto sa musím pousmiať. V tíme sme sa totiž stretli banda až trocha prepnutých perfekcionistov a hneď po skončení minuloročného festivalu sme vedeli, čo by sme chceli spraviť lepšie.

Alex: Všetci si hovoríme, že bude lepší. Keby sme to nehovorili, resp. nemali minimálne takú ambíciu, tak by to nebolo správne nastavenie. Ale je pravda, že máme rešpekt alebo skôr cítime zodpovednosť a záväzok, ktorý sme si na seba ušili vydareným prvým ročníkom.

Letošní ročník také navazuje na společný československý fokus na ESNS, který byl úspěšný. Cítíte zvýšený zájem o slovenskou scénu nebo konkrétně o Sharpe?
Mišo: Cítime nielen väčší záujem o slovenskú scénu, ale aj opačne – záujem slovenskej scény o zahraničie.

Alex: Fokus bol peknou synergiou snahy viacerých ľudí a organizácií. Práve aj o ňom sa budeme na Sharpe rozprávať s Oskarom Strajnom z ESNS a s účastníkmi slovenského „zájazdu“, kde sa nachádzame cca 3 mesiace po jeho skončení. Čo sa týka záujmu, ak by sme hľadeli striktne iba na čísla, tak to vyzerá, že Sharpe rezonuje viac aj z hľadiska lístkov, počtu mailov a prihlásení od kapiel, aj z hľadiska médií, partnerov a podobne. Ale ostávame pri zemi, uvidíme, ako to bude na mieste.

Showcase festivalů je spousta, možná až příliš. Opakují se kapely, opakují se témata v diskuzích. Nejsou showcasy svět sám pro sebe? V čem je Sharpe jiný, v čem lepší?
Alex: Showcaseov je naozaj veľa a uvedomujeme si, že sa ľahko dá sklznuť k povrchnosti alebo priemernosti. Keď sme zakladali Sharpe, práve niektoré skúsenosti “ako to nerobiť” boli pre nás hnacím motorom, že poďme to celé spraviť trochu ináč. Tak, aby všetci ľudia (návštevníci, hudobníci, spíkri a ďalší) odchádzali z pocitom, že im to niečo dalo. Že konferencia nebola len vata, že o účinkujúcich bolo fakt dobre postarané, že program má hlavu a pätu.

Zkusme to konkrétně.
Alex: Čo nás odlišuje: 1. absolútne unikátny priestor a komunita Novej Cvernovky, 2. blízkosť jednotlivých pódií v niektorých prípadoch na pár metrov vzdušnou čiarou, 3. ideálna veľkosť – ani raz v programe sa nestane, že by sa dva koncerty kryli v plnej dĺžke. To je niečo, čo ja nezvládam napr. na Great Escape – 500 koncertov a 5 alebo možno aj viac pódií naraz. Trochu sa mi tam potom vytráca zmysel kapelám naozaj pomôcť.


Které kapely vystoupí na festivalu Sharpe? Čtěte a poslouchejte Preview: Sharpe 2019.

A co konferenční část?
Alex: Vzdelávaciu časť robíme primárne pre domáce publikum, aj keď je celá v angličtine. Našim hlavným zámerom je totiž pomôcť slovenskej scéne – v rozvoji, vzdelávaní, exporte – a tomu prispôsobujeme aj témy. Chápem, že sa môžu opakovať so zahraničím, ale napr. téma publishingu je u nás totálne v plienkach a považujeme za dôležité ju pre slovenských hudobníkov do programu dať.

Mišo: Pre mňa je hlavná podstata Sharpu to, že vytvoril platformu, kde sa môžu stretnúť ľudia zo scény nielen z Bratislavy, ale aj regiónov a prepojiť sa so zahraničím. Táketo niečo tu po zániku Waves Bratislava chýbalo a už po prvom ročníku viem povedať, že dopyt tu bol. Konferenčnú aj festivalovú časť skladáme naozaj zodpovedne, s prihliadaním na lokálne otázky a aktuálne témy a tiež sa snažíme búkovať len interpretov, za ktorými naozaj stojíme a videli sme ich naživo.

Když jsme u programu, tak je třeba ocenit důraz na slovenskou scénu, místní kapely tvoří opět více než polovinu vystupujících, nemluvě o představení celého Ostrova hudby, kde jich najdeme ještě několik dalších. Chcete tento poměr zachovat i do budoucna?
Mišo: Radi by sme zachovali pomer, ale rovnako aj kvalitu... uvidíme, pokiaľ to bude udržateľné.

Alex: Úprimne ale neviem, či v budúcnosti nenarazíme na limit, že sa tento pomer nedá zachovať bez toho, aby sa slovenské kapely neopakovali.

Táňa: Bude to ťažké, ale sme optimistickí!

U zahraničních interpretů dost možná narážíte na konkurenční boj v rámci showcase festivalů, o některá „žhavá” jména je velký zájem a zavedené značky jako Reeperbahn, Great Escape nebo Eurosonic mají logicky přednost. Zkoušeli jste na Sharpe dostat nějaké z exponovaných jmen? Může koncept malého showcasu ve východní Evropě jménům jako Fontaines D.C. nebo Black Midi něco nabídnout?
Alex: Máš pravdu, tie mená, ktoré spomínaš, naozaj nie je jednoduché dostať na festival ako Sharpe. Konkrétne Black Midi sme skúšali osloviť a boli sme blízko. Nakoniec sa to nepodarilo čiastočne aj z finančných, ale hlavne z časových dôvodov. Nesedeli sme im do termínu. Paradoxne, Táňa, Mišo a ja Black Midi prinesieme do Bratislavy na jeseň na klubový koncert a bude to pekné spojenie Real Something a Sharpeu, resp. Suprasonic, pod ktorým robíme sólo koncerty.

Také se nabízí otázka, zda by podobné kapely ocenilo místní, nedelegátské publikum?
Alex: Ja som presvedčený, že áno. Podľa mňa na to sme tu, aby sme skúšali nabúravať niektoré premisy, že „týchto sem ani nevolaj, to nikto neocení.”

Hledíte při sestavování programu na „velikost” kapely?
Mišo: Až tak nie, máme dopredu stanovené podmienky a snažíme sa dotiahnuť kapely, ktoré sa nám páčia a aj pre ne dáva zmysel hrať na Sharpe. Ak daného interpreta naozaj chceme, vieme v niektorých prípadoch trocha ustúpiť, ale určite to nie je kvôli jeho „veľkosti". To sme napríklad spravili v prípadě Andrea Belfiho minulý rok a tento rok ide na turné ako support Thomovi Yorkovi, čím sa nám len potvrdilo, že to asi robíme správne.

Zásadní novinkou letošního ročníku je cashless systém, Sharpe bude prvním festivalem na Slovensku, kde se bude platit pouze kartou. Hezký primát, zajímalo by mě ale, jaké má zrovna v případě Sharpe cashless řešení výhody.
Alex: Nám ide práve o to, aby sme podujatie stále posúvali po všetkých stránkach. Ak chceme byť festivalom, ktorý rozširuje hudobné obzory a ktorý má vysokú latku pre vzdelávaciu časť a celkové zázemie pre všetkých návštevníkov, tak je dôležité, aby sme niektoré technologické novinky ako cashless skúsili priniesť prví. Na jednej strane nám to pasuje k celkovej filozofii Sharpeu, zároveň to samozrejme nechceme robiť samoúčelne – že poďme inovovať, len aby sme boli cool.

U velkých festivalů je to logické – zjednodušení odbavení, přehled o tržbách, možnost sledování pohybu lidí díky čipům v náramcích a podobně. Čím cashless řešení prospěje Sharpe?
Alex: Tieto výhody sú zaujímavé aj pre nás, ale dúfame, že to bude zjednodušenie hlavne pre návštevníkov – že menej času strávia platením a rozmieňaním a viac budú na koncertoch, na prednáškach alebo len tak s kamošmi na dvore Novej Cvernovky.

Mišo: Podľa mňa to najhoršie, čo sa človeku môže stať, je dlhé čakanie na pivo. Týmto riešením dúfame v určité efektívnejšie vybavenie návštevníkov pri nákupe a možno sa vďaka tomu osmelia aj ďalšie slovenské festivaly. Aby som ja potom už nepracovne nemusel čakat na pivo na ich podujatiach.

Síla zavedených, velkých eventů na rozvíjejících se trzích je značná. Možná kontroverzní otázka – nedávalo by z více důvodů smysl uspořádat Sharpe spíše v Trenčíně před Pohodou, podobně jako jsou Crossroads napojeny na Colours? Z hlediska popularizace interpretů funguje úspěšný koncert na Pohodě pro slovenské publikum lépe než jakýkoliv showcase, tedy alespoň zatím. Podívejme se na Lolu Marsh nebo Donnyho Béneta.
Mišo: My máme niekedy problém dohodnúť sa sami v tíme, takže čo sa týka rozhodovania, nám takto pomerne rozviazané ruky bez ďalších kontrolných mechanizmov celkom vyhovujú. Určite by to prinieslo veľa pozitív, táto varianta má tiež. Rovnako je vďaka tomuto skoršiemu dátumu možné, aby si predstavitelia letných festivalov u nás spolu zažúrovali, čo by vďaka spojeniu s nejakým z nich možné nebolo. Takto im vieme teda spraviť taký malý tímbilding.

Plánujete festival rozšířit, případně opustit, alespoň částečně, Novou Cvernovku?
Alex: Tohtoročná veľkosť je ideálna a myslím, že ju v najbližších rokoch neplánujeme meniť. Kde máme sny a ciele, je práve ten priestor. Určite nechceme opúšťať Novú Cvernovku, máme to tu veľmi radi, ale láka nás spojenie s areálom hneď vedľa – bývalý priemyselný závod Palma –, to sú tie obrovské silá a sklady. To je však dosť ďaleko.

Táňa: Pre mňa bola tá minuloročná veľkosť ideálna, tento rok sa ale teším, že aj prvý večer nám už bude bežať program takmer na všetkých pódiách. Zároveň ale netúžim, aby sa festival priveľmi zväčšoval. Páči sa mi, že je všetko blízko, že človek môže stihnúť takmer všetkých umelcov, resp. naozaj môže vidieť kúsok z každého nenabehá pritom kilometre. Možno konferencia… O jeden deň viac. Ale to je len tak v mojej hlave momentálne.

Mišo: Sny a veľkolepé ciele, na to by nás bolo. Cvernovka má veľa výhod, atmosféru aj kompaktné rozmiestnenie pódií, ale ako Alex spomínal – zväčšenie o Palmu, to by bola veľká produkčná výzva… A tie mám rád.

Info

Sharpe Music Festival
26. – 27. 4. 2019 19:00
Nová Cvernovka, Bratislava, Slovensko
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Moimir Papalescu (United Islands): Hlavně pomoci novým a zajímavým projektům

redakce 22.05.2019

Letošní ročník multižánrového festivalu United Islands of Prague se odehraje pod taktovkou nového ředitele Moimira Papalescua.

Pořadatelská: Josef Kyněra (Sound44)

redakce 21.05.2019

První klubovou noc pořádali Sound44 už před jedenadvaceti lety, své aktivity znovu vzkřísili na konci roku 2017.

Robert Kozler: V Bohnicích jsem jako doma

redakce 20.05.2019

Festival Mezi Ploty už se po sedmadvacáté vrací do areálu Psychiatrické nemocnice Bohnice. O jeho historii, současnosti i dotacích. Rozhovor.

Pořadatelská: Vojtěch Marek (Světozor)

redakce 19.05.2019

Kino Světozor slaví patnáct let, pročež jsme položili pár pořadatelských dotazů produkčnímu Vojtěchu Markovi.

Robin Wattie (Big Brave): Mám strach z hodně věcí

redakce 18.05.2019

Zjistila jsem, že být ženou v téhle branži, a o to víc v její tvrdší odnoži, není jednoduché, dokáže to člověka izolovat od ostatních, říká Robin Wattie z Big Brave.

Petr Kalousek (Meeting Brno): Před všemi totalitními režimy je třeba stále dokola varovat

redakce 16.05.2019

Trochu jiný festival? Meeting Brno sestává z diskusních fór s inspirativními hosty a množství uměleckých vystoupení, která rozvíjejí hlavní festivalové téma. Rozhovor.

Pořadatelská: Roman Dorňák (Artu Kus)

redakce 14.05.2019

Roman a Tereza Dorňákovi s týmem nadšenců již rok spravují, provozují a oživují legendární areál na Bojišti v Trutnově.

Save the Emotion: To je vždycky dilema

redakce 13.05.2019

Česká indierocková kapela v čele s americkým frontmanem. Save the Emotion právě vyhráli Objev United Islands. Rozhovor.

Vstupní prohlídka: Lebanon

redakce 12.05.2019

Nevyzpytatelní. Synonymum pro olomouckou čtveřici Lebanon, která zároveň stojí za kolektivem 8848. Co na sebe prozradili?

Romain Tardy: Digitalita je samozřejmá, jen jí dát smysl

redakce 09.05.2019

S jeho tvorbou jsme se mohli setkat na festivalech Signal a Lunchmeat. Nyní ho oslovili kurátoři Pražského Quadriennale. Co tam bude dělat?