Tomáš Kouřil | Články / Recenze | 19.04.2022
S novou nahrávkou Dying Passion vyvstávají vzpomínky na druhou půli nultých let. Sociální sítě, jak je známe dnes, zatím neexistovaly (zřídka měl někdo účet na Myspace, Facebook ještě nespatřil světlo světa), na koncerty se chodívalo na kapely, ale i jen tak potlachat, a především fungovalo něco, čemu se říkalo scéna. I když byla rozdrobená mezi jednotlivé odnože, o kapelách jako Dying Passion slyšel každý. Na jejich vystoupení se potkávali fanoušci metalu, rocku, punku, mladí, staří a všichni svorně a spokojeně pokyvovali hlavou. Snad proto, že Dying Passion hrají hudbu, která v sobě spolu s posmutnělostí měla vždy i trochu pozitivní energie, chytlavost a schopnost oslovit široké publikum, aniž by se podbízela.
Jakkoli skupina zpočátku vycházela z doom a gothic metalu, sloužily jí tyto žánry spíš jako prostředek k ozvláštnění a doplněk než jako prostor, ve kterém by se uzavřela. A i když velkou část tvorby tvoří pomalé melancholické skladby, z vystoupení neodcházíte vyčerpaní, spíše naopak.
Skylor, vyprávějící příběh astronauta putujícího neznámých vesmírem, je už devátá řadovka, na níž si Dying Passion stále drží úroveň. Vedle předchozích je zdaleka nejrozvolněnější, přitom ale muzikantsky nejsebevědomější. Zvukově se úplně vzdaluje tvrdším metalovým začátkům a pohybuje se v rovině pop rocku doplněného nenápadnou elektronikou a bohatě použitými kytarovými efekty. Atmosféra příběhu odehrávajícího se v hlubinách vesmíru je tu vytvořená způsobem, který není agresivní a blíží se popové vstřícnosti. Zároveň si Skylor zachovává precizní kytarové řemeslo a hlavně plastický, živý zvuk - o mastering se postaral Jacob Hansen, který v minulosti spolupracoval třeba s Katatonií.
Skylor posluchače nijak neznejišťuje, nevrhá do neznáma, ale nechává jej plout v hloubavých, bezpečně ohraničených vodách. A ty přinášejí vítané uvolnění. Skladby jako Search, Aerosouls nebo Today stojí na silných libozvučných motivech a patří k tomu nejlepšímu, co Dying Passion vytvořili. I proto, jak nenápadné se zprvu jeví a s jakou intenzitou nakonec zapůsobí.
Pokud bychom si kladli otázku, zda to celé není až moc nostalgické, a jestli se náhodou na Skylor nezastavil čas, je třeba odpovědět, že zastavil. A právě v tom tkví síla Dying Passion - i podeváté nás dovedou přenést do světa, z něhož se ani tentokrát nechce pryč.
Veronika Tichá 15.05.2022
Přestože jsou texty poměrně negativní, nevyzařuje z nich beznaděj, ale všechny emoce se dostávají ven a nebojí se být divoké, průbojné a drsné.
Michal Pařízek 08.05.2022
Theon Cross je členem Sons of Kemet nebo Seed Ensemble, v posledních letech shodně nominovaných na Mercury Prize, spolupracuje s Nubyí Garcia, Mosesem Boydem nebo rapperem Kanem.
Michal Pařízek 26.04.2022
Dionysus působí zcela jinak, aniž by Lisa Gerrard a Brendan Perry, jehož podivuhodné zájmy a potěšení jsou za nahrávkou cítit zejména, ztratili cokoli ze svého umu, stylu nebo elegance.
Filip Švantner 11.04.2022
Helms Alee... To nie je len nostalgia za skvelým katalógom Hydra Head a za časmi, keď hardcoreové kapely zo Seattlu vydávali jeden nadčasový album za druhým.
Jiří V. Matýsek 02.04.2022
Hvězdná pěchota je klasika, kterou překryla její filmová adaptace, a nové vydání nakladatelství Argo ji tak u nás může vrátit do oběhu.
Jiří Přivřel 01.04.2022
Hudební inspirace řekou jako omílané téma? V tomto případě to rozhodně neplatí.
Ema Klubisová 17.03.2022
Na prvý pohľad pôsobí Glitch Princess ako syntéza ranej tvorby Grimes, estetiky Chromatics a minimalistickej výpravnosti ambientu.
Veronika Tichá 15.03.2022
VDYD vydávají první album s názvem Carousel a s ním novou nálož zasněných kytarových riffů a jemných melodií s texty plnými nostalgie, smutku, ale i radosti a naděje.
Eva Mrázková 09.03.2022
Něžnost, intimita, ale také odhodlanost a rozjímání nad věcmi, které už nikdy nebudou jako dřív. To vytváří atmosféru provázející sólový debut Observatory od Aeon Station.
prof. Neutrino 05.03.2022
Kniha je dobrým impulsem k debatě o možném směřování budoucnosti naší civilizace, která se díky novým technologiím radikálně mění.