Adéla Polka | Články / Recenze | 05.09.2021
Francouzský hudebník Tim Dup debutoval v roce 2017 albem Mélancolie heureuse. A jako šťastná melancholie by se dala ve zkratce charakterizovat celá Dupova dosavadní tvorba. První album představovalo poměrně neotřelé spojení rapu s klasickým klavírem, z celku vyzařovala rvavost a nespokojenost příznačná mládí. Schopnost napasovat za sebe šílené množství slov do jemně plynoucího toku klavíru, který místy kořenily elektronické beaty, slibovala něco nového na francouzského scéně. Po druhé desce Qu'en restera-t-il?, která svým názvem opět signalizuje jakési zamýšlení nad lehce filozoficky zbarvenými tématy, přichází La course folle, šílený závod. Dup na albu upouští od prvotní rapovosti stejně jako od dominantnosti klavíru a místo toho pracuje s hosty: je tu Alexandra Tharauda (klavír), Aurélie Saada (vokál), Thomase Encho (multiinstrumentalista) a Saâne (zpěv a piáno).
Song Juste pour te plaire (Jen abych se ti zalíbil) je bohužel jednoduše nomen omen, tedy líbivý a rádiový. V kontextu celkové Dupovy tvorby je to naštěstí spíš výjimka. Jinak se stále propadá do melancholického vzpomínání a touhy po uchovávání co nejživějších zážitků. Song Dolce ricardo tohle tvrzení potvrzuje. Léto v Itálii, zmrzlina, doteky, odjezdy a pak už jen vzpomínky. Prázdninový příběh přináší i Montecalvario, který je plný letní lásky a hravého ukulele. S pořádnou dávkou emocí na sebe na této desce nechává Dup čekat. Dynamicky přitažlivě vystavěný a melancholicky se plížící je pak titulní song La course folle, kde využil doprovodu kytary a cella. Na desce zcela jedinečný doprovod, který je zároveň jejím vrcholem. Song propojuje úzkostné pocity z věčného ztrácení, které bolestivě gradují. Zvuk přesýpacích hodin, řezavý synťák a vokály meluzíny. Všechno končí, ale vrací se v jiné podobě. Něžnějším a konejšivějším způsobem se pak objevují těžká témata ještě v La cinquantième hurlants.
Klasický klavír a vyprávění příběhu dominují La légèrté. Melancholický sebezpyt, avšak forma možná nejbližší klasickému francouzskému šansonu, což je Dupova nejautentičtější poloha. Song působí, že je hraný v baru, zaznívá ruch z ulice, hovory lidí a cinkání skleniček. Je v tom smutek, ale paradoxně se zdá, že ho Dup prožívá rád.
Tim Dup představuje na francouzské scéně poměrně solidně etablovaného hudebníka, který se postupně vyvíjí, zve hosty pro oživení, avšak jeho síla spočívá především v rozněžnělé melancholii, skrze níž opěvuje svůj svět za doprovodu prakticky klasického klavíru. Dupa označují v jeho domovině za jemného básníka a je pravda, že i jeho někdejší rap zněl spíše klidněji. Jeho hudba je místy podbízivá, nicméně u intimních kusů, které vybízejí k meditaci nad přítomným okamžikem, zní přesvědčivé a udržuje naději, že se nezaprodává a vydrží u svého původního stylu.
Tim Dup – La course folle (Sony Music, 2021)
Spotify interpreta
foto © se svolením společnosti Sony
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.
Sára Prostějovská 28.10.2024
Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.
Šimon Žáček 28.10.2024
Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?
Lea Valentová 25.10.2024
Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.
Michal Berec 05.10.2024
Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.