David Stoklas | Články / Reporty | 12.03.2023
Skrz hněvivé grimasy cedit úsměvy. V úzkosti hledat východiska, v beznaději vykoupení a být tím vším pohlcen. Preoccupations se po šesti letech vrátili do Prahy.
Být na turné několik týdnů a nedat to na sobě znát, to není jen tak, jenže hned zkraje frontman Preoccupations Matt Flegel do mikrofonu zařval, že se jedná o poslední štaci téhle šňůry. Úlevu vystřídala dravost a můj strach z toho, že by to mohli odfláknout, zmizel s prvními údery do strun baskytary. Nasadit bajonety! Když přeložíme první song z jejich poslední desky Arrangements a zároveň otvírák setu.
Vellocet Roll tentokrát hráli v plné sestavě. I se ságem. Kytarová stěna, co místy shoegazeově zvonila do obitých zdí, vybuzená basa a mezi těmito vlnami naléhavý vokál. Oproti studiovkám, kdy jednotlivé nástroje tvoří spíš jednotlivé nitě běžící vedle sebe, někdy mezi sebou, je jejich živák vždy mohutný chuchvalec. „Si na konci nebo chceš vidět víc?“ Pak nastal čas na „krále Preoccupations“, jak je superlativně uvedl František Převorovský.
Nové skladby byly spíše intermezzem a čekáním na ty staré. Arrangements není špatná deska a možná to bylo tou nedočkavostí, ale energie z kanadské kapely, i z prostoru pod nimi, byla cítit až při obligátních věcech jako Bunker Buster nebo Memory. Nevděčná práce nosit nový materiál, když všichni čekají na to, co slyšeli stokrát. Nicméně na novince stále drží úzkostnou linku a zabývají se podobnými problémy do zblbnutí, což je možná dáno i tím, že Flegel prý nahrával vokály ve sklepě bez oken, zato se šváby.
Když se to ale potkalo, bylo to intenzivní. Skladby plné deziluze, rezignace a úzkosti. Flegelovy basové linky, typicky hrané v horních polohách krku, doplňoval svým černokněžnickým chraplákem a slova, co mu šla z hrdla, uváděla do transu a působila bolest. A Mike Wallace standardně dohrál koncert bez trička a údery do bicích provázel pološílenými grimasami. Slovo tíseň je dneska nadužívané. Asi proto, že v ní jsme.
Preoccupations (can) + Vellocet Roll
11. 3. 2023 Underdogs‘, Praha
foto © Tereza Kunderová
Václav Valtr 16.03.2023
Rychle rostoucí legenda indických folk-metalistů Bloodywood je evidentně silným lákadlem, jenže když se pražské Rock Café vyprodá, nejde o nejpřívětivější místo.
Maria Pyatkina 15.03.2023
Sehraná parta etablovaných belgických muzikantů svému vystoupení možná nevědomky nadělila jakýsi rodinný rozměr. Warhaus uhranuli vyprodanou Lucernu.
Tomáš Hambálek 15.03.2023
Vyprodaný a vydýchaný Velký sál Lucerny zažil dvě kapely v excelentní formě, byl to jeden ze vzácných večerů, kde nehraje prvně team z planety B a později Ačko.
Michal Pařízek 13.03.2023
Po večeři se vydáváme do zmíněného klubu Resistor, kde se odehrává otevírací večer festivalu, po cestě Richard Foster udílí přednášku, co všechno musíme v Leidenu vidět, kam všude je třeba…
prof. Neutrino 12.03.2023
Vskutku spektakulární audiovizuální show předvedla dvojice umělců, mexický skladatel Fernando Corona aka Murcof a španělský vizuální umělec Sergi Palau.
Tomáš Hambálek 07.03.2023
Bubeník BC Michaels dosurfoval na rukou až na bar pro několik lahvových plzní, zatímco kapela hrála dál s holkou z publika...
Václav Valtr 05.03.2023
Od samotného začátku se publikum naladilo na stejnou vlnu a rozpálenou atmosféru z Voluptas bez mrknutí oka přetavili v soustředění nepříliš často viděné.
Lukáš Grygar 26.02.2023
Vím, vím. Pokaždé, když si někdo stěžuje na lucerní zvuk, bůh zabije zvukaře, ale když si v relativně krotkém intru Death March musíte kytary jenom domýšlet...
David Stoklas 10.02.2023
Struny se těžce chvěly, byl jich plný sál...
Andrea Bodnárová 08.02.2023
Areál bývalého krematoria je krásný a v kombinaci s nechutným zimním počasím, vichřicí 4 454 543 km/h a agresivní vlhkostí je atmoška top shit.