Veronika Jastrzembská | Články / Recenze | 16.08.2023
Předchozí dvě alba nizozemské skladatelky Amber Arcades dost jasně naznačovala, že si nepotrpí na žádné škatulkování. Na prvním Fading Lines se představila jako dreampopová víla libující si v psychedelických ukolébavkách a bicím automatem řízených kytarovkách. To druhé očistila od špíny a prachu a vytvořila nablýskanou country-folkovou kolekci plnou smyčců a dechů. Není tedy úplným překvapením, že novou nahrávkou Barefoot on Diamond Road se opět odklání od již odkloněného, nyní ovšem s notnou dávkou experimentu a inovace.
První skladba Diamond Road nekompromisně poutá pozornost, když náladou připomíná kosmickou verzi Mazzy Star. Autorka přichází s úplně novým přístupem, upustila od lo-fi ušmudlanosti, zharmonizovala lehce rozladěné kytary a původně „raw“ písním tentokráte věnovala patřičnou pozornost a vypiplala je do lesklých souzvuků. Je vidět, že s následnou postprodukcí tentokráte nešetřila, výrazně ubylo kytar a bicích v čisté formě. Nástroje sice tvoří i nadále základ většiny písní, přidává se ale i elektronika, i když velmi často se ze zašmodrchaných uzlů vyklube snové indie, které autorce sluší nejvíce. V Contain si pohrává s působivými disharmoniemi na pozadí mohutného basového bzučáku, ve Water Stains zase ukazuje, jak zručně dokáže své rozličné stránky kombinovat. V písni se také nově objevuje práce s akustikou, zvuk buď pod vrstvami dusí, nebo ho nechává vyvěrat do ohlušujících vrcholů.
Se zcela novým soundem přichází v rychlé Odd to Even nebo Just Like Me. Energické písně dávají vyniknout vokálům, které se od přechozích alb liší větší dávkou emocí. Nepatrná apatie zůstává, přesto Amber Arcades působí přítomněji než kdy dřív. Vzdává se koncepčního přístupu, který u ní vždy dominoval, takže Barefoot on Diamond Road nemá žádné konkrétní téma, přesto jsou tu leitomotivy. Ať už je to hledání identity, smíření se ztrátou nebo kapitulace, témata, která Amber Arcades chápe pozitivně, jako příležitost přijmout to, co se kolem nás děje. Smířit se s nezměnitelným, žít přítomností, odevzdat se životu a využít ho co nejlépe.
Všudypřítomná epičnost písní funguje, i když se občas naskýtá otázka, jestli ona ohlušující mohutnost nepoutá daleko více pozornosti než skladby samotné a jestli je nedělá zajímavější, než ve skutečnosti jsou. Na druhou stranu, deska je hudebně naplňující, chytlavá a oproti předchozím počinům se na ní nachází velké množství zapamatovatelných momentů.
Shaqualyck 14.09.2023
Zejména díky hereckým výkonům a výborně napsaným dialogům se dlouho daří vyprávět výsostně lidský příběh o ztrátě falešných iluzí.
Barbora Klempířová 27.08.2023
Fiktivní životopis provází protichůdné pocity Plathové z toxického manželství, které nedokáže opustit.
Maxim Mičúch 18.08.2023
Nikto nie je v bezpečí – ostatné kapely, ľudia vlastniaci iPhony, samotný Berlin Manson. Máme však dôvod niečo zmeniť?
Magdalena Fendrychová 10.08.2023
O písničkářce se v hudebních kruzích mluví jako o nástupkyni Radůzy a takové přízvisko nutně přináší velká očekávání.
Andrea Kubová 30.07.2023
Příběh o skládání kostiček odehrávající se v období studené války, který je založen na skutečné události, započal v 80. letech minulého století v Sovětském svazu.
Jaroslav Myšák 26.07.2023
Kde je domácí rapová scéna ve svých sděleních jalová, tam před čtyřmi lety pražské alt rapové duo P/\ST kontrovalo debutem Expedice do vnitrobloku. Kam se posunulo?
Jiří V. Matýsek 02.07.2023
Jihočeské formace Nāv a Lūt spojuje nejen geografická blízkost, přátelství a tři písmena v názvu. Pojítkem je i svojské pojetí toho, jak přistupují ke svým žánrům.
Kryštof Kočtář 23.06.2023
The Beggar se ovšem neutápí v temných vlnách. Ačkoli skladba Michael Is Done může textově vystrašit, její oslavné vyústění povznáší.
Eva Karpilovská 01.06.2023
Nechybí vroucí pocity lásky, která je možná jen zlozvykem (Bad Habit) nebo vzdor těla vlnícího se jako řeka (Like a River) a s řekami se zas vracíme k plynutí, cestám,…
Jaroslav Lajner 12.05.2023
Mnozí zástupci mužského pokolení instinktivně prahnou po něčem, co by dlouhodobě odkazovalo k jejich pozemskému bytí.