Články / Offtopic / / Movie/dox

Soumrak hrdinů? (Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti)

Soumrak hrdinů? (Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti)

3DDI3 | Články / Offtopic / / Movie/dox | 27.03.2016

Někde uvnitř je schovaný dobrý film, ale je zatraceně těžké ho v tom balastu vykutat. Spokojení budou jen nejzarytější fanoušci, pro které je Batman vs. Superman plejádou ikonických momentů z hlav spisovatelů Franka Millera, Granta Morrisona, ale bohužel i takového Geoffa Johnse. Snaha šokovat je vyloženě na škodu, těch momentů je moc. V Muži z oceli lehla popelem polovina Metropolis, mrakodrapy padaly jako hrušky a jeden z nich obsahoval i nebohé zaměstnance Bruce Waynea. V ten den si Batman znovu připadal bezmocný a přísahal si, že ze světa sprovodí mimozemskou hrozbu s eSkem na hrudi. Mezitím se svět rozdělil na ty, kteří uvěřili, že Superman je novým mesiášem, a na ty, kteří si uvědomovali, jak nebezpečným se může stát. Zhruba tolik k premise, která je neuvěřitelně slibná, ale nakonec vyústí v digitální porno, o kterém mluvil Birdman v Iñárrituově oscarovém majstrštyku. Pojďme si nejdřív říct něco o kvalitách, které tu jsou, o to víc mrzí zápory.

Rozehrávka v batmanovském stylu, kde sledujeme z pozemské perspektivy finální souboj z Muže z oceli, je asi nejlepší akční scénou celého filmu. Destrukce je hmatatelná a přináší svědectví obyčejného člověka sledujícího bitvu bohů. Nenávist a bezmoc ve výrazu Bruce Waynea je hnacím motorem jedné z mála fungujících linií ve filmu a klobouk dolů před Benem Affleckem, který od prvních momentů táhne celý film a je více než důstojným nástupcem Christiana Balea. Starý, sebekritický fanatik jako by opravdu vypadl z Návratu Temného rytíře Franka Millera. Pohled na Supermana jako hrozbu a nedotknutelného Boha, který bezohledně prosazuje svůj pohled na spravedlnost, je rovněž prezentován poměrně kvalitně a scéna slyšení před komisí, kde je svědkem jedna z jeho obětí, je něčím nevídaným. Silné momenty “obyčejného” zachraňování byly propálené už v trailerech, ale fungují. Henry Cavill svého emocemi trhaného mimozemšťana herecky zvládá s přehledem, a to jak ve vysloveně záporáckých momentech, tak v kentovském civilu. Wonder Woman pomáhá kvalitní obsazení. Gal Gadot patří k příjemným překvapením, a i když je její role okrajová, není zde navíc a některé scény si vyloženě krade pro sebe. Připravovaná sólovka najednou dává smysl. Camea ostatních členů budoucí Ligy spravedlnosti jsou krátká a za zmínku stojí pouze to od sprintera Flashe. Mrazivá scéna.


Největším záporem (ne záporákem) je kromě Terriova nevyrovnaného scénáře Lex Luthor. Jako by si vymysleli karikaturu Jokera (protože ho díky Ledgerovi mají všichni rádi), bohužel nepovedenou karikaturu a Jesse Eisenberg ani nemá šanci ho ztvárnit autenticky. Luthor by měl být ztělesněním sebejistoty a inteligence, který v Supermanovi vidí hrozbu z hlediska potenciálu lidstva. Řekněme nadčlověk v lidském měřítku. Zde nacházíme rozmazleného fracka s nevyřešenými problémy z dětství a psychickou poruchou, co by působil směšně i v animáku. Snaha udělat z něj loutkaře celé show nefunguje a jeho plán má trhliny o velikosti Macochy. Říká se, že film je tak dobrý, jako padouch v něm a u spektáklu Batman vs. Superman tohle bohužel platí do posledního písmene. Ne tak když se do finále přiřítí démonický Doomsday. Neskutečně matoucí jsou i snové sekvence, v níž se Wayne zpočátku utápí - samy o sobě jsou mimořádně působivé (bitva se Supermanovými uctívači v dystopickém městě), ale už tak košatému (a přitom prostému) ději ubírají na přehlednosti. Kdyby je alespoň Zack Snyder točil přes jiný filtr...

Rvačka Batmana se Supermanem je neuvěřitelně „vychtěná“ a její důvod i ukončení jsou sice docela originální, ale též padlé na hlavu. Aby motivace dát si přes hubu zmizela těsně před bitkou… Nejhorší je, že herci jsou ve svých rolích tak dobří, že podivné scenáristické zvraty dokážou uhrát, jen to z jejich postav dělá buď blbce, nebo morálně pochybné jedince. Mrtvol od Muže z oceli rozhodně ubylo, ale ani Batman a ani Superman nejsou zrovna lidumilové a mafii nebo Luthorovy poskoky posílají k šípku bez skrupulí. Batman jde dokonce tak daleko, že padouchy cejchuje a zabíjení nebere jako velký přestupek. Snyder na zpomalovačkách trochu ubral a film z jeho předchozí tvorby připomíná nejvíce Watchmeny… s hloupějším scénářem. Vystřižené scény by mohli ledacos vysvětlit a bitky budou prý v režisérském střihu krvavější, ale první dojem je jen jeden.

Pokud tohle má být úvod do DC vesmíru stříbrného plátna, tak by pánové měli přibrzdit. Vystřílet si tolik potenciálních zápletek na sólové filmy během jednoho z nich je vyložené hýření. Neprospívá to ani divákům, ani scénáristům. Teď honem sólovku Wonder Woman a Batmana na spravení chuti.

Info

Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti
Režie: Zack Snyder, 2016
www.batmanvsuperman.dccomics.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nesmierne vydýchnutie bolesti (Bludné kruhy)

Jonáš Sudakov 10.07.2020

V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.

Člověk člověku vlastníkem (Vlastníci)

Shaqualyck 21.06.2020

Ne že by se u nás točilo málo komedií. Jen se na ně nedá koukat. Vlastníci Jiřího Havelky představují výjimku z pravidla.

Bedosova partnerská poradňa (Tenkrát podruhé)

Bibiána Hajdanyová 25.01.2020

Kde by sa človek chcel ocitnúť, ak by mal možnosť znovu prežiť nejaký moment? Išlo by o konkrétne miesto alebo o to, kto by v danej spomienke figuroval?

Kedy sa „naša vec“ stala vecou verejnou? (Prvý zradca)

Bibiána Hajdanyová 28.12.2019

Životopisná krimi-dráma Il traditore je plná mocných mužov, veľkých zrád a túžby po pomste.

Jobové kapitalismu? (Pardon, nezastihli jsme vás)

Jakub Kurnas 14.12.2019

Režisér Ken Loach je vytrvalým kritikem stávajících sociálních poměrů na Britských ostrovech...

Parazit (pro každého)

Jakub Kurnas 03.11.2019

Snímek, který si z letošního Festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu, zaujme jak důrazem na sociální tematiku, tak drsným černým humorem.

Staříci na cestě

Veronika Havlová, Viktor Palák 21.10.2019

Nový český film, který měl být v hlavní soutěžní sekci Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, tedy podle části tamního publika. Vskutku?

Pod plechem trumpet (Brasslands)

Jakub Kurnas 09.10.2019

Filmový dokument Brasslands hledá na přehlídce dechové hudby Guča, co všechno může ležet pod povrchem bujarého festivalového veselí.

Když bolí každý přešlap (Tiché doteky)

Veronika Havlová, Viktor Palák 02.10.2019

Nejvýraznější český film v programu letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech? ptali se nahlas někteří diváci už na začátku července.

Vtedy u Tarantina (Once Upon a Time in Hollywood)

Bibiána Hajdanyová 25.08.2019

Námet znie veľmi komplexne a každý si predstaví rozmanitý príbeh, ktorý sa z postáv hraných hviezdami najvyššej hollywoodskej kvality môže vykľuť. No...