Dantez | Články / Recenze | 25.07.2021
Britští Part Chimp se dosud věnovali noise rocku, který se inspiroval Sonic Youth i zběsilými Lightning Bolt. Drool jde ovšem více než kdy dřív po sludgi. Pětice navazuje v první řadě na Melvins, a to nejen těžkotonážností, kterou je v obou případech docíleno dvojicí baskytar, ale i humorem a vokálními kreacemi. Obě kapely jsou dobře známé pro svůj nadhled, který je na první pohled zřejmý z přebalů desek. Lyrickou serióznost navíc sráží podvratnými textovými otočkami. Dle vokalisty a kytaristy Tima Cedara se Drool věnuje dystopickým fantaziím s trochou bezobratlovců navrch.
Novinka se po většinu času pevně drží žánrových pravidel, sází na mohutnost, kterou neposilují jen dvě basy, ale i podladěná kytara. Rovnici stále obohacují vlivy noise rocku, zejména skřípáním kytar a zahrnutím záměrných produkčních chybek. Ve srovnání s předešlými deskami ovšem Drool hlukové výpady mírní a více jde po sludgi. Houževnatostí a groteskností zde Part Chimp připomenou kromě Melvins i americké kolegy Torche, se kterými v roce 2011 sdíleli split. Výkop v podobě Back From the Dead funguje a upoutá chytlavými vokálními linkami, které prorazí navzdory zvukovému nátlaku. Deska však začne brzy na jednolitost dojíždět a z narvaného zvuku se rychle stává křeč. Následující skladby se nesou v podobném tempu, nenabídnou dostatečně silný riff nebo jiný výraznější hudební motiv, který by zvukovou zeď prorazil. Většině tracků nepřidává ani výše posazený polo-falešný zpěv či pokusy o rozbití monotónnosti, jako je přehrání pásky pozadu v závěru letargické One in the Eye. Spíše prošumí i experimentální mezihry. Zpět na vyšší otáčky desku nahodí až titulní Drool s pulzující rytmikou a vokály, které se nepodkopávají snahou o úsměvné vyznění.
Výraznější momenty po titulní skladbě nabídne až poslední čtvrtina. Dirty Bird upoutá hned v začátku volnějším tempem a polohou, která posluchače po hlavě nemlátí masivním sonickým kladivem jako první polovina alba. Track dobře graduje, brnká na nervy roztěkaným vibem a připomene autenticitu minulých desek. Kvalitou naváže i další It’s True, Man s břitšími vokály, tvrdší dikcí a rapidnější rytmikou. Po lehkém zaváhání se kapela v úplném finále vrací k dobře uchopené gradaci – nabídne příjemně skličující kytarové leady a efektní noiserockové glitche.
Drool je průměrná žánrová deska. Výše zmíněným kapelám se v jistých momentech vyrovná, někdy si od nich ale až moc půjčuje a ničím je nepřekračuje. Fanoušky táhlého a hutného zvuku potěší produkcí a soustavným sonickým nátlakem. Z perspektivy songwritingu je však deska poměrně plochá, jako by Part Chimp snahou o čistokrevný sludge obětovali kus svého charakteru. Drool na chvíli zabaví, ale nezanechá téměř nic, pro co by se fanoušci vraceli – spíše si pustí předchozí desky.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.