Články / Offtopic / / Movie/dox

Spectre a National Geographic

Spectre a National Geographic

Shaqualyck | Články / Offtopic / / Movie/dox | 06.12.2015

Lovely?! Když se Christoph Waltz v Tarantinově válečném opusu Hanebný pancharti poprvé chopil své monstrózní dýmky, bylo nabíledni, že si tenhle charismatický slizoun musí stůj co stůj střihnout záporáka v některé z bondovek. Dočkal se letos pod vedením Sama Mendese, pro kterého to byl už druhý (a možná ne poslední) příspěvek do historicky nejdelší filmové série všech dob. Oscarový režisér se tak zařadil po bok Guye Hamiltona, Johna Glena a Terence Younga, kteří s trojčíslím 007 srostli na několik pokračování a výrazně se podepsali pod budováním tradic bondovského univerza.

Podobný případ je Martin Campbell, jemuž se povedlo vzkřísit uvadající slávu popkulturního fenoménu v roce 1995 za přispění Pierce Brosnana (Zlaté oko). Agenta s povolením zabíjet následně pokropil živou vodou znova roku 2006 v Casinu Royale, kde se jako „Bond, James Bond“ poprvé představil Daniel Craig. Ten se přes počáteční nevoli publika postupně prostřílel, propil a prosouložil ke statusu jednoho z nejoblíbenějších představitelů ikonického šviháka. Lví podíl na tom měl kasovní úspěch Mendesovy oldschoolovky Skyfall, na kterou Spectre bezprostředně navazuje. Jenže tentokrát dávají tvůrci honosného spektáklu na odiv především vypravěčskou nejistotu, a to na ploše stopadesáti minut. Z části jde o standardní přehlídku luxusních vozů a exotických lokací, nechybí ani světácké pomrkávání na fanoušky předešlých „epizod“. Většina scén, včetně obligátní (a povedené) předtitulkové sekvence se nese ve stylu „všechno jako tenkrát“. Mezi řádky však sledujeme elegantního dinosaura, o něhož moderní přetechnizovaná doba plná počítačů a vševidoucích kamer ztratila zájem.

Drcen soukolím smrtonosných okolností je agent Jejího veličenstva nucen obhájit vlastní právo na existenci. Současně potřebuje ochránit svou vyvolenou, v mezičase skoncovat s hříchy minulosti a jako obvykle zachránit svět. Snímek se snaží působit navýsost realisticky, zároveň bazíruje na krkolomné nadsázce, přičemž propojit obě subžánrové roviny se Mendesovi daří spíš sporadicky. Zatímco Skyfall coby starosvětsky výbušná psychoanalýza šlapal jak švýcarské hodinky, Spectre příběhově drhne. Najít v chování většiny postav alespoň náznak logiky dá pořádně zabrat, vymóděné figurky často jen cestují z místa na místo a zaníceně odříkávají repliky v očekávání příchodu nohsledů hlavního zlouna. Některé scény sice obstojí samy o sobě, vzhledem k totálně odfláknutému kontextu ale působí dějová linka roztříštěně, souvislosti trestuhodně absentují, stejně jako příslovečný tah na branku.

Akce? Na jednu stranu je sympatické, že rozmáchlé skotačení vybočilo z roztěkaných bournovských standardů, na tu druhou nelze nevidět, že honičkám chybí nápad a řada rádoby vyhrocených okamžiků působí zdlouhavě. Spolehlivou devízou zůstal dobře trefený casting (Whishaw, Fiennes) a Mendesova divadelní průprava, která z povrchních dialogů dokázala občas vykouzlit břitkou konverzačku prodchnutou suchým anglickým humorem. Celek mu však protéká mezi prsty, filmu chybí spád, narace hapruje, jako by v postprodukci někdo odmítl stříhat… Dlouhatánské záběry Van Hoytemovy kamery jsou fantastické, stejnou službu vám nicméně odvede libovolný cestopis z National Geographic. Sečteno a podtrženo, Craig obstál i napočtvrté, Mendes napodruhé nikoliv, byť se scénářem, jehož autoři podlehli falešnému dojmu vlastní neomylnosti, se toho popravdě moc dělat nedalo. Úvodní song Sama Smithe, dost možná nejhorší v historii, výslednou křeč jen podtrhává.

Info

Spectre
Režie: Sam Mendes, 2015
www.sonypictures.com/movies/spectre

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V zajatí siete (Sociálna dilema)

Bibiána Hajdanyová 02.05.2021

Odborníci na moderné technológie, ktorí stáli pri zrode týchto aplikácií, v dokumente Sociálna dilema jednohlasne tvrdia, že ich negatívny dopad nikdy nebol v pláne.

Fenomén revolty voči systému (Papierový dom)

Bibiána Hajdanyová 28.04.2021

Neobyčajnosť Papierového domu tkvie v mixe žánrov akčného krimi a romantickej drámy, založenej na spontánnosti ľudskej povahy a charakteristickosti postáv.

Trpezlivosť mier prináša (Správy zo sveta)

Jakub Blaho 27.04.2021

Čoraz sporadickejšie vznikajú filmy, ktoré by sa skutočne inšpirovali klasickým westernom. O to prekvapivejšie je vidieť v takejto pozícii režiséra Paula Greengrassa.

Komorní Vykopávky navozují rodinnou atmosféru

Zuzana Tesaříková 23.04.2021

Historický rámec filmu o skutečné události objevení vzácných hrobek dobře slouží dramatickému vyprávění o vztazích mezi postavami.

Créme de la Créme: Francúzsko na domácej obrazovke

Jakub Blaho 20.04.2021

Po minuloročnej odmlke spôsobenej zavretím kín si aktuálny ročník našiel dočasný nový domov na videotéke Edisonline.

Kto je to monštrum? (Teddy)

Jakub Blaho 17.04.2021

Teddy alegorizuje útrapy dospievania a to nie len na úrovni telesných zmien, ale hlavne odcudzenia od spoločnosti, v ktorej sa dospievajúci nachádza.

Deštruktívny trojuholník (Milenci)

Jakub Blaho 14.04.2021

Film prostredníctvom svojich postáv otvára dôležitú a citlivú tému toxického vzťahu poháňaného mužskou manipulatívnosťou.

Zradné stránky internetu (Delete History)

Jakub Blaho 13.04.2021

Prvým premiérovým titulom tohto ročníku festivalu francúzskeho filmu Créme de la Créme bola absurdná komédia Delete History. Edisonline.

Korupcia zabíja (Colectiv)

Bibiána Hajdanyová 08.04.2021

Korupcia je zlá a to, že môže aj zabíjať, ukazuje autentická a dychberúca investigatíva v rumunskom dokumente Colectiv.

Komu slouží Služebníci?

Michaela Šedinová 03.04.2021

Režim je zobrazován jako nepřemožitelný, neváhá využít veškeré prostředky k získání kontroly. Odpůrce zničí, nebo získá.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace