Články / Offtopic / / Movie/dox

Spectre a National Geographic

Spectre a National Geographic

Shaqualyck | Články / Offtopic / / Movie/dox | 06.12.2015

Lovely?! Když se Christoph Waltz v Tarantinově válečném opusu Hanebný pancharti poprvé chopil své monstrózní dýmky, bylo nabíledni, že si tenhle charismatický slizoun musí stůj co stůj střihnout záporáka v některé z bondovek. Dočkal se letos pod vedením Sama Mendese, pro kterého to byl už druhý (a možná ne poslední) příspěvek do historicky nejdelší filmové série všech dob. Oscarový režisér se tak zařadil po bok Guye Hamiltona, Johna Glena a Terence Younga, kteří s trojčíslím 007 srostli na několik pokračování a výrazně se podepsali pod budováním tradic bondovského univerza.

Podobný případ je Martin Campbell, jemuž se povedlo vzkřísit uvadající slávu popkulturního fenoménu v roce 1995 za přispění Pierce Brosnana (Zlaté oko). Agenta s povolením zabíjet následně pokropil živou vodou znova roku 2006 v Casinu Royale, kde se jako „Bond, James Bond“ poprvé představil Daniel Craig. Ten se přes počáteční nevoli publika postupně prostřílel, propil a prosouložil ke statusu jednoho z nejoblíbenějších představitelů ikonického šviháka. Lví podíl na tom měl kasovní úspěch Mendesovy oldschoolovky Skyfall, na kterou Spectre bezprostředně navazuje. Jenže tentokrát dávají tvůrci honosného spektáklu na odiv především vypravěčskou nejistotu, a to na ploše stopadesáti minut. Z části jde o standardní přehlídku luxusních vozů a exotických lokací, nechybí ani světácké pomrkávání na fanoušky předešlých „epizod“. Většina scén, včetně obligátní (a povedené) předtitulkové sekvence se nese ve stylu „všechno jako tenkrát“. Mezi řádky však sledujeme elegantního dinosaura, o něhož moderní přetechnizovaná doba plná počítačů a vševidoucích kamer ztratila zájem.

Drcen soukolím smrtonosných okolností je agent Jejího veličenstva nucen obhájit vlastní právo na existenci. Současně potřebuje ochránit svou vyvolenou, v mezičase skoncovat s hříchy minulosti a jako obvykle zachránit svět. Snímek se snaží působit navýsost realisticky, zároveň bazíruje na krkolomné nadsázce, přičemž propojit obě subžánrové roviny se Mendesovi daří spíš sporadicky. Zatímco Skyfall coby starosvětsky výbušná psychoanalýza šlapal jak švýcarské hodinky, Spectre příběhově drhne. Najít v chování většiny postav alespoň náznak logiky dá pořádně zabrat, vymóděné figurky často jen cestují z místa na místo a zaníceně odříkávají repliky v očekávání příchodu nohsledů hlavního zlouna. Některé scény sice obstojí samy o sobě, vzhledem k totálně odfláknutému kontextu ale působí dějová linka roztříštěně, souvislosti trestuhodně absentují, stejně jako příslovečný tah na branku.

Akce? Na jednu stranu je sympatické, že rozmáchlé skotačení vybočilo z roztěkaných bournovských standardů, na tu druhou nelze nevidět, že honičkám chybí nápad a řada rádoby vyhrocených okamžiků působí zdlouhavě. Spolehlivou devízou zůstal dobře trefený casting (Whishaw, Fiennes) a Mendesova divadelní průprava, která z povrchních dialogů dokázala občas vykouzlit břitkou konverzačku prodchnutou suchým anglickým humorem. Celek mu však protéká mezi prsty, filmu chybí spád, narace hapruje, jako by v postprodukci někdo odmítl stříhat… Dlouhatánské záběry Van Hoytemovy kamery jsou fantastické, stejnou službu vám nicméně odvede libovolný cestopis z National Geographic. Sečteno a podtrženo, Craig obstál i napočtvrté, Mendes napodruhé nikoliv, byť se scénářem, jehož autoři podlehli falešnému dojmu vlastní neomylnosti, se toho popravdě moc dělat nedalo. Úvodní song Sama Smithe, dost možná nejhorší v historii, výslednou křeč jen podtrhává.

Info

Spectre
Režie: Sam Mendes, 2015
www.sonypictures.com/movies/spectre

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Malý veľký film (Chicagský tribunál)

Bibiána Hajdanyová 06.11.2020

Politicky zameraná dráma Chicagský tribunál vyčnieva medzi podobne žanrovými filmami tempom, sugestívnymi hereckými výkonmi, ale aj celkovým spracovaním.

Zatancujem ti z lásky na hrobe (Leto 85)

Bibiána Hajdanyová 30.10.2020

Scenár pracuje s námetom lásky a dospievania. Formujú sa v ňom pocity šťastia a radosti ako aj samoty, bezmocnosti či depresie vedúcej až k myšlienkam na smrť.

Mladistvá smršť v rytme reggeatonu (Ema)

Bibiána Hajdanyová 16.10.2020

Aj keď je plný pohlcujúcej zmyselnosti, opojného tanca a temperamentu, základná otázka sa sústredí na to najpodstatnejšie – zložitosť ľudských vzťahov.

Barabáš kráľom dokumentu (Salto je kráľ)

Bibiána Hajdanyová 12.09.2020

Partia dobrých kamarátov a dobrodruhov v ňom objavuje nepreskúmané miesta planéty, ktoré bývajú extrémne nebezpečné.

Pohoda nekonečného ničnerobenia (Palm Springs)

Jonáš Sudakov 30.08.2020

Iba v posledných piatich rokoch vyšlo šestnásť filmov o ľuďoch zaseknutých v časovej slučke. Síce je to vďačná téma, ale len málokedy sa tieto filmy...

Nolanova časová smršť (Tenet)

Lukáš Masner 27.08.2020

Nově se totiž Nolanovi podařilo zakomponovat prvek časových paradoxů, kdy se v rámci jednoho záběru setkává hned několik proti sobě plynoucích časů, ale i pohybů.

Disharmonická mexická výprava (Frida Viva La Vida)

Bibiána Hajdanyová 23.08.2020

Je možné sledovať atmosférické pohľady na krajinu, zrnité spomienkové zábery zo života umelkyne či megalomanské prostredie Ameriky, ktoré pripomína, ako veľmi ju Kahlo neznášala.

Pre milovníkov cyklistiky (Raoul Taburin)

Bibiána Hajdanyová 02.08.2020

Raoul Taburin osciluje medzi komédiou a rodinným filmom, ktorý podrobne rozpracuváva strach z vlastnej slabosti.

Smelý začiatok (Než skončí léto)

Bibiána Hajdanyová 19.07.2020

Film rozpracuváva tínedžerskú lásku, hovorí o nezvratnom osude a rieši morálne zásady. Z festivalu v Benátkach si odniesol niekoľko cien a nemal by uniknúť ani širšej verejnosti.

Nesmierne vydýchnutie bolesti (Bludné kruhy)

Jonáš Sudakov 10.07.2020

V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.