Libor Švitorka | Články | 06.11.2013
Moje vědecká holka si překotnou gestikulací a sykotem zjednala klid v místnosti. Protentokrát vynechala horizontální pohyb ukazováku přes krkavici. Gesta domácí harmonie tohoto typu beru vždy jako signál výjimečné kvality a návykovosti právě poslouchaného hudebního nosiče. Lyonská pětice Sport vloni poslala do světa svižné první elpíčko Colors, které chutná jako končící léto, má nezapomenutelný přebal a je těžké ho dostat z playlistu.
Francouze lze strčit do šuplíků anglicky zpívaného garage nebo indie rocku, převážně ovšem evokují melodičtější emo a punk rock amerického středozápadu poloviny 90. let a odkazují ke spolkům jako Small Brown Bike, American Football nebo Braid. Sport, zdá se, dokázali na Colors nevynechat nic, co bylo v druhé vlně ema po roce 1994 u fans v oblibě, a navíc si zachovat vlastní příchuť. Nevyžehlený punkový diy feeling. Tu ukřičeně ochraptělý, tu hladící vokál, v případě Sport v popěvcích tuplovaný. Popové řinčení zkreslených melodií, cit pro silnou srozumitelnou linku sólové kytary, která balancuje místy až na hraně math rocku. Změny tempa a nálad. A hlavně srdeční nasazení a pocitová zpověď prostřednictvím textu.
Každá z chytlavých písní nese název města a rok konání zimních či letních Olympijských her, přestože texty nemají nic společného s celosvětovým svátkem sportu a sportem vůbec, snad kromě fadeoutu posledního tracku Montreal, 1976, kde je vysamplované audio vítězného home runu Pedra Álvareze za Pittsburgh Pirates. Kuriozitou desky zůstává instrumentální povzdychnutí nad prohraným hostitelstvím zimních her Francie (vůči Pchjongjangu), píseň Annecy, 2018.
Colors je svěží a mnohem klidnější než předchozí EP, Demo 2011, ale najde se pár báječných kusů na komíhání se bytem, bezdůvodný křik a hrozbu pěstí do vnitrobloku. Namátkou uhánějící šestka Sydney, 2000 nebo desítka Saint Louis, 1904 se zaklínadlem „Dear summer, I hate you so!“ v refrénu.
Člověka po těch necelých 29 minutách desky nějak přepadne nostalgie a ani vlastně neví proč. Devadesátky jsou už dávno pryč a v sekundě na gymplu stejně nikdo Hot Water Music neposlouchal. Možná je mi trochu líto ema jako takového, jak bylo semleto masmédii a módním průmyslem a jak ho pochcali My Chemical Romance a třípatrové penály s Emily the Strange. Ale co, spodní proud se pořád dere svojí cestou, i když se na hladině dělají víry.
Sport – Colors (17 décembre, Adagio 830, Truffle Shuffle, La tête d’ampoule, Pike rcds, Guerilla Asso, Ruin your fun, No routine, Entes Anomicos, How is Annie, Housebreaker, More than sounds, North Cult, Voice of the unheard, Hip Hip Hip, Heads Up!, 2013)
redakce 18.04.2024
Položili jsme několik otázek hledačce nových talentů, bookerce a dramaturgyni festivalů.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024
Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...
redakce 16.04.2024
Jarní Sharpe, chorvatský INmusic festival, Taylor Swift v Londýně. Na jaké akce nás pozve vášnivý koncertní a festivalový manažer?
Julia Pátá 15.04.2024
Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Kryštof Kočtář 13.04.2024
Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.
Jakub Veselý 12.04.2024
Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.
redakce 10.04.2024
Loni se jim toho povedlo hodně: v březnu vydali album Farm Alarm, pak dva singly, první evropskou tour a k tomu vydávají soundtrack k počítačové hře.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.