Články / Recenze

Stále autentičtí Foals

Stále autentičtí Foals

Tereza Vašíčková | Články / Recenze | 04.08.2019

OHODNOŤTE DESKU

Po čtrnácti letech existence vydala na jaře britská skupina Foals pátou desku Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1. Jedná se o první část dvoulba, jehož pokračování se dočkáme na podzim.

Už ochutnávka v podobě videoklipu k písni Exits ukázala, že se Foals posouvají dál – a to jak pestřejší kombinací hudebních nástrojů, tak vokálními experimenty i novým obsahem. Singl pojednává o současných společenských tématech, z nichž hlavní důraz je věnován těm ekologickým, v centru zájmu je obyvatelnost naší planety. I když skladba postrádá výrazné momenty nebo změny tempa, je dostatečně dynamická, na čemž se kromě rytmiky podílí i klávesy.

Jednou z nejsilnějších je pak píseň In Degrees. Basová kytara, postupně se zrychlující tempo v kombinaci s prudkými bicími z ní dělají nejtanečnější track. Svou energičností a zapamatovatelným refrénem obstojí i v kontextu celé dosavadní tvorby skupiny. Za zmínku stojí i následující Syrups, jejíž rytmus určují výrazné kytarové riffy a pulzující zvuk baskytary. Celkový vývoj skladby, včetně rázných změn vokálů připomíná psychedelickou hudbu šedesátých let.

Typický zvuk Foals byl dříve postavený na krátce znějících tónech kytar, ten pak na předchozí desce What Went Down (2015) doplnili o syntezátory. Na Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1 je ozvláštněn zapojením piana, vibrafonu nebo marimby. Vývoj je patrný také v hlase Yannise Philippakise, který zpívá v nižší tónině než obvykle.

Oproti předchozím albům nastaly změny už při jeho vzniku. Jednak absentoval basák Walter Gervers, který Foals opustil minulý rok během nahrávání, za druhé roli producenta převzal frontman Philippakis. Nové okolnosti zásadně ovlivnily podobu novinky, která nechce být jen další indierockovou deskou v řadě. Proti tomu se snaží vymezit větší volností a důrazem na aktuálnost elektroničtějšího zvuku i společensko-kritickými texty. Bohužel se při tom až příliš ohlížejí na své fanoušky.

Info

Foals – Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1 (Warner Bros. & Transgressive Records, 2019)
web kapely

foto © Alex Knowles

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prechod do serióznej roviny (Rich Brian)

redakce 12.10.2019

Z Rich Briana sa stala virálna senzácia, ale z jeho novšej tvorby a rozhovorov je zjavné, že ambície má iné.

Ahhhh, ten surf rock! (Songs from the Utopia)

redakce 11.10.2019

Na novince pojmenované extatickým (či snad bolestivým?) výkřikem Ahhhh! se vydali na západ a pomyslně zakotvili někde na Západním pobřeží.

Smutně a zároveň s největší vášní k životu (Mueran Humanos)

redakce 05.10.2019

Ačkoli zpívají takřka výhradně španělsky, rafinovaná atmosféra odstavuje znalost jazyka na vedlejší kolej.

Neurvalý punk s koulí u nohy (Victims)

redakce 28.09.2019

Victims zde sice stále sázejí na ověřené postupy žánru a přímočarost, kterou koriguje agresivní d-beat materiálu, jasně vévodí, překvapuje však produkce.

Neobyčejná pokora Dirtmusic

redakce 27.09.2019

Odvaha a elegance, s jakou se Dirtmusic dokázali vzdát obvyklých schémat, je záviděníhodná... Recenze poslední desky Dirtmusic před jejich pražských koncertem.

Emotivní žalořevy Esazlesa

redakce 18.09.2019

Azyl v jeskyni skončil. Na malé formáty už není čas. Dává to smysl?

Když prach z cesty skřípe v zubech... (Gravelroad)

redakce 17.09.2019

Crooked Nation už při pohledu na přebal postrádá psychedelickou barevnost předchozích desek, zdobí ji černobílý obraz kostlivce v obleku.

Příliš dlouhá cesta k příliš prchavé nostalgii (Deafheaven)

redakce 16.09.2019

Ordinary Corrupt Human Love je stejnou měrou tvůrčí svoboda jako okázalá vypočítavost.

Cesta do hlubin dánské duše (Søren Bebe)

redakce 13.09.2019

Bebeho skladby na albu Echoes nejsou pouhou ozvěnou, ale vlastním hlasem, který Bebeho řadí k nejslibnějším talentům nejen skandinávské hudební scény.

Nelítostná dekompozice klubového elektra (Blanck Mass)

redakce 12.09.2019

Krutá atmosféra nelítostně tepající do posluchačových spánků je jasným testamentem doby. Reflexe environmentálního žalu, deprese, dekontrukce a kompozice naděje?