Články / Recenze

Stále autentičtí Foals

Stále autentičtí Foals

Tereza Vašíčková | Články / Recenze | 04.08.2019

OHODNOŤTE DESKU

Po čtrnácti letech existence vydala na jaře britská skupina Foals pátou desku Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1. Jedná se o první část dvoulba, jehož pokračování se dočkáme na podzim.

Už ochutnávka v podobě videoklipu k písni Exits ukázala, že se Foals posouvají dál – a to jak pestřejší kombinací hudebních nástrojů, tak vokálními experimenty i novým obsahem. Singl pojednává o současných společenských tématech, z nichž hlavní důraz je věnován těm ekologickým, v centru zájmu je obyvatelnost naší planety. I když skladba postrádá výrazné momenty nebo změny tempa, je dostatečně dynamická, na čemž se kromě rytmiky podílí i klávesy.

Jednou z nejsilnějších je pak píseň In Degrees. Basová kytara, postupně se zrychlující tempo v kombinaci s prudkými bicími z ní dělají nejtanečnější track. Svou energičností a zapamatovatelným refrénem obstojí i v kontextu celé dosavadní tvorby skupiny. Za zmínku stojí i následující Syrups, jejíž rytmus určují výrazné kytarové riffy a pulzující zvuk baskytary. Celkový vývoj skladby, včetně rázných změn vokálů připomíná psychedelickou hudbu šedesátých let.

Typický zvuk Foals byl dříve postavený na krátce znějících tónech kytar, ten pak na předchozí desce What Went Down (2015) doplnili o syntezátory. Na Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1 je ozvláštněn zapojením piana, vibrafonu nebo marimby. Vývoj je patrný také v hlase Yannise Philippakise, který zpívá v nižší tónině než obvykle.

Oproti předchozím albům nastaly změny už při jeho vzniku. Jednak absentoval basák Walter Gervers, který Foals opustil minulý rok během nahrávání, za druhé roli producenta převzal frontman Philippakis. Nové okolnosti zásadně ovlivnily podobu novinky, která nechce být jen další indierockovou deskou v řadě. Proti tomu se snaží vymezit větší volností a důrazem na aktuálnost elektroničtějšího zvuku i společensko-kritickými texty. Bohužel se při tom až příliš ohlížejí na své fanoušky.

Info

Foals – Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1 (Warner Bros. & Transgressive Records, 2019)
web kapely

foto © Alex Knowles

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Za stínem vlastní duše (Načeva)

Adéla Polka 03.07.2020

Je to plynutí v čase, plynutí hříchů v něm. Niterné pocity, pro které je forma básně ideální, vystupují ze své intimity, jsou odhaleny.

Full Moon 10: Houpací koně - Desolation Peak

Kristýna Trochtová 02.07.2020

Desolation Peak, jak lze ostatně vyčíst už z názvu, je deska inspirovaná a zároveň věnovaná Jacku Kerouacovi. V roce 2018.

V erupcích hněvu a zoufalství (Drom/Tengri)

Jiří Vladimír Matýsek 19.06.2020

Drom se netají tím, že jejich polovina je prvním vykročením k novému materiálu, prvotním průzkumem možných cest. A Tengri?

Zvukové nákresy s ostrými hranami (Anna Calvi)

Jakub Koumar 05.06.2020

Symfonicky košatý, atmosférický pop však vyžaduje i precizní zpěv, do něhož se jí v mládí zrovna moc nechtělo.

Vyzrálé spratkovství Jamese Colea

Dantez 31.05.2020

Za úsměvným akronymem se skrývají slova Money Rain Dancer a jde o proces nemálo podobný šamanistickému vyvolávání deště.

Klamou tělem, omamují melodiemi (Kurt Rosenwinkel Trio)

Jiří Vladimír Matýsek 30.05.2020

Po uvolněné, latinou načichlé a sluncem prozářené předchozí desce Caipi se Rosenwinkel, v rámci svého tria, vrací zpět ke komplikovanější stavbě skladeb.

Becca Stevens nabádá k tanci

Karolina Veselá 23.05.2020

Wonderbloom je soubor čtrnácti různorodých skladeb obsahující, jak už je u Stevens zvykem, neméně dobré texty se silnými příběhy.

Smutné zprávy postrádají sílu (Childish Gambino)

Štěpán Sukdol 18.05.2020

Nahrávka se snaží předávat děsivou a smutnou zprávu o současné společnosti, hudební složka jí však podráží nohy.

Full Moon 10: Hannah Gadsby - Nanette

Lukáš Grygar 13.05.2020

Smích léčí? Vystoupení australské komičky Hannah Gadsby nemá za cíl vás pobavit, i když to Gadsby dokáže stejně samozřejmě jako největší esa stand upu.

Obžerná radost (Kvelertak)

Jiří Vladimír Matýsek 13.05.2020

Melodií od starších desek přibylo, díky tomu je i Splid o něco barevnější deskou, která nemá slabých míst.