Tereza Vašíčková | Články / Recenze | 04.08.2019
Po čtrnácti letech existence vydala na jaře britská skupina Foals pátou desku Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1. Jedná se o první část dvoulba, jehož pokračování se dočkáme na podzim.
Už ochutnávka v podobě videoklipu k písni Exits ukázala, že se Foals posouvají dál – a to jak pestřejší kombinací hudebních nástrojů, tak vokálními experimenty i novým obsahem. Singl pojednává o současných společenských tématech, z nichž hlavní důraz je věnován těm ekologickým, v centru zájmu je obyvatelnost naší planety. I když skladba postrádá výrazné momenty nebo změny tempa, je dostatečně dynamická, na čemž se kromě rytmiky podílí i klávesy.
Jednou z nejsilnějších je pak píseň In Degrees. Basová kytara, postupně se zrychlující tempo v kombinaci s prudkými bicími z ní dělají nejtanečnější track. Svou energičností a zapamatovatelným refrénem obstojí i v kontextu celé dosavadní tvorby skupiny. Za zmínku stojí i následující Syrups, jejíž rytmus určují výrazné kytarové riffy a pulzující zvuk baskytary. Celkový vývoj skladby, včetně rázných změn vokálů připomíná psychedelickou hudbu šedesátých let.
Typický zvuk Foals byl dříve postavený na krátce znějících tónech kytar, ten pak na předchozí desce What Went Down (2015) doplnili o syntezátory. Na Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1 je ozvláštněn zapojením piana, vibrafonu nebo marimby. Vývoj je patrný také v hlase Yannise Philippakise, který zpívá v nižší tónině než obvykle.
Oproti předchozím albům nastaly změny už při jeho vzniku. Jednak absentoval basák Walter Gervers, který Foals opustil minulý rok během nahrávání, za druhé roli producenta převzal frontman Philippakis. Nové okolnosti zásadně ovlivnily podobu novinky, která nechce být jen další indierockovou deskou v řadě. Proti tomu se snaží vymezit větší volností a důrazem na aktuálnost elektroničtějšího zvuku i společensko-kritickými texty. Bohužel se při tom až příliš ohlížejí na své fanoušky.
Foals – Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1 (Warner Bros. & Transgressive Records, 2019)
web kapely
foto © Alex Knowles
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.