prof. Neutrino | Články / Recenze | 26.07.2019
Kniha je druhým pokračováním slavné Simmonsovy ságy Zpěvy Hyperionu, která se stala kultovní již během devadesátých let. Kupodivu se zdá být i dnes tematicky i dějově stále svěží a třeba v porovnání s nedávno opěvovanou sci-fi trilogií Vzpomínka na zemi čínského autora Liou Cch’-Sina myšlenkově ani futurologickými predikcemi nezaostává.
Hlavním hrdinou románu je Joseph Severn, kybrid – napůl člověk, napůl umělá bytost se schopností telepaticky udržovat stálé spojení se skupinou poutníků na planetě Hyperion. Ta má sehrát zásadní úlohu ve vysvobození lidstva ze spárů Štíra, obávaného mechanoida ohrožujícího vše živé, který se stal objektem kultického uctívání. Autor barvitě vykresluje mezihvězdnou válku mezi Hegemonií člověka a lidskými Vyvrženci z Technojádra, kteří usilují o finální zkázu lidské civilizace.
Simmons si během let vyzkoušel horor v románech Píseň Kálí či úspěšně zfilmovaném Terroru, ale i detektivky či klasické romány. V Hyperionu jde o vyváženou směs sci-fi a fantasy, která má důmyslnou zápletku i vyústění. Řeší etické problémy člověka a umělé inteligence, jež se může vymknout kontrole, a nastiňuje tak problematiku, která už dnes začíná být ožehavá. Zrovna tak aktuální je jeho apel na vzájemnou empatii a všelidské hodnoty, které se v současné individualizované době vytrácí nebo značně relativizují.
V reedici, která vyšla za spolupráce nakladatelství Argo a Triton, je kniha rozšířena o stejnojmennou epickou báseň klasika anglické romantické poezie Johna Keatse, která byla literárním předobrazem Simmonsovy ságy (pokračující pod názvem Endymion). Časově i formálně vzdálená díla dvou autorů se zde protnuly a propojily tak vzdálené historické epochy a pohledy na svět. A stále řeší stejné zásadní věci – co je člověk a jaký je jeho úděl v odvěké kosmické hře dobra a zla.
Dan Simmons – Pád Hyperionu (Argo | Triton, 2018)
web o knize
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.
Veronika Tichá 25.01.2024
Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.
Jaroslav Myšák 23.01.2024
Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.
Eva Karpilovská 19.01.2024
Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.
Veronika Vagačová 16.01.2024
V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.
Mária Karľaková 28.12.2023
Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.