Dominik Polívka, Jarda Petřík | Články / Reporty | 28.09.2024
Páteční program Lunchmeat festivalu už jede takzvaně full flex. Venkovní stage zdarma, přednášky a diskuse v přízemí Veletržního paláce a dvě stage v podzemí. Počasí se postupně umoudří a z dešťového podvečera se nakonec stane oblačná noc ideální pro venkovní klábosení.
Dominik: Rád bych stihl něco z odpoledních přednášek, ale čas je neúprosný, stěží chytám poslední ozvěny venkovního dj setu Pedera Mannerfelta. Z klubové stage se odráží zvuky trojice End Society do rudě padajících zrn projektoru za nimi. Mechanický rytmus prolíná kytarové stěny pod spletí kabeláže přiznaného stropu, ruka kytaristy je napojena na pitch mikrofonu, ze kterého znějí různá zaříkávadla a citoslovce. Kluci se prožívají a funguje to.
Osobně mi přijde, že je tu méně lidí než včera, ale noc je ještě mladá, party harm reduction team ještě ani nepostavil stánek. První představení koncertní haly obsazuje premiéra Narrative Absence od Borise Vitázka, představení o absenci osobního příběhu zobrazuje cesta astronauta po vlnícím se měsíci. Nemůže odtrhnout oči od telefonu a dost mu z toho hrabe, cestou ho pronásleduje chuchvalec otravných rukou. Realita se ohýbá a prostředí vesmíru mění na vnitřek mobilního telefonu. 3D modely postav a předmětů klaustrofobicky problikávají a morfují do tísnivé zvukové koláže. Poutavý příběh plný bizarní symboliky se špatným koncem.
Jarda: Kdo čekal, že program do druhé ranní, který zahrnuje v podstatě samé AV projekty, bude ryze postávací/posedávací, toho 33EMYBW z labelu SVBVKLT vyvede z omylu během prvních minut svého frenetického živáku. Prostor mezi barem a pódiem se záhy začíná rosit, potkávám známého, který na mě mezi tanečními záškuby křičí, že přišel hlavně na šanghajskou producentku. Má na sobě triko labelu Sub Pop. Stačilo by pop přeškrtnout a dopsat do třetího řádku kult, napadá mě okamžitě, ale to už naše nohy zase drtí parket ne o sto šest, ale o sto šedesát. Do jukeového podkladu 33EMYBW dosypává epileptický mix zmutovaných zvuků východoasijského ražení, takový postklubový tribal, který buď milujete, nebo nesnášíte, nic mezi tím. Hyper, hyper!
Dominik: Taky potkávám lidi vzdálené i blízké, všichni míří stejným směrem. Bristolský producent Pinch je postdubstepová legenda, kterou mám na seznamu už hodně dlouho, vynechání se neodpouští. Repete dj setu z minulého ročníku se nekoná, po boku s audiovizuálním umělcem Lorem povyšují produkci o projekci A Red Rabbit. Pochmurný ostrovní sound, hutný plíživý bass a vytříbené perkusivní zvuky jsou Pinchův trademark, na plátně běží krátké klipy vytvořené AI, pro každou skladbu jiný. Opakující se přírodní výjevy střídají noční ulice, jimiž prolétává dítě na posteli. Dokonalost, s jakou AI dokáže vytvořit reálné obrazy a následně je pochroumat, krásně doplňují vykloubené beaty. Baví mě pozorovat, jak se do nich publikum snaží marně trefit. Konec nabírá na rychlosti striktní techno úderkou, noc je ready.
Jarda: 33EMYBW je skvělým příkladem nejsoučasnějšího klubového přístupu, kterému nic není svaté. Mí osobní favorité pátečního programu, technoveteráni James Ruskin a Mark Broom zase předvedli v podstatě dokonalou podobu “starého analogového zvuku” se všemi jeho plusy i minusy. Není ale řeč o technu, protože coby The Fear Ratio mají tihle dva daleko blíž ke kombinaci autechrovského IDM, dubu a jungleu. Jestli se na něco do hlavního sálu v podzemí Veletržáku každý rok těším, je to dřevěná podlaha, která se při subbasových detonacích mění v masážní salon. Ruskin s Broomem využívají její potenciál na maximum. V kombinaci s rudými led panely, které při maximální záři oslňují parket natolik, že člověk musí zavírat oči, je jejich živák pastvou pro uši, oči i chodidla.
Timon Láska 11.10.2024
Zatímco Oklou zhypnotizovala dav bublavě gradujícím a také nejznámějším trackem Lurk, Casey MQ roztancovává sál romantickou původní verzí What About Us.
Veronika Vagačová 11.10.2024
Hudba mala značne evokatívny charakter, tanečné a dynamickejšie časti pripomínali scenérie z latinskoamerickej dedinky a pobehujúce deti po uliciach, iné časti dialógy.
Václav Valtr 11.10.2024
Po několika úvodních písních přišel čas na lyričtější část reportoáru, vtahující do hypnotického a mrazivého světa svébytné estetiky...
Aneta Martínková 10.10.2024
V srpnu 2023 streamovací služba Spotify ohlásila, že její uživatelé a uživatelky za poslední rok naposlouchali přes tři miliony hodin nahrávek bílého šumu...
Veronika Havlová 09.10.2024
Když chcete zjistit, co je v Brně za kluby, jaké tam mají zvukaře, dramaturgii a nabídku na baru, naskočte na vlnu dvoudenního festivalu Batch.
Filip Peloušek 30.09.2024
Už příprava scény pro finální set v Concert Hall dávala tušit nápor na všechny smysly – fukary na listí, roztrhaná plátna a temné prapory.
Filip Peloušek, Dominik Polívka 29.09.2024
Jak byly první dvě noci pod Veletržákem ve znamení dystopie a pozvolného zániku civilizace, tak sobotní noc posouvá dění do chladné mechanické budoucnosti, kde jsou lidé pouhou vzpomínkou.
Klára Řepková 29.09.2024
Adam Dragun jen občas mezi skladby zařadí proklamace, které mají podtrhnout úzkostlivé vyznění nahrávky o „východoevropské verzi pozdního kapitalismu“.
Marek Hadrbolec 27.09.2024
Kanadská čtveřice sice několikrát nabídne záchranné lano v podobě melodie nebo silnějšího motivu, nikdo ale nemá vůli se ho chytit a nechat se vytáhnout zpět na světlo.
Dominik Polívka, Kristina Kratochvilová 27.09.2024
Přebíhám rozkopanou silnici k Veletržnímu paláci, který se na další čtyři večery, a brzká rána, stane mnohým druhým domovem. Mám skluz...