Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 01.06.2023
Jste jedno z nevýraznějších jmen bluesové kytary, hrajete s Johnem Leem Hookerem, Big Mama Thorton nebo Johnem Mayallem, slušnou kariéru máte i sólově. Zpočátku žijete nezřízeně, časem se ale přece jen trochu zklidníte a muzikantský život šlape dál. A pak přijde facka. Přesněji rána na solar a k tomu pár kopanců. Selhání jater. A od smrti vás zachrání jen transplantace. Tohle je životní příběh Waltera Trouta, který do pražského Paláce Akropolis zamířil ve formě. Skoro až nečekaně vynikající formě.
Pravda, vyšlo to až na na několikátý pokus. Termín se kvůli covidu několikrát posouval, z původně dvou avizovaných (ten druhý se měl konat v Uherském Brodě) zůstal jen jeden, zato velmi výstižný. Bluesových a bluesrockých koncertů jsem už pár viděl, ale tenhle byl s přehledem největší „odvaz“. Hlasité, zvukově brutální a strhující.
Drobnou nápovědou byla už půlhodinka vyhrazená formaci Woodstock Barbie. O maďarské čtveřici je v posledních letech docela slyšet – a oprávněně. Jejich muzika je naživo lákavou směsí blues a hard rocku zahalená do neprostupné stonerové mlhy, která byla na některých místech skutečně „heavy“. Na deskách jsou Woodstock Barbie fajn, ale přeci jen trochu naleštění. Jejich aktuální koncertní projev ale staví jejich muziku do mnohem zajímavějších perspektiv. Hojně se hrálo z aktuálního EP Witch Dice, a pokud je tohle další směřování skupiny, jsem ještě zvědavější.
Waltera Trouta jsem viděl před pěti, možná šesti lety v Olomouci. Tehdy tam hrál s početnější kapelou a byl to v zásadě standardně střižený bluesrockový koncert s příjemnou energií. Čekal jsem tedy něco podobného, jenže za ty roky se ledacos změnilo. Trouta doprovázela čtveřice hráčů se vzhledem drsných jižanských řidičů kamionu a jako by vlila dvaasedmdesátiletému hudebníkovi do žil novou krev. Ta byla nečekaně dravá, špinavá, drsná, ale zároveň dokázala zvolnit a najít v sobě ono bluesové zklidnění, např. v poctě B. B. Kingovi nebo naopak ve skladbě, kterou Trout věnoval své manželce.
Do paměti se ale nejvíce zapsaly ty nesmírně energické pasáže. Trout byl bezprostřední, řádivý a do hloubky duše šťastný. Aby ne. V těchto dnech slavil devět let od svého návratu do života a je na něm vidět, jak moc si to užívá s každým rokem navíc víc a víc. Štastnej chlápek, tenhle Walter Trout.
Walter Trout (us)
30. 5. 2023 Palác Akropolis, Praha
foto © Jindřich Oplt
Michal Pařízek 22.09.2023
O to víc vrtá hlavou věta, kterou mi asi šedesátiletý prodavač odpověděl na otázku, co nějaká novější místní jména: „Já nic neznám, pro mě hudba skončila v roce 1990.“
Eva Karpilovská 20.09.2023
Do setu přimíchali i starší hity a svou fantastickou, přitom ne nabubřelou show potvrdili, že patří mezi nejlepší živé kapely současnosti.
Kristina Kratochvilová 20.09.2023
Dokážu si představit, že podobné přípravy na nákup lístků pravidelně probíhá u fanoušků Taylor Swift nebo Harryho Stylese. Já ji ale zažívám poprvé.
Jan Starý 19.09.2023
Dramaturgicky a organizačně perfektní akce si zaslouží jedinou výtku – takovou sestavu by mělo vidět víc lidí.
Kristýna Břeská, Ondřej Vraštil 19.09.2023
Ve barokní Valdštejnské lodžii jsme tři dny putovali mezi kostelem, čestným dvorem památky Lodžie, maringotkami v majestátním parku Libosadu, šapitó a divadelními sály...
Michal Pařízek 18.09.2023
Pořadatelé chorvatského Shipu na to šli podobně. Naplno, s emocemi. Navíc mají v ruce hned několik tutových trumfů, včetně esa v podobě skutečně okouzlujícího místa konání.
Lucia Banáková 17.09.2023
Kráľovná avantgardného popu sa vrátila po dvadsiatich piatich rokoch. A hoci by fungovali aj superlatívy, Björk existuje kdesi mimo pozemského toku informácií.
Kryštof Kočtář 13.09.2023
Patetická moudra slyší jen málokdo rád, nicméně výrok „méně je někdy více“ přesně vystihuje sety kapel, které zahrály v brněnském Kabinetu Múz.
Dominik Polívka 10.09.2023
První ročník a ambice velikosti 22,5 hektarů elektrizují na hony daleko. Zlatá hodinka hladí železobetonové stěny rezonující prvními zvukovkami, Nils Frahm si staví aparát.
Jan Starý 07.09.2023
Na půdorysu podobném legendárním darmstadtským kurzům se sem co dva roky sjíždějí skladatelé a interpreti současné artificiální hudby aneb na jatka a dál.