Články / Reporty

OFF: Stvoření světa za tři dny

OFF: Stvoření světa za tři dny

Jáchym Krohe | Články / Reporty | 04.08.2013

Kabalisté vědí, že Bůh má sedmdesát dva jmen. Hipsteři vědí, že jedním z těchto jmen je Artur Rojek, zakladatel OFF Festivalu. Nabitý program druhého dne byl o poznání lákavější a intenzivnější a stejně intenzivní bylo i slunce, které nemilosrdně spalovalo Polsko na uhel. Jediný stín vrhaly plechovky piva na betonovém plácku před benzínkou.

Po dlouhém čekání na setmění se areál opět naplnil a v už daleko příznivějších klimatických podmínkách vystoupili Walkmen. Hamilton Leithauser se objevil na pódiu v obleku a s lahváčem v ruce a od toho momentu se publikum začalo pohybovat synchronizovaně s frontmanem. Nezůstalo ani stopy po laxně postávajících skupinkách daleko od pódia, dav se slil do zhypnotizované masy. Set se skládal prakticky půl na půl jen z posledních dvou alb – tři roky starého Lisbon a loňského Heaven, které sklidilo snad jen pochvalné kritiky. Starší hity skoro chyběly a koncert uzavíral eponymní song opět z Heaven, aby se hlavní stage připravila na příval postrockových zvukových ploch kanadské legendy Godspeed You! Black Emperor. Všechna světla na scéně zůstala celý koncert zhasnutá, ze tmy vystupovaly jen nezřetelné siluety devítihlavé formace a veškerou pozornost si žádala monochromatická projekce jedoucího vlaku, natočená pravděpodobně na cestě mezi Vítkovicemi a nádražím Ostrava-Svinov. Industriální motivy se snoubily s mystickým zvukem aktuální desky Allelujah! Don’t Bend! Ascend! a publikum se rozdělilo na extatické vytržení u pódia a ležící, snící, vyčerpané hloučky okolo. Zážitek se dá intenzitou nejlépe přirovnat k loňskému koncertu Swans na tomtéž pódiu. Od hypnotizujícího zvuku dvacetiminutových kompozic nebylo fyzicky možné odejít dřív než po úplném konci. Zbývalo jen několik vteřin k přeběhnutí na vedlejší stage, kde začínal další z kanadských zázraků, Austra v čele s energickou Katie Selmanis a padajícími hvězdami v pozadí, jak na projekci, tak na obloze.

Určitě nešlo o náhodu, Austra je v lotyšské mytologii bohyní světla a toho bylo po emočně náročných Godspeed You zoufale potřeba. Koncertní set tvořily rovnoměrně obě její desky a uzavřely ho skladby Beat and the Pulse a Hurt Me Now, jejichž texty se ozývaly i z velké části publika. S druhým festivalovým dnem se potom stačilo rozloučit už jenom dezertem v podobě manchesterského producenta pod pseudonymem Holy Other, který na malé stanové scéně vytvořil prostor, kde se střetl ambient s witch housem a r&b. Takový meziprostor je místo plné kouře, magicky atmosférického zvuku a davu, který se začíná cítit jako pacienti po lobotomii. Byl čas jít spát a připravit se na poslední den. Nicméně už teď je jasné, že Bůh možná stvořil svět za sedm dní, Artur Rojek to zvládne za tři.

Info

OFF Festival 2013
3. 8. 2013, Katovice (pl)

foto © Libor Galia>

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace