Články / Reporty

Tajemství zavřené restaurace (Poprvé a naposledy, 420PEOPLE)

Tajemství zavřené restaurace (Poprvé a naposledy, 420PEOPLE)

Maria Pyatkina | Články / Reporty | 09.04.2022

Sál divadla La Fabrika, někdejší slévárna umělecké litiny, se stal pro ten večer restaurací. Byl příjemně nasvícen barevnými reflektory, po stranách stály židle a stoly se skleničkami na víno. Když jsem zamířila ke svému stolku, potkal mě povědomý úsměv – tanečník Filip Staněk držel v rukou dvě lahve a nabízel bílé nebo červené. Se stejným vřelým úsměvem vítá studenty na pohybových hodinách Smart Body, kam chodívám, abych si připomněla základní techniky současného tance nebo načerpala životní moudra. Tentokrát byl Filip převlečen za číšníka, stejně jako další tři tanečnice, které se již ve svých rolích poflakovaly opodál. Raut se pomalu měnil na představení.

Tušila jsem, co přijde. Na začátku září jsem v La Fabrice byla svědkem představení Mojo, Baby, které 420PEOPLE uvedli na zahájení divadelní sezony. Pravě z euforického pot purri nabitého retro hity vznikla show Poprvé a naposledy. Původní choreografie byla vytvořena pro čtyři tanečníky (a jednu figurínu), show Poprvé a naposledy se pak rozrostla o další scény, postavy a nezvané hosty. Prvním takovým hostem se stal plešatý pan – loutka vedená hercem Jiřím Zemanem –, který vyskočil z velké zaprášené truhly, kde odpočíval bezmála sto let. Poté do prostoru zavřené restaurace zavítala nemluvná paní v zelených gumácích (ztvárněna herečkou Annou Polívkovou), která komickou pantomimou na Smetanovu Má vlast sklidila největší ovace publika. Omylem namísto do banky pronikl do restaurace i neúspěšný loupežník (slavný tanečník Marek Zelinka), který se musel z nešvaru elegantně vytancovat. Svou hvězdnou chvíli měla i místní uklízečka (Dana Batulková), která mohla prožít chvilku mládí v romantickém duetu s Filipem Staňkem.


Všechny tyto vtipné a obskurní postavy se v restauraci vystřídaly, aniž by nějak ovlivnily její časoprostor: objevily se a pak se zase vytratily, jen stopy po nich musela zametat nešťastná uklízečka. Hnacím motorem celého děje byli tanečníci a jejich pohyb. Oproti předchozím konceptuálním představením 420PEOPLE zde tanečníci dostali větší prostor na to být sami sebou a ukázat víc ze svých osobností než jenom taneční dovednosti. Simona Machovičová tu vynikla v hravém kabaretním sólu a Eliška Jirsová se předvedla jako skvělá zpěvačka. Francesca Amante ukázala, že kimono s černým páskem, které na ni v jednu chvíli spadlo z nebes, jí patří po právu. A Filip Staněk kromě komických romantických duetů, ve kterých ukázal vynikající herecké charisma, vystřihl i jiskřivé stepové sólo s prvky různých národních tanců.

Šéf 420PEOPLE Václav Kuneš neskrývá, že představení Poprvé a naposledy slouží k odreagování - pro diváky a svým způsobem i pro soubor. V tomto fantasmagorickém kabaretu se současný tanec potkává s herectvím, pantomimou, živou hudbou, loutkovým divadlem a dalšími tanečními žánry. Pohromadě to vše drží fascinující úroveň tanečníků, kteří se tu ukazují i jako charismatičtí herci, všestranné osobnosti a hlavně družná parta. A sotva to vše bylo opravdu naposledy.

Info

420PEOPLE: Poprvé a naposledy
3. 4. 2022 La Fabrika, Praha

foto © Vojtěch Brtnický

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Mé dojetí se tady snadno ztratí (Low)

Jiří Přivřel 14.05.2022

Low na svém aktuálním turné srdce Evropy míjejí, já zase minul jejich pražský koncert před třemi roky v Meetku. Bylo to v létě, byl jiný program, dodnes lituji. Z letošní…

GusGus každému z nás

Tomáš Kouřil 10.05.2022

Zastávky na turné GusGus k poslednímu albu se brněnská Fléda dočkala skoro až rok poté, co deska Mobile Home vyšla. Stálo to za to?

Letmé, a intenzivní (Donaufestival)

Bára Jurašková 10.05.2022

Dvouhodinový dialog s publikem za sebou nechal kromě hudební vzpomínky hlavně chuť nepřehlédnutelné, bezpodmínečné laskavosti. Hyperpopová diva nutí publikum šílet...

Mnohorozměrná Róisín Murphy

Akana 05.05.2022

Myslím, že takhle komplexní, propracovanou a zároveň bezprostřední a oduševnělou show jsem naposledy zažil před čtyřmi lety u Davida Byrnea...

Zkrocený temperament Céu

Akana 01.05.2022

Písně, v nichž Céu kombinuje brazilské tradiční rytmy s popem, jazzem nebo elektronikou, nejsou stavěné pro hlučné arény.

Král pouštního blues (Mdou Moctar)

Jiří V. Matýsek 29.04.2022

Je to oprávněné, není to oprávněné, těžko říct. Našlápnuto Mdou Moctar vážně má. V MeetFactory hrál v české premiéře.

Sharpe 2022: O tom, co ti chci říct...

Michal Pařízek 25.04.2022

Skvělý songwriting, úžasný hlas a hlavně nefalšovaná radost z možnosti po několika velmi těžkých měsících být znovu před publikem. Silná místa, i ta slabší, rovnováha.

Tempo lidských strojů (Nitzer Ebb & co.)

Michal Smrčina 24.04.2022

McCarthy si v černém obleku, košili a brýlích udržuje výraz cynického kazatele, který neztrácí nadšení z dob, kdy začínali.

Nová zostava, rovnaké čaro (Billy Barman)

Ema Klubisová 23.04.2022

V sále zavládlo ticho a na tri a pol minúty publikum prevzalo rolu speváka, zatiaľ čo Juro hral.

Fanúšik je kamarát (Tommy Cash)

Ema Klubisová 10.04.2022

O pár minút na to sa rozsvietili červené svetlá a po krátkom potlesku a skandovaní sa ukázala aj estónska superstar...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace