Články / Reporty

Tajemství zavřené restaurace (Poprvé a naposledy, 420PEOPLE)

Tajemství zavřené restaurace (Poprvé a naposledy, 420PEOPLE)

Maria Pyatkina | Články / Reporty | 09.04.2022

Sál divadla La Fabrika, někdejší slévárna umělecké litiny, se stal pro ten večer restaurací. Byl příjemně nasvícen barevnými reflektory, po stranách stály židle a stoly se skleničkami na víno. Když jsem zamířila ke svému stolku, potkal mě povědomý úsměv – tanečník Filip Staněk držel v rukou dvě lahve a nabízel bílé nebo červené. Se stejným vřelým úsměvem vítá studenty na pohybových hodinách Smart Body, kam chodívám, abych si připomněla základní techniky současného tance nebo načerpala životní moudra. Tentokrát byl Filip převlečen za číšníka, stejně jako další tři tanečnice, které se již ve svých rolích poflakovaly opodál. Raut se pomalu měnil na představení.

Tušila jsem, co přijde. Na začátku září jsem v La Fabrice byla svědkem představení Mojo, Baby, které 420PEOPLE uvedli na zahájení divadelní sezony. Pravě z euforického pot purri nabitého retro hity vznikla show Poprvé a naposledy. Původní choreografie byla vytvořena pro čtyři tanečníky (a jednu figurínu), show Poprvé a naposledy se pak rozrostla o další scény, postavy a nezvané hosty. Prvním takovým hostem se stal plešatý pan – loutka vedená hercem Jiřím Zemanem –, který vyskočil z velké zaprášené truhly, kde odpočíval bezmála sto let. Poté do prostoru zavřené restaurace zavítala nemluvná paní v zelených gumácích (ztvárněna herečkou Annou Polívkovou), která komickou pantomimou na Smetanovu Má vlast sklidila největší ovace publika. Omylem namísto do banky pronikl do restaurace i neúspěšný loupežník (slavný tanečník Marek Zelinka), který se musel z nešvaru elegantně vytancovat. Svou hvězdnou chvíli měla i místní uklízečka (Dana Batulková), která mohla prožít chvilku mládí v romantickém duetu s Filipem Staňkem.


Všechny tyto vtipné a obskurní postavy se v restauraci vystřídaly, aniž by nějak ovlivnily její časoprostor: objevily se a pak se zase vytratily, jen stopy po nich musela zametat nešťastná uklízečka. Hnacím motorem celého děje byli tanečníci a jejich pohyb. Oproti předchozím konceptuálním představením 420PEOPLE zde tanečníci dostali větší prostor na to být sami sebou a ukázat víc ze svých osobností než jenom taneční dovednosti. Simona Machovičová tu vynikla v hravém kabaretním sólu a Eliška Jirsová se předvedla jako skvělá zpěvačka. Francesca Amante ukázala, že kimono s černým páskem, které na ni v jednu chvíli spadlo z nebes, jí patří po právu. A Filip Staněk kromě komických romantických duetů, ve kterých ukázal vynikající herecké charisma, vystřihl i jiskřivé stepové sólo s prvky různých národních tanců.

Šéf 420PEOPLE Václav Kuneš neskrývá, že představení Poprvé a naposledy slouží k odreagování - pro diváky a svým způsobem i pro soubor. V tomto fantasmagorickém kabaretu se současný tanec potkává s herectvím, pantomimou, živou hudbou, loutkovým divadlem a dalšími tanečními žánry. Pohromadě to vše drží fascinující úroveň tanečníků, kteří se tu ukazují i jako charismatičtí herci, všestranné osobnosti a hlavně družná parta. A sotva to vše bylo opravdu naposledy.

Info

420PEOPLE: Poprvé a naposledy
3. 4. 2022 La Fabrika, Praha

foto © Vojtěch Brtnický

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace