Články / Reporty

Tajuplné běsy Insect Ark

Tajuplné běsy Insect Ark

Shaqualyck | Články / Reporty | 06.09.2013

Pivo, moč, pot, hniloba, takhle voní underground. Možná se tu neuklízelo od třicetileté války, ale komu to vadí. Vrah evokuje oprýskanější olomoucké Účko, jenom stylovější, s koulema. S popelníkem se netrapte, raději se kochejte stěnami plnými vinylových obálek. Ráj pro milovníky sleeveface. Pozdější příjezd nebyl na závadu, zvěsti stran začátku přesně úderem osmé večerní se, jak už to bývá, nezakládaly na pravdě. Středeční večer není pro pracující lid a studující holobrádky zjevně kdovíjak atraktivním termínem, i tak se ale podařilo vytvořit obstojnou kulisu, byť plno určitě nebylo.

Opozdilci se trousili, lahváče cinkaly, vzduch elektrizoval. Chvíli před devátou zavrzala prkenná podlaha svépomocí sbitého pódia a na scéně se vztyčil mohutný pačes s kytarou. Unkilled Worker s roztomilým přízvukem zahlásil, že „bude chvíli dělat nějaké blbosti“ a zajel do strun. A pak znovu a znovu. S nástrojem si rozumí, písničkář z lesa, pouliční virtuóz, chlap. Jde to zevnitř, srdce obtočené ostnatým drátem. Sympaticky úspornou práci s efekty doprovází zvláštní, na první pohled nesouvisející videoprojekce sestříhaná z filmových klasik, jakými jsou Lovec jelenů, Birdy či Snídaňový klub Johna Hughese. Zvuk se zarývá pod kůži. Todd se jen usměje, poděkuje a zavdá si z lahve, o jejímž obsahu je zbytečné pochybovat. A že prý dá „ještě něco k táboráku“. Melancholii bílé gibsonky protne nálet skučící harmoniky. V každém tónu na nás zívá sytá přímočarost. Obnažená, špinavá, lidská. A my jenom tleskáme a čumíme. Bylo by krátkozraké utřít Unkilled Workera jednoduchým srovnáním s Cavem nebo Youngem, když se zaposloucháte, uzemní vás osobitá syrovost, nespoutaná a živoucí stejně jako fragmenty snímků, které ho během koncertu jistily z plátna.

V pauze doplňujeme tekutiny a kocháme se bizarní kulisou milionářských baráků, které kolem Vrahu vyrostly jak houby po dešti a s geniem loci si vytřely zadek. Chvíli na to už nás táhnou dovnitř mysteriózní pazvuky, na scénu vplula drobná a na první pohled nesmírně křehká osůbka v černém. Těžko říct, jestli Danu Schechter štvalo neustálé mediální propojování s Michaelem Girou nebo jen potřebovala pauzu od Bee and Flower. Teď večer tu byla sama za sebe, s projektem Insect Ark a arzenálem roztodivných instrumentů. Znáte ty situace, kdy postava v hororově laděném napínáku leze někam, kam by se nikdo normální nevydal ani za pytel trávy? Tak přesně tenhle stav se Daně podařilo zachytit. Vypadala unaveně, ale nevypustila jediný akord. Pravidelně si vypomáhala mašinkami, důkladně podrtila basu a v apartních botičkách se vydala vstříc publiku. Rozvrzaná děsuplná nálož démonického hluku. K tomu všemu jela z plátna 2001: Vesmírná odysea. Něco takového si pouští David Lynch, když má dobrou náladu. Ideální soundtrack k prozkoumávání těch nejtmavších zákoutí lidské existence.

Nevěřícně se necháváme pohltit okultními rytmy, takhle zní burácivá odpověď na otázku, jak zhudebnit černou magii. Jako by vás po zátylku hladily přízraky kdovíodkud. V závěru došlo i na singl Long Arms, jemuž by však víc než Kubrickova Odysea slušela „lesní“ projekce odkazující k videoklipu, který už nějakou dobu brázdí youtube. Z vydýchaného sálu míříme rozechvělí rovnou k distru. Tohle bude chtít vinyl. Nebo rovnou dva.

Info

Insect Ark (usa) + Unkilled Worker
4. 9 .2013, Vrah, Rožnov pod Radhoštěm

foto © Andrea Petrovičová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Strejc is not děd! (Hentai Corporation)

Kryštof Kočtář 02.04.2024

Tentokrát v pozici „strejc edž“, jak bylo nazváno jejich aktuální turné, tedy jako kapela, co nepije.

Paprsky v mlze (Bohren & der Club of Gore)

Kryštof Kočtář 31.03.2024

Zkraje byla zdrojem světla drobná baterka, s níž si Morten Gass hledal cestu k nástrojům, tedy bicí soupravě, klávesám a kytaře.

Dvě světla na konci deště (Kaleida + Viah)

Tomáš Jančík 28.03.2024

I tak, nebo právě proto vyzařuje Kaleida stále přitažlivější hřejivý komfort, ze kterého se těžko odchází.

Swag a dechberoucí sexappeal (Annet X & NobodyListen)

waghiss666 24.03.2024

Moc krásnějších ženských jsem na pódiu neviděl, a to opakovaně. A Annet X to o sobě ví, nestydí se za svůdnost a ladně tančí na hraně s podbízivostí.

Mezi chaosem a soustředěním (The Ex)

Akana 24.03.2024

Pří ohlušujících noiseových náletech se především Hessels s Moorem svíjeli se svými nástroji s takovou bezuzdností, až to bylo o strach.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace