Články / Offtopic / / Movie/dox

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek | Články / Offtopic / / Movie/dox | 04.06.2022

V rámci české kinematografie patří animované filmy k těm, které bývají pravidelně uváděny v zahraničí. Jedním z nich je krátký snímek Milý tati, který natočila absolventka FAMU Diana Cam Van Nguyen. Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Milý tati je nejlépe zařaditelný jako animovaný dokument. Ve třinácti minutách vypráví o složitém rodinném poutu. Hlas vypravěčky doplňují rozpohybované fotografie, kresby i pásma dopisů. A jsou to právě dopisy, které mají pro ústřední dvojici zásadní význam. Když protagonistka objevuje stará psaní, která ji posílal otec z vězení, stává se to pro ni impulsem k reflexi jejich vztahu. Rozhodne se napsat dopis, kterým je právě tento snímek. Rekapituluje v něm celé jejich ne-soužití a vyčítá otci předchozí chyby, především to, že opustil její matku. Zároveň se jej snaží pochopit a ptá se, proč se vzájemně odcizili.

Důležité specifikum je, že oba pocházejí z Vietnamu. Zatímco otec stále žije v původních tradicích, dcera je plně sžita s českým prostředím. Otci například vadilo, že mu její matka nedala syna, což znamená, že nemá pokračovatele rodu. Pro protagonistku jsou tyto vietnamské ideje už nepochopitelné a přes vnitřní pochyby je odmítá jako stín minulosti. Její odcizení s otcem se prohlubuje.

Animace, prostředek pro obnovení vztahu hlavní postavy k otci, je charakteristická tím, že využívá různých postupů (malby, kresby i ploškové animace), z nichž každý je řemeslně zvládnutý. Postavy, složené z fotografií, dodávají snímku nostalgický nádech. Prázdná místa na plátně (například obrysy postav) podporují pocit odcizenosti mezi nimi. Krásně udělaný vizuál tak sedne k obsahu filmu a jeho emočnímu sdělení.

Milý tati je silně osobním dílem, oslovit ale může širší publikum, protože poukazuje na komplikovanost rodinných vazeb obecně. Pomocí obrazů vypráví o věcech, jež jsou mnohdy stěží uchopitelné. A také volá po tom, abychom nerezignovali na snahu obnovovat naše mezilidské vztahy.

Info

Milý tati
režie: Diana Cam Van Nguyen, 2021

foto © se svolením Diany Cam Van Nguyen

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nenalezeny žádné záznamy.

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julie Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová 29.09.2022

Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Přípravy k filmu T: Posmutnělé čekání na konec světa

Štěpán Nezbeda 09.12.2021

Do kin tento měsíc vstupuje Zvláštní cenou poroty MFDF Ji.hlava oceněný snímek Přípravy k filmu T. šestapadesátiletého debutanta Milana Klepikova.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace