Ondřej Oharek | Články / Offtopic / / Movie/dox | 04.06.2022
V rámci české kinematografie patří animované filmy k těm, které bývají pravidelně uváděny v zahraničí. Jedním z nich je krátký snímek Milý tati, který natočila absolventka FAMU Diana Cam Van Nguyen. Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?
Milý tati je nejlépe zařaditelný jako animovaný dokument. Ve třinácti minutách vypráví o složitém rodinném poutu. Hlas vypravěčky doplňují rozpohybované fotografie, kresby i pásma dopisů. A jsou to právě dopisy, které mají pro ústřední dvojici zásadní význam. Když protagonistka objevuje stará psaní, která ji posílal otec z vězení, stává se to pro ni impulsem k reflexi jejich vztahu. Rozhodne se napsat dopis, kterým je právě tento snímek. Rekapituluje v něm celé jejich ne-soužití a vyčítá otci předchozí chyby, především to, že opustil její matku. Zároveň se jej snaží pochopit a ptá se, proč se vzájemně odcizili.
Důležité specifikum je, že oba pocházejí z Vietnamu. Zatímco otec stále žije v původních tradicích, dcera je plně sžita s českým prostředím. Otci například vadilo, že mu její matka nedala syna, což znamená, že nemá pokračovatele rodu. Pro protagonistku jsou tyto vietnamské ideje už nepochopitelné a přes vnitřní pochyby je odmítá jako stín minulosti. Její odcizení s otcem se prohlubuje.
Animace, prostředek pro obnovení vztahu hlavní postavy k otci, je charakteristická tím, že využívá různých postupů (malby, kresby i ploškové animace), z nichž každý je řemeslně zvládnutý. Postavy, složené z fotografií, dodávají snímku nostalgický nádech. Prázdná místa na plátně (například obrysy postav) podporují pocit odcizenosti mezi nimi. Krásně udělaný vizuál tak sedne k obsahu filmu a jeho emočnímu sdělení.
Milý tati je silně osobním dílem, oslovit ale může širší publikum, protože poukazuje na komplikovanost rodinných vazeb obecně. Pomocí obrazů vypráví o věcech, jež jsou mnohdy stěží uchopitelné. A také volá po tom, abychom nerezignovali na snahu obnovovat naše mezilidské vztahy.
Milý tati
režie: Diana Cam Van Nguyen, 2021
foto © se svolením Diany Cam Van Nguyen
Štěpán Nezbeda 16.03.2022
Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?
Štěpán Nezbeda 06.01.2022
Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.
Lukáš Masner 12.12.2021
Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...
Štěpán Nezbeda 09.12.2021
Do kin tento měsíc vstupuje Zvláštní cenou poroty MFDF Ji.hlava oceněný snímek Přípravy k filmu T. šestapadesátiletého debutanta Milana Klepikova.
Jakub Blaho 02.11.2021
Kurzel sa vydal na riskantnú cestu, keď sa rozhodol s pochopením preskúmať osobnosť a život Martina Bryanta, ktorý je zodpovedný za masaker v Port Arthur.
Jakub Blaho 24.10.2021
Prehliadka toho najlepšieho z európskej festivalovej tvorby posledného roka, Be2Can, priniesla aj nový film ruského režiséra Andreja Končalovskijho.
Jakub Blaho 03.10.2021
Festival Film a architektura sa nevenuje len postavám a témam výhradne spätým s architektúrou. Príkladom môže byť dokumentárna snímka The New Bauhaus.
Jakub Blaho 29.09.2021
A Machine to Live In je kontemplatívnym dokumentárnym filmom o unikátnom architektonickom projekte plánovania a výstavby brazílskej metropoly.
Jakub Blaho 04.08.2021
Za výslednou kvalitou filmu je do značnej miery podpísaný aj Miroslav Krobot, ktorému bola rola ušitá na mieru.
Jakub Blaho 14.06.2021
K svojmu najnovšiemu filmu dostal Snyder veľkú kreatívnu slobodu. Ako s ňou narába, nám už napovedala jeho režisérska verzia Ligy spravodlivých...