Ondřej Oharek | Články / Offtopic / / Movie/dox | 04.06.2022
V rámci české kinematografie patří animované filmy k těm, které bývají pravidelně uváděny v zahraničí. Jedním z nich je krátký snímek Milý tati, který natočila absolventka FAMU Diana Cam Van Nguyen. Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?
Milý tati je nejlépe zařaditelný jako animovaný dokument. Ve třinácti minutách vypráví o složitém rodinném poutu. Hlas vypravěčky doplňují rozpohybované fotografie, kresby i pásma dopisů. A jsou to právě dopisy, které mají pro ústřední dvojici zásadní význam. Když protagonistka objevuje stará psaní, která ji posílal otec z vězení, stává se to pro ni impulsem k reflexi jejich vztahu. Rozhodne se napsat dopis, kterým je právě tento snímek. Rekapituluje v něm celé jejich ne-soužití a vyčítá otci předchozí chyby, především to, že opustil její matku. Zároveň se jej snaží pochopit a ptá se, proč se vzájemně odcizili.
Důležité specifikum je, že oba pocházejí z Vietnamu. Zatímco otec stále žije v původních tradicích, dcera je plně sžita s českým prostředím. Otci například vadilo, že mu její matka nedala syna, což znamená, že nemá pokračovatele rodu. Pro protagonistku jsou tyto vietnamské ideje už nepochopitelné a přes vnitřní pochyby je odmítá jako stín minulosti. Její odcizení s otcem se prohlubuje.
Animace, prostředek pro obnovení vztahu hlavní postavy k otci, je charakteristická tím, že využívá různých postupů (malby, kresby i ploškové animace), z nichž každý je řemeslně zvládnutý. Postavy, složené z fotografií, dodávají snímku nostalgický nádech. Prázdná místa na plátně (například obrysy postav) podporují pocit odcizenosti mezi nimi. Krásně udělaný vizuál tak sedne k obsahu filmu a jeho emočnímu sdělení.
Milý tati je silně osobním dílem, oslovit ale může širší publikum, protože poukazuje na komplikovanost rodinných vazeb obecně. Pomocí obrazů vypráví o věcech, jež jsou mnohdy stěží uchopitelné. A také volá po tom, abychom nerezignovali na snahu obnovovat naše mezilidské vztahy.
Milý tati
režie: Diana Cam Van Nguyen, 2021
foto © se svolením Diany Cam Van Nguyen
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julie Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.
Jaroslav Kejzlar 01.10.2022
Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.
Andrea Kubová 29.09.2022
Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.
Štěpán Nezbeda 17.09.2022
Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.
Štěpán Nezbeda 16.03.2022
Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?
Štěpán Nezbeda 06.01.2022
Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.
Lukáš Masner 12.12.2021
Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...
Štěpán Nezbeda 09.12.2021
Do kin tento měsíc vstupuje Zvláštní cenou poroty MFDF Ji.hlava oceněný snímek Přípravy k filmu T. šestapadesátiletého debutanta Milana Klepikova.