Články / Profily/retro

Tech N9ne: example of hard work

Tech N9ne: example of hard work

Jakub Šíma | Články / Profily/retro | 20.11.2012

Je aktuálně nejprodávanějším umělcem na nezávislé rapové scéně. Začal na major labelu, ale brzy si uvědomil, že tudy cesta nevede. A že se nerozhodl špatně, ukazuje například úspěch jeho kolaboračního alba All 6's and 7's, které se dostalo na čtvrté místo Billboard Top 200, tedy v konkurenci všech nahrávek nehledě na žánry. Jak se mu podařilo dosáhnout takových prodejů mi bylo z počátku záhadou. Jeho hudba je nepochybně originální, ale kolik takových zapadlo, víme. (Ne že by počet prodaných alb nebyl problematickým ukazatelem kvality, ale na nezávislé scéně přeci jen o něčem svědčí.)

Aron Dontez Yates se narodil roku 1971 v Kansas City. A na začátek každého správného příběhu Jak černoch ke slávě přišel, patří interpretovo těžké dětství. Vyrůstal bez otce a s nemocnou matkou, která se tudíž o něj nemohla příliš starat. A tak byl rap jeho oporou už od útlého věku. Prošel několika různými kapelami, ale žádná z nich neměla dlouhého trvání. Nicméně sám už dokázal vzbudit rozruch a mezi lety 1999 až 2001 vydal tři alba na třech různých labelech. Nedostatkem zájmu rozhodně netrpěl, nicméně to hlavní mělo teprve přijít. Vlastní label Strange Music sice založil už roku 1999, ale první desku na něm vydal až o 3 roky později. A hned to byla trefa do černého. Čtvrtá sólovka znamenala průlom. Odstartovala řadu pěti nosičů, které se dostaly na první místo žebříčku nezávislých alb.

Tři desky na majoru mu připravily dobrou půdu, ale hlavním zdrojem úspěchu je jeho nezvyklá hudebně-podnikatelská filosofie (kterou vnímá jako návrat ke kořenům): "You have to go place to place, even if people don't know you, and make your presence felt. Obama's not gonna win sitting at home with his wife. McCain ain't gonna win on the golf course. You gotta go from town to town, state to state, city to city, and let people know who you are. ... That's a prime example of hard work."

Tech má poslání udělat ze sebe nejznámějšího hudebníka na světě, koncertování je jeho hlavní zbraní. A tour nejlepší cesta, jak se ukázat co největšímu počtu fanoušků. Že to myslí vážně, dokazují čísla: standardní porci dvou set vystoupení ročně vyšperkoval Hostile Takeover Tour, na níž odehrál 96 show během 105 dní. V Americe objel každý zapadákov a kde nepřisli lidi poprvé, tam přijel podruhé. A s touto nezdolností slaví úspěch. Dostal se do situace, že vyprodá sál, kamkoli přijede. V roce 2008 dosáhl, na nezávislé scéně nevídaného, milionu prodaných desek. A že úspěch je pro něj motorem, dokazuje i to, že za poslední tři roky vydal tři LP a dalších pět EP. Navíc čile rozšiřuje roster Strange Music o další blázny ve zbrani (parťák Krizz Kaliko, veterán Brotha Lynch Hung, Kutt Calhoun, Prozak a další).

Aby toho nebylo málo, tak na evropskou šňůru připravil speciální vstupenky: za 85 dolarů dostanete hodinové setkání přímo s Tech N9ne a nějaký ten limitovaný merchandise. Lístky se dají koupit pouze skrze distribuci Strange Music a v nejedné evropské lokaci jsou již beznadějně vyprodané. Tomu se říká cesta, jak být fanouškům co nejblíž. Nedosti na tom, příznivci po něm šílí a dovádí své nadšení až na hranici fanatismu. Jeden z příběhů vypráví, jak fanynka trvala na tom, že autogram chce jedině na „vnitřní stranu vagíny“.

Způsob propagace a nasazení je hlavním faktorem úspěchu. A hudba jde s energií ruku v ruce. Nasazení je cítit z každého slova, v místech, kde by běžný smrtelník plival krev, začne Tech řvát ještě víc než předtím. Jeho flow je jak parní válec: srovná vše, co jí stojí v cestě. Až neuvěřitelná kadence slov z něj činí jednoho z nejrychlejších MC's na scéně, ale rychlost zároveň není cíl, nýbrž prostředek k rezonanci prožitků, které takto získávají na naléhavosti. Textově vychází z vlastních zážitků (intenzivní drogová minulost, osobní problémy), neučesaná syrovost světa jeho i světa obecně jsou Techovi tematicky vlastní. „I make beautiful things happen with my fuck-ups because I write them. That’s how I made my fans,“ charakterizoval sám sebe. A právě autentičnost vyprávěných příběhů je hodnota, kvůli které mu lze odpustit i jistou lopatovitost projevu. Jeho slabší stránkou jsou beaty. Střídá neznámé i málo známé (nejspíše lokální) producenty, proto beaty fungují jen jako materiál, na kterém řádí Techův vokální projev, aniž by některý z nich utkvěl v paměti.

Nicméně výkony na pódiu je nezapomenutelné. Ohromné nasazení Arona Yatese je přidanou hodnotou, která jej dokázala vyzvednout k současné popularitě a šíři fanouškovské základny. I proto je první vystoupení Tech N9ne u nás jedinečnou příležitostí, jak okusit šílenství vedoucí k americkému snu.

Info

Tech N9nen (usa)
www.therealtechn9ne.ning.com

Tech N9nen live, 20.11.2012, Lucerna Music Bar, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ngoni pro třetí tisíciletí (Bassekou Kouyaté)

Akana 25.02.2020

Brilantní instrumentalista se nijak netají snahou oslovit co nejširší spektrum posluchačů a myslí přitom jak na své krajany, tak na západní publikum.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Ženy v angažovaném popu

Aneta Martínková 02.01.2020

V mainstreamovém vnímání bylo boření stereotypů pořád vnímané trochu jako padlé na hlavu. A umělkyně, které se o něj pokoušely... Jeden z nejlepších loňských textů Full Moonu nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Kde se vzal sad boy? (Depresivní pop)

Jiří Špičák 02.01.2020

Citlivý chlapec, plachý introvert. Sad boy. A jeden z nej-textů roku 2019, který vyšel v magazínu Full Moon, nyní online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Padesát let narušování vašeho klidu (Yoko Ono)

Jiří Špičák 02.01.2020

Nevídanou kreativní erupci první poloviny sedmdesátek zakončila Yoko Ono deskou Feeling the Space, píše se v článku, který vybíráme v rámci best of textů Full Moonu. Teď online.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Bez růžových brýlí (Ženy v beat generation)

Anna Mašátová 02.01.2020

Své místo v učebnicích literatury si ženy beat generation zatím zcela nenašly a těžko říct, zda se tak stane. Vybraný text z loňského ročníku tištěného Full Moonu online.

Full Moon Stage 2019: The Kill Devil Hills

redakce 14.04.2019

Australský Divoký západ v Ostravě? The Kill Devil Hills představí na Full Moon Stage svou aktuální desku.

Full Moon Stage 2019: Holy Motors

redakce 12.04.2019

Čarovnou náladu a cinematické westernové motivy násobí mohutný zvuk tří kytar, zkreslený spoustou efektů a reverbu.

Full Moon Stage 2019: Uniform

redakce 11.04.2019

O nejtvrdší koncert letošního festivalového programu, jak Full Moon Stage, tak celých Colours, se postarají američtí Uniform.

Full Moon Stage 2019: Bo Ningen

redakce 10.04.2019

Čtyři Japonci a létající kytary? Bo Ningen a jeden z vrcholů Colours of Ostrava? Na Full Moon Stage zcela nepochybně.

Full Moon Stage 2019: Tęskno

redakce 09.04.2019

Fascinace jak komorní hudbou, tak skandinávským popem? Polský projekt Tęskno druhým jménem pro Full Moon Stage na Colours.