Články / Recenze

Temná ladění chladná i uhrančivá (Dark Tunes from Czech and Slovak Caves Vol II)

Temná ladění chladná i uhrančivá (Dark Tunes from Czech and Slovak Caves Vol II)

Dantez | Články / Recenze | 20.05.2021

Poctivé zmapování gotické hudební scény Česka a Slovenska představuje nelehký úkol i pro ostřílené. Subkultura sice má jasně vytyčená pravidla, často však není jednoduché určit, kde až její vliv dopadá a zda lze dané projekty stále označit za gotické. V posledních letech se této práce zhostilo uskupení Sanctuary, jehož důvěryhodnost dokládá konzistentní manažerská, tisková i vydavatelská práce.

Dark Tunes from Czech and Slovak Caves kompiluje tuzemskou scény podruhé. Navazuje na první, čtyři roky starou kapitolu a na ploše dvou disků poskytuje co nejrozmanitější vhled do hudebního dění, které gotická subkultura přímo i nepřímo spojuje. Každému umělci je věnována, společně se stranou v bookletu, jedna skladba.

Sanctuary posluchače vrhají do mnoha hudebních proudů – některým je věnováno více pozornosti, dalších se dotýká spíše periferně. Vše vychází z popularity, zájmu a výsledné přijatelnosti dílčích žánrů. Největší porci stopáže si proto berou odnože postpunku a přímočařejší elektroniky. Stravitelnější příspěvky prolínají umělci z řad neofolku, temného ambientu nebo industrialu.

Cit pro tradici dokáže i ublížit. Většina zahrnutých umělců od kořenů příliš neopouští, ať už jde o kytarový tón z desek Joy Division a Killing Joke, vokální projev The Cure a The Sisters of Mercy nebo o obecně vytyčené regule aggrotechu a EBM. Menší originalitu doplňují klesající produkční standardy a proměnlivá úroveň angličtiny. Československé jeskyně tak dávají na odiv skladby hýřící profesionalitou, ale i záseky, které trpí „bedroom“ produkcí.

Jistou míru osobitosti kompilace ovšem nabídne. Jde o skladby, které si žánrový template hlídají, dokážou jej však ozvláštnit o aspekty, které působí nevšedně bez toho, aby daný mustr zrazovaly. V rámci charakteristického zvuku zabodují například Schwarzprior, kteří svérázný přístup k elektronice doplňují naturalistickou lyrikou. Podobně se daří i tradičněji působícím Das Funus, protože dokáží vytěžit maximum z českého jazyka. Fuj Kluk poté ve finále zaujme materiálem operujícím v nezvyklém vokálně instrumentálním kontrastu.

Silnější chvilky se skrývají i ve skladbách, které jsou sice vystavěny v rámci nastolených pravidel, ne však s příliš zjevným zdrojem inspirace. Z typických chladných strun a břitkých synthů vytrhne například ambientnější Nemuer, navazující na žánrovou klasiku Sephiroth, nebo Skrol, který v závěru skladby vytáhne hlukovější variaci na In Slaughter Natives. Předěl kompilace dále zpříjemní brněnští Epadun s neoklasickým darkwave po vzoru Dead Can Dance.

Pokračování Dark Tunes from Czech and Slovak Caves vybírá hudební projekty napříč žánry, produkčním umem i skladatalskými ostruhami, a tak umožňuje posluchači vytvořit si nestranný obraz. Upřímnost zároveň kompilaci poněkud škodí, nesvádí totiž k opakovaným poslechům. Ovšem několik momentů, které uhranou, kolekce nabízí.

Info

Sanctuary.cz - Dark Tunes from Czech and Slovak Caves Vol II (Sanctuary, 2021)
Bandcamp webzinu

grafika © se svolením Sanctuary.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Jednoduchá každodennost světa (Moře dní)

Veronika Tichá 25.01.2024

Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace