Články / Recenze

Temná ladění chladná i uhrančivá (Dark Tunes from Czech and Slovak Caves Vol II)

Temná ladění chladná i uhrančivá (Dark Tunes from Czech and Slovak Caves Vol II)

Dantez | Články / Recenze | 20.05.2021

Poctivé zmapování gotické hudební scény Česka a Slovenska představuje nelehký úkol i pro ostřílené. Subkultura sice má jasně vytyčená pravidla, často však není jednoduché určit, kde až její vliv dopadá a zda lze dané projekty stále označit za gotické. V posledních letech se této práce zhostilo uskupení Sanctuary, jehož důvěryhodnost dokládá konzistentní manažerská, tisková i vydavatelská práce.

Dark Tunes from Czech and Slovak Caves kompiluje tuzemskou scény podruhé. Navazuje na první, čtyři roky starou kapitolu a na ploše dvou disků poskytuje co nejrozmanitější vhled do hudebního dění, které gotická subkultura přímo i nepřímo spojuje. Každému umělci je věnována, společně se stranou v bookletu, jedna skladba.

Sanctuary posluchače vrhají do mnoha hudebních proudů – některým je věnováno více pozornosti, dalších se dotýká spíše periferně. Vše vychází z popularity, zájmu a výsledné přijatelnosti dílčích žánrů. Největší porci stopáže si proto berou odnože postpunku a přímočařejší elektroniky. Stravitelnější příspěvky prolínají umělci z řad neofolku, temného ambientu nebo industrialu.

Cit pro tradici dokáže i ublížit. Většina zahrnutých umělců od kořenů příliš neopouští, ať už jde o kytarový tón z desek Joy Division a Killing Joke, vokální projev The Cure a The Sisters of Mercy nebo o obecně vytyčené regule aggrotechu a EBM. Menší originalitu doplňují klesající produkční standardy a proměnlivá úroveň angličtiny. Československé jeskyně tak dávají na odiv skladby hýřící profesionalitou, ale i záseky, které trpí „bedroom“ produkcí.

Jistou míru osobitosti kompilace ovšem nabídne. Jde o skladby, které si žánrový template hlídají, dokážou jej však ozvláštnit o aspekty, které působí nevšedně bez toho, aby daný mustr zrazovaly. V rámci charakteristického zvuku zabodují například Schwarzprior, kteří svérázný přístup k elektronice doplňují naturalistickou lyrikou. Podobně se daří i tradičněji působícím Das Funus, protože dokáží vytěžit maximum z českého jazyka. Fuj Kluk poté ve finále zaujme materiálem operujícím v nezvyklém vokálně instrumentálním kontrastu.

Silnější chvilky se skrývají i ve skladbách, které jsou sice vystavěny v rámci nastolených pravidel, ne však s příliš zjevným zdrojem inspirace. Z typických chladných strun a břitkých synthů vytrhne například ambientnější Nemuer, navazující na žánrovou klasiku Sephiroth, nebo Skrol, který v závěru skladby vytáhne hlukovější variaci na In Slaughter Natives. Předěl kompilace dále zpříjemní brněnští Epadun s neoklasickým darkwave po vzoru Dead Can Dance.

Pokračování Dark Tunes from Czech and Slovak Caves vybírá hudební projekty napříč žánry, produkčním umem i skladatalskými ostruhami, a tak umožňuje posluchači vytvořit si nestranný obraz. Upřímnost zároveň kompilaci poněkud škodí, nesvádí totiž k opakovaným poslechům. Ovšem několik momentů, které uhranou, kolekce nabízí.

Info

Sanctuary.cz - Dark Tunes from Czech and Slovak Caves Vol II (Sanctuary, 2021)
Bandcamp webzinu

grafika © se svolením Sanctuary.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Just a beautiful sound (Sasami)

Veronika Tichá 15.05.2022

Přestože jsou texty poměrně negativní, nevyzařuje z nich beznaděj, ale všechny emoce se dostávají ven a nebojí se být divoké, průbojné a drsné.

Návrat do budoucnosti (Theon Cross)

Michal Pařízek 08.05.2022

Theon Cross je členem Sons of Kemet nebo Seed Ensemble, v posledních letech shodně nominovaných na Mercury Prize, spolupracuje s Nubyí Garcia, Mosesem Boydem nebo rapperem Kanem.

Skromné rituály Dead Can Dance

Michal Pařízek 26.04.2022

Dionysus působí zcela jinak, aniž by Lisa Gerrard a Brendan Perry, jehož podivuhodné zájmy a potěšení jsou za nahrávkou cítit zejména, ztratili cokoli ze svého umu, stylu nebo elegance.

Síla starého světa Dying Passion

Tomáš Kouřil 19.04.2022

S novou nahrávkou vytanou vzpomínky na druhou půli nultých let. Sociální sítě neexistovaly, na koncerty se chodívalo na kapely, ale i jen tak potlachat...

Helms Alee demonštrujú svoju vyzretosť

Filip Švantner 11.04.2022

Helms Alee... To nie je len nostalgia za skvelým katalógom Hydra Head a za časmi, keď hardcoreové kapely zo Seattlu vydávali jeden nadčasový album za druhým.

Nadčasová kontroverze (Hvězdná pěchota)

Jiří V. Matýsek 02.04.2022

Hvězdná pěchota je klasika, kterou překryla její filmová adaptace, a nové vydání nakladatelství Argo ji tak u nás může vrátit do oběhu.

Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky (Houeida Hedfi)

Jiří Přivřel 01.04.2022

Hudební inspirace řekou jako omílané téma? V tomto případě to rozhodně neplatí.

Post-apokalyptický ambient aneb Yeule je späť

Ema Klubisová 17.03.2022

Na prvý pohľad pôsobí Glitch Princess ako syntéza ranej tvorby Grimes, estetiky Chromatics a minimalistickej výpravnosti ambientu.

Jako na kolotoči (VDYD)

Veronika Tichá 15.03.2022

VDYD vydávají první album s názvem Carousel a s ním novou nálož zasněných kytarových riffů a jemných melodií s texty plnými nostalgie, smutku, ale i radosti a naděje.

Třináct let života Kevina Whelana (Aeon Station)

Eva Mrázková 09.03.2022

Něžnost, intimita, ale také odhodlanost a rozjímání nad věcmi, které už nikdy nebudou jako dřív. To vytváří atmosféru provázející sólový debut Observatory od Aeon Station.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace