Články / Recenze

Temné stránky, chyby, pochyby i strachy (Beth Hart)

Temné stránky, chyby, pochyby i strachy (Beth Hart)

Jiří Vladimír Matýsek | Články / Recenze | 19.11.2019

OHODNOŤTE DESKU

Umět si přiznat své slabosti a limity není jednoduché. A ještě těžší je vyjít s nimi na veřejnost a poskládat z nich hudební album. Bluesrocková zpěvačka Beth Hart se po předchozím, nespoutanou energií kypícím albu Fire On the Floor uzavřela do sebe a nyní světu na příznačně nazvané novince War In My Mind odhaluje své temné stránky, chyby, pochyby i strachy.

fotogalerie z minulého koncertu v Praze zde

A jako se duše odhaluje pomalu – a mnohdy docela ztěžka, i nové album není úplnou posluchačskou jednohubkou. Na první poslech zarazí výrazné zpomalení. Dominují klavírem nesené balady postavené na čisté, příjemné melodii, která často vyvrcholí velkolepým refrénem, jenž buď táhne jen Beth Hart svým unikátním hlasem, nebo v pozadí zabouří kapela. Jiné skladby jsou do sebe zanořenými intimnostmi zahalenými do kouře nočního baru, třeba v takové Let It Grow se Beth Hart nechává unést až k mccarthyovské popové melodice s gospelovými odpověďmi sboru. Bohužel, jakkoliv je Hart výbornou zpěvačkou a o kvalitě hudby či produkce nelze pochybovat, deska občas sklouzává do mírně bezvýrazné šedi. Onoho výše zmíněného vzorce klavír – melodicky výrazný refrén s kapelou či bez – klavír – je zde až moc. Formou až lehce unavenou a příliš poklidnou zahleděnost do vlastního nitra naštěstí nabourávají akčnější kusy – dynamický úvod v podobě Bad Woman Blues, důrazná Spanish Lullabies, tepající Sugar Shack či na sekaném dialogu klavíru a hammondek stojící Try a Little Harder. Jenže výše uvedená čtveřice je prakticky tím jediným, co trochu vytrhuje z ospalé letargie, do které posluchač po čase upadá.

Deska naštěstí trpělivost odmění – možná i za cenu občasného poklimbávání. Finále v podobě tandemu Thankful a I Need a Hero spolehlivě patří k tomu nejlepšímu, co Beth Hart coby autorka a interpretka vytvořila. Jen cesta k tomuto vrcholu je poněkud klopotná. Celá nahrávka je pevně sevřená kolem vnitřních traumat a přiznání si vlastních limitů a smutků. Vypovídající je v tomto případě sloka v závěrečné písni alba: „I’m not a hero I‘m only human / I got my problems, come in and go / I look like my mother, but hurt like my father / I‘m so thirsty, but I won‘t drink the water / I need a hero.“ Jako by to byl svorník pro celé album, jeho shrnutí, završení. Škoda jen, že se tomuto nosnému tématu nedostalo formy, která by dovedla lépe pracovat s dynamikou. Takhle se totiž snadno může stát, že část sdělení zmizí.

Info

Beth Hart – War In My Mind (Provoque | Mascot Label, 2019)
web interpretky

Beth Hart (us)
6. 12. 2019 20:00
Forum Karlín, Praha
fb událost

23. 10. 2020 20:00
O2 universum, Praha
fb událost

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pozvolný sestup do nekonečné noci (Serotonin Michela Houellebecqa)

Jiří Zahradnický 13.12.2019

Dříve přitažlivý Florent-Claude Labrouste se tak v šestačtyřiceti začíná proměňovat v malátného impotentního tlouštíka, jehož hlavní zálibou už není sex, ale...

Barevné spektrum Hiromi

Karolina Veselá 06.12.2019

Kolosální Rhapsody in Various Shades of Blue skrývá další písně – objevuje se motiv z Coltraneovy Blue Train a středovou část zabírá rocková balada Behind Blue Eyes od The Who.

Téma smrti a konečnosti (Pixies)

Jaroslav Myšák 28.11.2019

Vykročení mimo tradiční pole působnosti na sebe strhává pozornost, přesto některé skladby působí nedotaženě.

Smutek, co vám udělá radost (Wilco)

Jakub Lang 25.11.2019

Wilco dokázali vyzdvihnout meditativní stránku vlastní tvorby, která je více nebo méně přítomná po celou jejich pětadvacetiletou existenci.

Baterie temných nomádů (Koonda Holaa)

Jiří Vladimír Matýsek 24.11.2019

Koonda Holaa je stvoření z jiného časoprostoru, který tím naším jen tak mimochodem proplouvá, vyzbrojen jen kytarou a baterií efektů.

Třikrát a dost? (Temples)

Veronika Myšková 20.11.2019

Hot Motion uvádí stejnojmenná písnička, která zní podobně jako předchozí singly, včetně prvků garážového rocku typických pro The Horrors či The Black Keys.

Život přichází (The Comet Is Coming)

Jakub Koumar 18.11.2019

The Comet Is Coming si pohrávají s kosmickými zvuky a afrofuturistickým vizionářstvím Sun Ra (Lifeforce I), s nimiž si King Shabaka měl tu čest zahrát.

Zpověď rebelky elektropopu (Tove Lo)

Veronika Svrčinová 14.11.2019

Je to pořád elektropop, ale už nestaví na prostě líbivých a opakovaných melodiích. Tentokrát si Tove Lo s hudbou vyhrála, přidala dynamiku, složitější kompozice, hlubší texty.

Promyšlená porce podzimní mizérie (The Lumineers)

Anna Valentová 05.11.2019

Skladby na albu III jsou seřazené za sebou tak, že postupně vypráví životní příběhy tří členů rodiny Sparksových, jejichž předobrazy nacházeli autoři ve svém okolí.

Vnitřní dítě Jacoba Colliera

Karolina Veselá 04.11.2019

Během následujících dvou let vydá nové čtyřalbum, projekt padesáti skladeb nesoucí název Djesse. Ten evokuje Collierovy iniciály, ale prý jde o náhodu.