Články / Recenze

Temní, mystikou sycení Root

Temní, mystikou sycení Root

Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 31.03.2017

OHODNOŤTE DESKU

Brněnští Root mají v metalové komunitě pověst legendy i domácích otců zakladatelů, k nimž se nejedna kapela hrdě hlásí. V roce 2016 uplynulo dvacet let od vydání ceněného alba Kärgeräs, načasování návratu do světa titulního fiktivního národa se tak po letech slibů jeví jako ideální. Nové album, které k názvu toho původního přidalo dovětek Return from Oblivion, dává jasně na srozuměnou, že Root se do zapomnění rozhodně nechystají.

Root v desítce nových skladeb jedou to, co mají dokonale zažité. Temný, mystikou sycený metal se nese spíše v pomalejších a středních tempech, dominanci těžkých riffů občas prosvětlí akustické zjemnění či housle. Úhelným kamenem, o který se Root se vždy opírali, je Jiří „Big Boss“ Valter, mozek kapely a její nejviditelnější člen, který se tentokrát dostal i na obal desky. Je to právě on, kdo do hudby současných Root vnáší onen opar mysticismu a okultní tematiku. Celkem solidně se tak daří vybudovat mystickou, ponuře pohádkovou atmosféru, ke které se Valterův projev výborně hodí. Místa, kde frontman ztrácí na hlasovém rozsahu a jistotě, zdařile nahrazuje teatrálností, v níž se pohybuje od zlověstného vrčení až k pseudooperním pasážím.


Příjemně potěší lehce nadprůměrná úroveň produkce. Všechny nástroje jsou jasně čitelné, ale zároveň dostatečně hutné a syté tak, aby se podařilo vytvořit celistvou a funkční atmosféru. Zklamáním zůstávají sólové party obou kytaristů Hanze a Aleshe AD: riffové pasáže jsou solidní, sóla však zůstávají trestuhodně bezvýrazná a hraná jaksi „aby se neřeklo“.

Po předcházejících třech spíše průměrných deskách, které kapelu posunuly až na hranu nezáměrné komiky, se Root, opřeni o starší materiál, zase hudebně i obsahově našli. Už dávno však nejsou blackmetalovou skupinou, jejich dnešní podoba má daleko k jakýmkoliv extrémním metalovým formám či šokujícím sdělením. Zároveň je zřejmé, že doby, kdy Root výrazněji čeřili vody místního metalu, jsou pryč.

Info

Root- Kärgeräs: Return from Oblivion (Agonia, 2016)
www.rootan.net

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Historky otců zakladatelů budou těžko hledat čtenáře (Neviditelné řemeslo)

Martin Šinkovský 14.04.2024

I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.

Marko Damian a úpadok menom Skeeter

Matej Žofčín 09.04.2024

Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.

Kolekce rozmanitých emocí (Page Turners)

Tereza Bartusková 01.04.2024

Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.

Dva svety (Eva Sajanová & Dominik Suchý)

Veronika Vagačová 29.03.2024

Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.

Hudba ze zapomenutých míst minulosti (Garlands)

Filip Peloušek 25.03.2024

Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.

Esence The Beatles (Milan Bátor)

Jiří V. Matýsek 10.03.2024

Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace