Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 31.03.2017
Brněnští Root mají v metalové komunitě pověst legendy i domácích otců zakladatelů, k nimž se nejedna kapela hrdě hlásí. V roce 2016 uplynulo dvacet let od vydání ceněného alba Kärgeräs, načasování návratu do světa titulního fiktivního národa se tak po letech slibů jeví jako ideální. Nové album, které k názvu toho původního přidalo dovětek Return from Oblivion, dává jasně na srozuměnou, že Root se do zapomnění rozhodně nechystají.
Root v desítce nových skladeb jedou to, co mají dokonale zažité. Temný, mystikou sycený metal se nese spíše v pomalejších a středních tempech, dominanci těžkých riffů občas prosvětlí akustické zjemnění či housle. Úhelným kamenem, o který se Root se vždy opírali, je Jiří „Big Boss“ Valter, mozek kapely a její nejviditelnější člen, který se tentokrát dostal i na obal desky. Je to právě on, kdo do hudby současných Root vnáší onen opar mysticismu a okultní tematiku. Celkem solidně se tak daří vybudovat mystickou, ponuře pohádkovou atmosféru, ke které se Valterův projev výborně hodí. Místa, kde frontman ztrácí na hlasovém rozsahu a jistotě, zdařile nahrazuje teatrálností, v níž se pohybuje od zlověstného vrčení až k pseudooperním pasážím.
Příjemně potěší lehce nadprůměrná úroveň produkce. Všechny nástroje jsou jasně čitelné, ale zároveň dostatečně hutné a syté tak, aby se podařilo vytvořit celistvou a funkční atmosféru. Zklamáním zůstávají sólové party obou kytaristů Hanze a Aleshe AD: riffové pasáže jsou solidní, sóla však zůstávají trestuhodně bezvýrazná a hraná jaksi „aby se neřeklo“.
Po předcházejících třech spíše průměrných deskách, které kapelu posunuly až na hranu nezáměrné komiky, se Root, opřeni o starší materiál, zase hudebně i obsahově našli. Už dávno však nejsou blackmetalovou skupinou, jejich dnešní podoba má daleko k jakýmkoliv extrémním metalovým formám či šokujícím sdělením. Zároveň je zřejmé, že doby, kdy Root výrazněji čeřili vody místního metalu, jsou pryč.
Root- Kärgeräs: Return from Oblivion (Agonia, 2016)
www.rootan.net
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.