Jakub Béreš | Články / Reporty | 15.11.2022
Sudan Archives byla nepřehlédnutá už od svého eponymního EP z roku 2017. Houslistka a zpěvačka/rapperka spojuje tradiční nástroj se současnou flow. Aby americká hudebnice našla kořeny pro svůj osobitý zvuk, musela pátrat v Africe, kde si uvědomila, že k houslím nemusí přistupovat tak rezervovaně. Nikdo jiný se jí na americko-evropské scéně nepodobal – a všem ostatním se stále vzdaluje.
Přes svůj debut Athena, na kterém si pohrává s archetypálními kulturními symboly, po letošní album Natural Brown Prom Queen, nepřestala rozvíjet svět čerpající z afrofuturismu i vlastní ženské afroamerické zkušenosti. Stává se nekompromisnější, svým posluchačům odhaluje čím dál víc vrstev vlastní osobnosti. A housle stále více využívá jen jako nástroj dokreslující nálady.
Natural Brown Prom Queen provází napříč hudebními servery jednotná shoda. Unikátní zvuk houslí ustupuje sice do pozadí, na druhou stranu lépe vyznívají osobní texty a emoce. A na koncertu patřili právě nejnovější skladby k těm nejsilnějším. Místo R&B zpěvačky vyzařující klid připomínala rockstar, ve svých manýrách ale nikdy neošidila samotný pěvecký výkon. Stále zůstávala naprosto napojená na diváky, kteří ze začátku nestačili její dravosti. Poté, co se prošla mezi nimi, všechen stud opadl.
Když zpívala singl Selfish Love s refrénem „I’m I Good Enough?“, zdálo se až nepochopitelné, kde někdo tak sebevědomý bere tolik pochybností. Téma hledání identity se prolíná celou nahrávkou – kde najít své místo, sebejistotu a vzory? Sudan Archives na tuhle otázku odpovídá v náznacích. Nenápadně si přivlastňuje kulturní symboly a pracuje s nimi podle svého, ať už se jedná o názvy jejích alb nebo použité hudební žánry s jejich historií.
Dočkali jsme se iniciačního rituálu, rockového koncertu, rappového battlu s Queens D. Light, která ji doprovází na evropské tour, irské lidovky i ravu. Na stagi působila Sudan Archives radikálně, majestátně i zranitelně. Její vztek a odhodlání měly až mobilizační efekt. Svým posluchačům připomněla, že jejich boj nemusí být ještě ztracen.
Sudan Archives (us)
9. 11. 2022 Futurum Music Bar, Praha
foto © Olga Staňková
Václav Valtr 25.03.2023
Dlouho dopředu oznámený koncert měl být původně v komorním prostoru pražského Café V lese. Mé obavy, že se tam fanoušci jen sotva vejdou, byly oprávněné a koncert byl přesunut.
Michal Smrčina 25.03.2023
Kopule planetária pohasíná, kosmos se rodí. V rozsahu necelé hodiny sledujeme etapy, ve kterých se vesmír nacházel, nachází a třeba zas bude nacházet...
Václav Valtr 16.03.2023
Rychle rostoucí legenda indických folk-metalistů Bloodywood je evidentně silným lákadlem, jenže když se pražské Rock Café vyprodá, nejde o nejpřívětivější místo.
Maria Pyatkina 15.03.2023
Sehraná parta etablovaných belgických muzikantů svému vystoupení možná nevědomky nadělila jakýsi rodinný rozměr. Warhaus uhranuli vyprodanou Lucernu.
Tomáš Hambálek 15.03.2023
Vyprodaný a vydýchaný Velký sál Lucerny zažil dvě kapely v excelentní formě, byl to jeden ze vzácných večerů, kde nehraje prvně team z planety B a později Ačko.
Michal Pařízek 13.03.2023
Po večeři se vydáváme do zmíněného klubu Resistor, kde se odehrává otevírací večer festivalu, po cestě Richard Foster udílí přednášku, co všechno musíme v Leidenu vidět, kam všude je třeba…
David Stoklas 12.03.2023
Když se to ale potkalo, bylo to intenzivní. Skladby plné deziluze, rezignace a úzkosti.
prof. Neutrino 12.03.2023
Vskutku spektakulární audiovizuální show předvedla dvojice umělců, mexický skladatel Fernando Corona aka Murcof a španělský vizuální umělec Sergi Palau.
Tomáš Hambálek 07.03.2023
Bubeník BC Michaels dosurfoval na rukou až na bar pro několik lahvových plzní, zatímco kapela hrála dál s holkou z publika...
Václav Valtr 05.03.2023
Od samotného začátku se publikum naladilo na stejnou vlnu a rozpálenou atmosféru z Voluptas bez mrknutí oka přetavili v soustředění nepříliš často viděné.