Články / Recenze

Tom Morello angažovaný i přesvědčivý

Tom Morello angažovaný i přesvědčivý

prof. Neutrino | Články / Recenze | 21.12.2018

OHODNOŤTE DESKU

„Tato nahrávka představuje umělce různých žánrů, etnik, věkových skupin a pohlaví – a má být jejich společným prohlášením v těchto velmi děsivých časech,“ říká Tom Morello a definuje svoje současné snažení, které rovněž mělo za úkol zmapovat stav hudebních alternativ a jejich propojením se pokusit o nový globální žánr. Tematicky pak jde o příběhy lidí snažících se bojovat za sociální spravedlnost, příběhy, které mají směřovat ke spravedlivější a humánnější budoucnosti nás všech. Možná to zní až příliš utopicky, ale Morello o něco takového různými prostředky usiloval vlastně vždy.

Od úvodní těžkotonážní roznětky Battle Sirens (podpořené nekompromisní elektronikou Knife Party) je jasné, že Tom Morello tentokrát nezvolil folkrockovou polohu jako na svém sólovém debutu The Fabled City z roku 2011. Jeho současný protestní sound se blíží daleko víc k mateřským Rage Against the Machine a v duchu zmíněného konceptu je rovněž prosycen taneční elektronikou či současným hip hopem. Samotná pilotní skladba je sice pouze instrumentální, zvukově však asi nejvýstižněji demonstruje propojení všech zmiňovaných žánrů do jakési „programové“ hymny.

Morello na albu poprvé uplatnil producentský přístup, a tak v každé skladbě figuruje jiný interpret či hudebník. Ve We Don't Need You představuje otrkaného mladého rappera Vica Mensu, jehož text se dotýká konspirační teorie o útoku z 11. září pod taktovkou americké vlády, která si tak uzurpovala plnou moc nad kontrolou svých obyvatel. V dalším singlu Rabbit's Revenge se objeví i rapová legenda Killer Mike a jeho flow řádně rozpálí mikrofon, když vypráví o policejním násilí proti obyvatelům černé pleti, které je v USA stále na denním pořádku, i přes deklaraci o rasové rovnoprávnosti. Následuje zakuklená rapperka Leikeli47, jež popisuje příběh uprchlíka putujícího přes poušť za novým osudem. V závěrečné Lead Poisoning vypomohlo i wutangklanovské duo GZA + RZA, které vyzývá k občanské neposlušnosti vůči přituhující vládnoucí moci. A to je jen pár jmen z dobré dvacítky spolupracovníků.

Album sice může zpočátku působit žánrově roztříštěně, není však těžké propadnout jeho eklektismu, interpretační pestrosti a naléhavosti sdělení. The Atlas Underground je extraktem současné hudby kříženým s Morellovou emblematicky funkově kvílivou kytarou, naroubovanou na angažované poselství. The Atlas Underground je tak důkazem, že sociální a politická témata v umění nemusí být pózou, ale i snahou o autentickou výpověď.

Info

Tom Morello – The Atlas Underground (Mom + Pop, 2018)
web interpreta

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Sofistikovaný meditačný mood (Owen Pallett)

Matej Kráľ 18.09.2020

Ostrov je pre Palletta samota aj prázdnota, na ktorú vôbec netreba nahliadať výhradne negatívne. Objavujú sa v nej totiž obligátne úlomky svetla.

Omamnými bylinkami vyvoněná potní chýše (Fadex)

Vadim Petrov 16.09.2020

Fadex se dlouho utápěl v různých podobách dubstepu – pomalém, rychlém, smutném, veselém, sám poznal, že už stačilo.

Věčně pomíjivé pocity (Aiko)

Michaela Šedinová 14.09.2020

Album spojuje příjemné stránky popu s upřímnými texty, které odkrývají často bolestivé hledání sebe sama i k ostatním bytostem.

Pokoj na celé léto (Pottery)

Štěpán Sukdol 02.09.2020

Žánrově Pottery originálně přistupují k postpunku a art popu, nebojí se ale zapracovat i další stylotvorné prvky, například funky a groovy basové party.

Konců se nebojme, naopak je vítejme (Protomartyr)

Max Friedrich 31.08.2020

Ultimate Success Today je ucelené dílo, které demonstruje konečnost jako takovou, ať už je to, jak říká Casey, život kapely nebo život soukromý.

Izolace i nekonečná samota (Fur)

Ondřej Rudel 28.08.2020

Facing Home Mixtape obsahuje sedm skladeb připomínajících nostalgické melodie The Beatles, The Beach Boys a The Monkees.

Fantazijné podoby budúcnosti (Deerhoof)

Richard Michalik 24.08.2020

Motív apokalypsy zvukovo definuje roztržitosť jednotlivých skladieb. Deerhoof sa príliš neohliada za melódiou alebo harmóniou.

Všetko zlé raz predsa musí skončiť (Old Man Gloom)

Filip Švantner 22.08.2020

OMG na svojej novinke vstávajú doslova z popola a je potrebné podčiarknuť, že smútok je integrálnou súčasťou nahrávky.

Ničivě přesný hlas T. S. Eliota

Libor Staněk 21.08.2020

„Do dnešní doby žádný z básníků Eliotovu Pustinu nepřekonal,“ zapsal si do deníku zkraje šedesátých let Jiří Kolář.

Zábavná hudební archeologická výprava (Yaeji)

Jiří Akka Emaq 18.08.2020

Za obřími brýlemi, které se před pár lety společně s mrkváči a roláky prokopírovaly skrz časoprostorovou anomálii do současnosti, se skrývá americko-korejská hudebnice.