prof. Neutrino | Články / Recenze | 21.12.2018
„Tato nahrávka představuje umělce různých žánrů, etnik, věkových skupin a pohlaví – a má být jejich společným prohlášením v těchto velmi děsivých časech,“ říká Tom Morello a definuje svoje současné snažení, které rovněž mělo za úkol zmapovat stav hudebních alternativ a jejich propojením se pokusit o nový globální žánr. Tematicky pak jde o příběhy lidí snažících se bojovat za sociální spravedlnost, příběhy, které mají směřovat ke spravedlivější a humánnější budoucnosti nás všech. Možná to zní až příliš utopicky, ale Morello o něco takového různými prostředky usiloval vlastně vždy.
Od úvodní těžkotonážní roznětky Battle Sirens (podpořené nekompromisní elektronikou Knife Party) je jasné, že Tom Morello tentokrát nezvolil folkrockovou polohu jako na svém sólovém debutu The Fabled City z roku 2011. Jeho současný protestní sound se blíží daleko víc k mateřským Rage Against the Machine a v duchu zmíněného konceptu je rovněž prosycen taneční elektronikou či současným hip hopem. Samotná pilotní skladba je sice pouze instrumentální, zvukově však asi nejvýstižněji demonstruje propojení všech zmiňovaných žánrů do jakési „programové“ hymny.
Morello na albu poprvé uplatnil producentský přístup, a tak v každé skladbě figuruje jiný interpret či hudebník. Ve We Don't Need You představuje otrkaného mladého rappera Vica Mensu, jehož text se dotýká konspirační teorie o útoku z 11. září pod taktovkou americké vlády, která si tak uzurpovala plnou moc nad kontrolou svých obyvatel. V dalším singlu Rabbit's Revenge se objeví i rapová legenda Killer Mike a jeho flow řádně rozpálí mikrofon, když vypráví o policejním násilí proti obyvatelům černé pleti, které je v USA stále na denním pořádku, i přes deklaraci o rasové rovnoprávnosti. Následuje zakuklená rapperka Leikeli47, jež popisuje příběh uprchlíka putujícího přes poušť za novým osudem. V závěrečné Lead Poisoning vypomohlo i wutangklanovské duo GZA + RZA, které vyzývá k občanské neposlušnosti vůči přituhující vládnoucí moci. A to je jen pár jmen z dobré dvacítky spolupracovníků.
Album sice může zpočátku působit žánrově roztříštěně, není však těžké propadnout jeho eklektismu, interpretační pestrosti a naléhavosti sdělení. The Atlas Underground je extraktem současné hudby kříženým s Morellovou emblematicky funkově kvílivou kytarou, naroubovanou na angažované poselství. The Atlas Underground je tak důkazem, že sociální a politická témata v umění nemusí být pózou, ale i snahou o autentickou výpověď.
Tom Morello – The Atlas Underground (Mom + Pop, 2018)
web interpreta
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.