Články / Rozhovory

Tomáš Vtípil: Moje tvorba je kontaminovaná

Tomáš Vtípil: Moje tvorba je kontaminovaná

Broněx | Články / Rozhovory | 27.11.2013

Tomáš Vtípil bývá nejčastěji označován jako výrobce hluku, skladatel filmové a scénické hudby, performer; často spolupracuje s nejrůznějšími hudebními uskupeními napříč hudebními žánry (DG 307, Urband, [che]). Ale jakkoli může tenhle výčet znít rozmanitě, v pojetí Tomáše Vtípila všechno představuje spíše objevování vnitřní jednoty. Po třech letech od vydání debutové sólové desky Do Not Eat – Throw Away představí nové elektroakustické album Syntax Error. Křest se uskuteční ve čtvrtek 28. listopadu v brněnském Kabinetu múz.

Co se všechno odehraje na křtu Syntax Error?
Bude to takový večírek s uvedením mojí nové desky, kde vystoupíme se smyčcovým kvartetem Miloslav Ištvan Quartett, ale nechci všechno provalit předem... Bude to komponovaný večer, jak se říkalo dřív, kde vystoupím já, kvartet zahraje skladbu, kterou jsem pro ně udělal, a možná bude i nějaké překvapení.

V souvislosti s tímhle večerem, projektem a novou deskou jsem zaznamenal klíčové slovo „kontaminace“.
Když hraje smyčcový kvartet skladbu od někoho, kdo příliš neovládá notové písmo, jako jsem já, je tam kontaminace na několika úrovních. Jednak moje tvorba je kontaminovaná pokusem dělat něco jiného, je to cizorodý prvek. Potom skladba je kontaminovaná mou sníženou schopností udělat to tak, jak by to mělo správně být. A tím pádem je kontaminovaná i interpretace, protože oni si to vykládají po svém a já do toho příliš nezasahuju.

Tohle je hrozně zajímavý proces. Poněvadž kdybych chtěl, aby to bylo zahrané přesně, jsou na to stroje, které to zahrají tak, jako žádný člověk. Což je sice taky zajímavé, ale zajímavější je ten opačný princip. Já udělám chyby a oni se s tím musí vypořádat a tím pádem udělají taky chyby, protože není jasné, jak to bylo myšleno. Nakonec se to prostě udělá a tak je to asi správně. Nebo to není správně? Možná není, možná je to alibismus. To je otázka.

Čili kontaminace jako zapojení cizorodého prvku, něčeho, co tam tradičně nepatří. Tys napsal skladbu pro smyčcový kvartet, takže kontaminuješ kvartet svým stylem vycházejícím z elektroniky?
A naopak. Ta v zásadě elektronická hudba je kontaminovaná živým prvkem. To je něco, o co se pokouším dlouhodobě, ale nikdy jsem to nepojal tímhle způsobem. Když jsme zkoušeli, zdálo se mi, že to hrají výborně a že to bude fungovat. Já to záměrně nezkouším nějak dočista, což oni skvěle pochopili, a to není vůbec samozřejmé. Dovedu si představit, že leckterý školený hudebník by se vyděsil, odmítl na tom pracovat nebo to dělal s nechutí. Ale Miloslav Ištvan Quartett jsou zaměření na soudobou hudbu, takže si to umějí představit.

Kromě skladby, která zazní na křtu, se Miloslav Ištvan Quartett podíleli i na vzniku nové desky?
Ono je to tak, že jsem si nahrál jednu zkoušku a tu tam nějakým způsobem vpašoval, v určitých dávkách. Nenahrávali konkrétní party, na desce je to zase na úrovni kontaminace. Včetně chyb samozřejmě. Typu „Jak tady mám hrát tyhle čtyřzvuky?“ a podobně.

Kontaminace prochází celou tvojí tvorbou, spojuješ elektroniku a akustickou hru na housle.
Skladba, o které jsme mluvili, a celé nové album se potýká s jevem chybovosti a s otázkou, jestli chyby jsou něco špatného, nebo naopak žádoucího. Chyby jsou kolikrát daleko zajímavější než to, co si člověk vyšpekuluje.

Chybovost se v hudbě uplatňuje už dlouho, tak byla svého času vnímána i zkreslená kytara.
Přesně. Před deseti lety se dělala glitchová muzika, která vznikla díky tomu, že počítače byly málo výkonné a dělaly drop-outy na nečekaných místech, což mělo v některých případech muzikální kvalitu. A vznikl z toho celý subžánr.

Takže se snažíš na tyhle tendence navazovat.
Ani ne že bych se snažil, děje se to samo. Tohle všechno je v luftě už dlouho, to nejsou žádné nové nápady, ale zvulgarizované „cageoviny“.

Princip chybovosti a prolínání protikladných věcí je slyšet i na tvojí první desce Do Not Eat – Throw Away, spojení ostré elektroniky a akustických prvků, které zní nečekaně organicky. Syntax Error bude v podobném duchu?
Dá se říct, že jo. Kontrast mezi póly bude možná ještě o něco vyhrocenější. A možná tam bude o trochu víc vokálu.

Nová deska má vyjít na rozdíl od vinylu Do Not Eat – Throw Away jako digitální download. Jak se stavíš k fyzickým médiím?
Pragmaticky, respektive já jsem fetišista a upřímně mám rád vinyly. Ale tentokrát jsem se rozhodl udělat digitální release, který bude mít symbolickou reprezentaci, booklet, který bude obsahovat kód pro download. Je to tak trochu pokus, jestli se to takhle dá udělat, vytvořit hranici mezi tím, jestli ta deska je, anebo není.

Mně připadá, že význam vinylového nosiče je v tom, že jde o opravdu mechanický záznam natolik prověřený časem, že když se udělá vinyl, je možné, že si ho za padesát let někdo poslechne. Že bude na čem poslouchat a že nosiče to vydrží. Kazety jsou přece jen méně odolné, cédéčka už vůbec, ty z osmdesátých let jdou pomalu do prdele. Na rozdíl od některých audiofilů si ale myslím, že nekomprimovaný formát 44.1 kHz pro poslech výborně stačí, není nutné generovat dokonalejší formáty. To, co před pár lety bylo kolem iTunes musicstoru, že se bude distribuovat ve 192 kHz, je úplný nesmysl, který nemá fyzikální ani fyziologické opodstatnění, to byl pokus o marketingový trik. Když se zachová cokoliv, co bylo vydané na cédéčkách nebo ve stejné kvalitě jako digitální release na internetu, tak i kdyby byl samotný formát v budoucnosti jiný, dá se to s dostatečnou kvalitou překonvertovat a pořád to bude slušně poslouchatelné.

Název desky Syntax Error - taky navazuje na myšlenku kontaminace?
Rozhodně, to je chyba, něco, co tam nemá být, tím spíš syntaktická chyba, v překladu to znamená chyba skladby. Před pár lety jsem dělal vokální skladbu s názvem Syntax Error s mužským pěveckým sborem Láska opravdivá a nějaké prvky z té skladby se objeví i na albu. To byla jednorázová záležitost na Flédě na festivalu kvadrofonní hudby. V zadání byl kvadrofonní projekt a já si řekl, co je prostorovějšího než pěvecký sbor? Nějaké repráčky se můžou jít vycpat, když máš třicet jednotek, které se můžou pohybovat, to je teprve surround...

S Láskou opravdivou jsem ještě dělal další věc, Nápěvy domova, v červnu v rámci Expozice nové hudby. To bylo vytvořené přímo pro konkrétní místo v Denisových sadech v Brně a pracovalo i se zvuky a ruchy z ulice. Vznikl z toho krátký dokument, ale byl to taky jen jednorázový projekt.

Co se týče využívání akustických ruchů, na tom je postavený soundtrack k filmu Pouta, což je asi práce, kterou jsi pronikl do širšího povědomí.
To bylo zadání. Oslovil mě autor scénáře Ondřej Štindl a od začátku se mluvilo o tom, že by to měla být muzika, které bude méně nápadná, která bude částečně splývat s ruchovou složkou. A vznikalo to organicky, protože v době, kdy jsem na tom začal pracovat, film nebyl ještě dotočený, natož sestříhaný, takže jsme to lepili zároveň se vznikem obrazové části. Režisér Radim Špaček většinou něco z mých podkladů přidal do konkrétních scén, někdy na jiná místa, než kam jsem to původně zamýšlel, a já se s tím musel vypořádat. Ale pak bylo možné stříhat film podle hudebního rytmu. Takže se to vzájemně ovlivňovalo.

Další věc, která je pro tebe příznačná, jsou spolupráce s různými lidmi a s různými projekty, spolupráce velmi různorodé. Na jedné straně DG 307 nebo akustický projekt [che], na druhé straně právě soundtrack k Poutům nebo aktuálně balet Gustav Klimt v libereckém divadle F. X. Šaldy.
Ono to vůbec není oddělené. Dokonce když zmiňuješ tyhle dvě věci, tak jeden z motivů, který je v Poutech, se původně používal pro Dégéčka. Všechno je to pořád stejná hudba. S Radimem Babákem v [che] máme jednoduše akord G7, který jsem nevymyslel a který je, dalo by se říct, všude. Možná nemá cenu hrát si na nějakou originalitu, všechno závisí spíš na určité modalitě, do jaké struktury se to zasadí a v jakém kontextu je to pak vnímané. Mimochodem jednu píseň z desky Do Not Eat – Throw Away jsme udělali i s [che] a zní samozřejmě úplně jinak.

Vzpomínám si na jeden koncert v brněnském Mýdle, kde jste hráli akusticky s [che] a pak jsi měl sólový set, při kterém začala spousta androšů odcházet s tím, že tohle už je na ně moc.
Proč by taky měl každý všechno skousnout, že jo. Já tohle reflektuju, ale spíš mě zajímá, jestli to všechno může mít nějakou vnitřní jednotu. A to je do značné míry i tématem nového alba - jestli ty zdánlivě rozdílné věci můžou fungovat spolu, nebo jestli jedno nebo druhé musí být automaticky vnímané jako chyba.

Info

Tomáš Vtípil: křest alba Syntax Error
28. 11. 2013, Kabinet múz, Brno

http://www.vtipil.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Curk: Většinou je to o lidech

Veronika Miksová 22.04.2024

Charismatického kluka z Jihlavy nebylo úplně snadné rozpovídat, než mi došlo, že všechno podstatné ze svého vnitřního světa sublimuje do hudby. Rozhovor.

Margaux Sauvé (Ghostly Kisses): Příběhy posluchačů ovlivňují proces psaní

Kristina Kratochvilová 29.03.2024

Kanadská zpěvačka Margaux Sauvé je středobodem Ghostly Kisses a ve snových zvukových krajinách rozpíná příběhy o lásce, touze a ztrátě. Rozhovor.

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Josef Buchta (B-Side Band): Vždycky jsem snil o tom, že budu mít big band

Jiří V. Matýsek 11.03.2024

„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.

The Bladderstones: Záskoky nevedeme

Jiří V. Matýsek 06.03.2024

Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.

Boris Schubert (Skvot Czech): Tvorba úspešného kurzu je tímová záležitosť

Mariia Smirnova 05.03.2024

„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

Viktor Palák 28.02.2024

Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Mariia Smirnova 27.02.2024

„V programové dramaturgii si hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci při návštěvě festivalu mohli více reflektovat tuto část sebe sama..." Rozhovor.

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Viktor Palák 26.02.2024

Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.

Pragueshorts: Philippe Kastner (Deniska umřela), David Payne & Tomáš Navrátil (Baroko)

Viktor Palák 25.02.2024

V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů, oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace