Články / Offtopic / / Movie/dox

Toni Erdmann: Banální, otravný a geniální film

Toni Erdmann: Banální, otravný a geniální film

Martin Svoboda | Články / Offtopic / / Movie/dox | 13.11.2016

Přinejmenším od letošních Varů se ví, že se do českých kin chystá výjimečná podívaná. Ale vlastně se toho neví o mnoho víc, protože dosavadní publikum se shoduje: kvalitu Toniho Erdmanna nejde dost dobře popsat. Musí se vidět.

Převyprávět děj, zařadit do žánru, vlastně i sestříhat trailer, který by evokoval výsledný tvar... to vše geniálnímu filmu Maren Adeové škodí, protože „na papíře“ vypadá její canneská senzace neskutečně banálně, až otravně. Opravdu budeme dvě a půl hodiny sledovat, jak se otec snaží naučit svou dceru užívat si života? A má to být tragikomické? A natočili to Němci, mistři humoru?

Recenzentský instinkt velí předsudky zlomit přes koleno a pokusit se vysvětlit, jak zdání klame. Jenže... Erdmann banální a otravný opravdu je. Tak moc banální a tak moc otravný, že se vám vryje hluboko pod kůži a prožijete s ním každou tu banální a otravnou situaci tak silně, jako kdyby se děla vám. Budete z kina odcházet s pocitem, že víte něco, co jste před tím nevěděli. Ne o neexistujícím titulním německém velvyslanci v Rumunsku, ale o sobě.

Aby nedošlo k omylu: jde o nesmírně chytrý film se skvěle vystavěnými a komplexními postavami, které ale dělají všechny ty banální a otravné věci, protože neví, co by dělaly jiného. Winfried Conradi (Peter Simonischek) je normální postarší rozvedený a zajištěný muž, který zašantročil smysl života, tak si ze všech okolo dělá legraci a přežívá ze dne na den. Když mu zemře pes, s nímž měl jeden z posledních udržovaných vztahů, rozhodne se navštívit v Bukurešti svou dcerou, úspěšnou manažerku Ines (Sandra Hüller). Zjišťuje, že sice žije v luxusu a se skvělými výhledy do budoucna, ale v neustálém stresu, bez uvolnění a bez toho, čemu Winfried říká „štěstí“.  A rozhodne se s tím něco dělat. Na scénu příchází excelence Toni Erdmann.

Ve dvou a půl hodinách pak sledujeme jeden Conradiho/Erdmannův pokus za druhým, jak v dceři probudit touhu po „štěstí“, zatímco ona mlčky kroutí hlavou a rozhlíží se kolem sebe, aby se ujistila, že ji otec před všemi neznemožňuje. Pocity úsměvnosti, trapnosti, marnosti a úpěnlivosti se neustále mísí a přelévají jeden do druhého. Nevíme, nakolik se máme smát a nakolik se cítit nepříjemně nad pachtěním Erdmanna ve směšné paruce a s umělými zuby, jak obtěžuje chudáka ženskou, která se snaží žít svůj život s jeho pozitivy i negativy.


Adeová nenabízí jen černobílý příběh o tom, jak milující otec zachraňuje dceru před nešťastnými rozhodnutími. Byť nakonec Ines opravdu odhaluje vnitřní nespokojenost, v Conradiho chování najdeme i kus sobectví a rodičovského majetnictví. Chce po dceři, aby po letech odloučení začala žít podle jeho hodnot, protože se ocitl sám a v krizi. Rozvrací její namáhavě budovaný svět bez ohledu na následky, aniž by nabízel lepší, aniž by představil alternativu – má jen vtípky a kanadské žerty, z nichž se dá sotva žít. Sám působí ošuntěle a smutně, když nemá publikum. Jeho snaha je možná poněkud egoistická, jeho způsoby trapné a dětinské, ale postupně, během střetnutí dvou protichůdných pohledů na život, se mění v ten nejupřímnější projev rodičovské lásky a životní zkušenosti.

Toni Erdmann nakonec většinu trapnosti opravdu přetaví v humor a ten pak v životní pravdu. Tuhle rovnici lze přičíst německé preciznosti, jakkoliv se jedná o tradovaný stereotyp. Adeová snímek stříhala devět měsíců, během nichž stihla porodit, a práce na tom, aby každá scéna a každý záběr byly v naprostém souladu, se nezapře. Každá situace působí vypointovaně, ale ne aranžovaně. Každé herecké gesto je výmluvné a sebeodhalující, ale ne strojené. Vše dokonale šlape, což je paradoxní vzhledem ke spontánnímu chování hlavní postavy.

Toni Erdmann útočí přímo na srdce, jde o velmi lidský film. Lidský ve své empatii, ale i určité škodolibosti, nevybíravosti a přímosti. V nich vyznívá univerzálně a pravdivě.

Info

Toni Erdmann
Režie Maren Adeová, 2016
www.tonierdmann-derfilm.de

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Malý veľký film (Chicagský tribunál)

Bibiána Hajdanyová 06.11.2020

Politicky zameraná dráma Chicagský tribunál vyčnieva medzi podobne žanrovými filmami tempom, sugestívnymi hereckými výkonmi, ale aj celkovým spracovaním.

Zatancujem ti z lásky na hrobe (Leto 85)

Bibiána Hajdanyová 30.10.2020

Scenár pracuje s námetom lásky a dospievania. Formujú sa v ňom pocity šťastia a radosti ako aj samoty, bezmocnosti či depresie vedúcej až k myšlienkam na smrť.

Mladistvá smršť v rytme reggeatonu (Ema)

Bibiána Hajdanyová 16.10.2020

Aj keď je plný pohlcujúcej zmyselnosti, opojného tanca a temperamentu, základná otázka sa sústredí na to najpodstatnejšie – zložitosť ľudských vzťahov.

Barabáš kráľom dokumentu (Salto je kráľ)

Bibiána Hajdanyová 12.09.2020

Partia dobrých kamarátov a dobrodruhov v ňom objavuje nepreskúmané miesta planéty, ktoré bývajú extrémne nebezpečné.

Pohoda nekonečného ničnerobenia (Palm Springs)

Jonáš Sudakov 30.08.2020

Iba v posledných piatich rokoch vyšlo šestnásť filmov o ľuďoch zaseknutých v časovej slučke. Síce je to vďačná téma, ale len málokedy sa tieto filmy...

Nolanova časová smršť (Tenet)

Lukáš Masner 27.08.2020

Nově se totiž Nolanovi podařilo zakomponovat prvek časových paradoxů, kdy se v rámci jednoho záběru setkává hned několik proti sobě plynoucích časů, ale i pohybů.

Disharmonická mexická výprava (Frida Viva La Vida)

Bibiána Hajdanyová 23.08.2020

Je možné sledovať atmosférické pohľady na krajinu, zrnité spomienkové zábery zo života umelkyne či megalomanské prostredie Ameriky, ktoré pripomína, ako veľmi ju Kahlo neznášala.

Pre milovníkov cyklistiky (Raoul Taburin)

Bibiána Hajdanyová 02.08.2020

Raoul Taburin osciluje medzi komédiou a rodinným filmom, ktorý podrobne rozpracuváva strach z vlastnej slabosti.

Smelý začiatok (Než skončí léto)

Bibiána Hajdanyová 19.07.2020

Film rozpracuváva tínedžerskú lásku, hovorí o nezvratnom osude a rieši morálne zásady. Z festivalu v Benátkach si odniesol niekoľko cien a nemal by uniknúť ani širšej verejnosti.

Nesmierne vydýchnutie bolesti (Bludné kruhy)

Jonáš Sudakov 10.07.2020

V každom z období sú iné emocionálne vyčerpávajúce momenty, ktoré skúmajú smrť, násilie, náboženstvo a rasizmus voči pôvodnému obyvateľstvu.