Jakub Koumar | Články / Recenze | 13.04.2018
Americký skladatel Jonas Reinhardt čerpá inspiraci ze stále bohatší a pestřejší scény elektronické hudby. Celou jeho tvorbou rezonují prvky ambientu, raveu, experimentální elektroniky, glitche, ale i krautrocku. Přes Reinhardtovo časté vyzobávání z hudební minulosti však jeho hudba působí dostatečně aktuálně a dokonce futuristicky.
Platí to i pro nejnovější nahrávku Conclave Surge, z níž je cítit vzdálená budoucnost. Je precizní a zvláštně odtažitá, jako by ji komponovaly samotné stroje v časech technologické dystopie. Jednotlivé prvky jsou vzdáleny hřejivé lidskosti; zrnivými plochami prostupují krátké útržky melodií, přelévající se elektronické zvuky a příležitostně přesný a promyšlený beat.
Nejblíž má ale Conclave Surge k ambientu protkanému minimalismem s přízvuky pípání, šumu a elektronických pulzů. Reinhardt se nepohybuje příliš daleko od avantgardních vizí nové hudby, které předložili elektroničtí pionýři už v padesátých letech. Na rozdíl od nich se ale zcela nezříká rytmu, který se promítá i do rozostřených, ambientních ploch. Proto zní dynamicky a svižně.
Poslední nahrávku Jonase Reindharta prostupuje zádumčivý chlad a odtažitost. Bohužel ale také časté opakování a recyklace použitých nápadů. Mohla by být minimálně zajímavým sci-fi soundtrackem, ale sama o sobě nedisponuje příliš velkým potenciálem překvapit, a vlastně ani na delší dobu zaujmout. Jako by Reinhardt stál před svými zvukovými kulisami a bezradně krčil rameny, zatímco publikum postupně opouští sál. Jeho práce je uvážená i cílevědomá, ale též polovičatá. Využívá futurismu bez pohybu, kyberpunku bez digitální špíny, prototechna bez touhy po tanci a avantgardy bez vykročení ze stereotypu. Conclave Surge se tváří osobitě, ale tento výraz je jen průhlednou mimikou, za níž není příliš emocí ani nápadů. Mít tvář ještě neznamená mít osobnost.
Jonas Reinhardt – Conclave Surge (Lucian Lift, 2018)
bandcamp interpreta
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.