Články / Offtopic / / Movie/dox

Uhrančivý trip (Climax)

Uhrančivý trip (Climax)

Jakub Kurnas | Články / Offtopic / / Movie/dox | 23.07.2018

Filmy Gaspar Noého umí praštit přes oči: asi nejvýraznější byly Enter the Void, který krom naprostého šílenství barev udivoval i extenzivním využitím záběrů z ptačí perspektivy, a soft pornografický Love, balancující na hranici sexuálního vzrušení a nudy. Originální nápady a postupy v nich ale občas působily jako prvoplánová snaha o provokaci. Až Climax vyznívá jako domyšlené umělecké dílo. Noé v něm používá své oblíbené motivy (drogy, sex, smrt) i formální prostředky (subjektivní kamera, ptačí perspektiva, přepjatá barevnost) a konečně se mu daří je zasadit do nosného kontextu.

Příběh se odehrává v opuštěné horské chatě, kde si skupina tanečníků užívá poslední večer po soustředění. Kamera se freneticky pohybuje v rytmu sedmdesátkového disko hitu Supernature. Tančí se. Plká se. Popíjí se sangria, kterou kdosi řízl LSD.

Interakce mezi postavami se postupně omezují na násilí a sex, trip se mění na horor. Struktura vyprávění se rozpadá, zatímco na pozadí bez ustání dupe Aphex Twin, Daft Punk nebo Dopplereffekt. Místo příběhu zůstává jenom kakofonie osudů, iracionalita hraničící s absurditou, zoufalost jedněch vedle orgasmu druhých. Scénář ale není to, čím by Climax v žánru „drogových filmů“ ohromil. Je přízemnější než třeba v enigmatické Svaté hoře (režie Alejandro Jodorowsky), hlášek na způsob Trainspottingu (Danny Boyle) nebo cynického humoru Strach a hnus v Las Vegas (Terry Gilliam) se divák nedočká. O to víc vyniká vizuální a hudební zpracování. Děj poskytuje spíš rámec, ve kterém si mohou autoři hrát s obrazem.

Noého stálý kameraman Benoit Debie navazuje na vizuál ozkoušený v předcházejících filmech. Dynamické dlouhé záběry, kdy se kamera pohybuje prostorem a otáčí se od jedné postavy k druhé, střídají téměř mumblecore statické portréty lidí, kteří se baví o ničem. Dojde i na ptačí perspektivu – na rozdíl od Enter the Void tady ale nepůsobí samoúčelně, taneční battle má agresivnější ráz než z frontálního pohledu.

Jakmile si postavy uvědomí, že jsou na tripu, kamera je začíná pronásledovat. Spolu s temně červeným přítmím a stísněností prostoru dodává každému výkřiku, polibku i ráně na autentičnosti. V minimu střihů není čas na oddech. Obraz se v jednu chvíli otáčí vzhůru nohama a zůstává tak až do konce filmu. Surreálný nádech podtrhují extravagantní taneční improvizace, které (často na pozadí záběrů) procházejí celým snímkem.

Climax je film, který chce diváka pohltit, přežvýkat a po devadesáti minutách vyplivnout na denní světlo se zoufalou myšlenkou na to, že chce ještě trochu barev, ještě trochu sexu a ještě trochu drog. A Noého schopnost komponovat výrazné barvy v esteticky působivý celek, dynamická práce s kamerou, vynikající výkony tanečníků a neutichající rytmus taneční hudby mu to umožňuje.

Info

Climax
režie: Gaspar Noé, 2018
imdb filmu

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V zajatí siete (Sociálna dilema)

Bibiána Hajdanyová 02.05.2021

Odborníci na moderné technológie, ktorí stáli pri zrode týchto aplikácií, v dokumente Sociálna dilema jednohlasne tvrdia, že ich negatívny dopad nikdy nebol v pláne.

Fenomén revolty voči systému (Papierový dom)

Bibiána Hajdanyová 28.04.2021

Neobyčajnosť Papierového domu tkvie v mixe žánrov akčného krimi a romantickej drámy, založenej na spontánnosti ľudskej povahy a charakteristickosti postáv.

Trpezlivosť mier prináša (Správy zo sveta)

Jakub Blaho 27.04.2021

Čoraz sporadickejšie vznikajú filmy, ktoré by sa skutočne inšpirovali klasickým westernom. O to prekvapivejšie je vidieť v takejto pozícii režiséra Paula Greengrassa.

Komorní Vykopávky navozují rodinnou atmosféru

Zuzana Tesaříková 23.04.2021

Historický rámec filmu o skutečné události objevení vzácných hrobek dobře slouží dramatickému vyprávění o vztazích mezi postavami.

Créme de la Créme: Francúzsko na domácej obrazovke

Jakub Blaho 20.04.2021

Po minuloročnej odmlke spôsobenej zavretím kín si aktuálny ročník našiel dočasný nový domov na videotéke Edisonline.

Kto je to monštrum? (Teddy)

Jakub Blaho 17.04.2021

Teddy alegorizuje útrapy dospievania a to nie len na úrovni telesných zmien, ale hlavne odcudzenia od spoločnosti, v ktorej sa dospievajúci nachádza.

Deštruktívny trojuholník (Milenci)

Jakub Blaho 14.04.2021

Film prostredníctvom svojich postáv otvára dôležitú a citlivú tému toxického vzťahu poháňaného mužskou manipulatívnosťou.

Zradné stránky internetu (Delete History)

Jakub Blaho 13.04.2021

Prvým premiérovým titulom tohto ročníku festivalu francúzskeho filmu Créme de la Créme bola absurdná komédia Delete History. Edisonline.

Korupcia zabíja (Colectiv)

Bibiána Hajdanyová 08.04.2021

Korupcia je zlá a to, že môže aj zabíjať, ukazuje autentická a dychberúca investigatíva v rumunskom dokumente Colectiv.

Komu slouží Služebníci?

Michaela Šedinová 03.04.2021

Režim je zobrazován jako nepřemožitelný, neváhá využít veškeré prostředky k získání kontroly. Odpůrce zničí, nebo získá.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace