Články / Sloupky/Blogy

Umělecko-ekologický aktivismus i šílená kočičí žena (PAF 2018)

Umělecko-ekologický aktivismus i šílená kočičí žena (PAF 2018)

Lucie Tlustošová | Články / Sloupky/Blogy | 08.12.2018

Sychravé počasí mě nutí zalézt do nejbližšího festivalového místa, kina Metropol. Sleduju propojení dokumentu a fikce v krátkém filmu Ditch Plains od Loretty Fahrenholz. Záběry na zdevastovanou čtvrť Far Rockaway po hurikánu Sandy kombinuje se snovými pasážemi, ve kterých má hlavní roli tanec. Robotické pohyby těl tanečníků z Ringmasters Crew přenášejí do sálu strach a zlost. Improvizovaný trhavý tanec imituje boj o život, znepokojení zvyšují bezvládně ležící těla v jinak vylidněných ulicích. Fahrenholz budí beznaděj odkazy na sociální kontext našeho světa, policejní rasismus znechucuje.

Nutně potřebuju špaténku rozbít něčím odlehčeným, třeba blokem krátkých filmů Miloše Tomiće. Na plátně se míhají animace, hrané scény, vystřihovánky a následné koláže. Nic tak milého jsem dlouho neviděla. Poetické a hravé. Režisér představuje i svůj nový film Hudební traumata – komplexy, které si odnášíme z hudebních nauk přísných a nikdy spokojených učitelů, působí v Tomićeho podání úsměvně. Oroduju za postavení antistresových místnůstek s nikdy nekončící projekcí Tomićeho snímků.

Večer se s přibývajícím programem dostávám do festivalového dilematu. Co si vybrat? Rakouského filmaře Kurta Krena, nebo hudební projekt Martina Kohouta? Kohout alias Tole pouští do prostoru mlhu a ztrácí se v nedohlednu, vytváří kontinuální půlhodinovou kompozici hutných zvukových koláží. Po koncertě zůstávám sedět na místě a netrpělivě vyčkávám na předpokládaný highlight dnešního dne. Začíná audiovizuální performance Hydrangea II od litevského producenta J. G. Biberkopfa a australské spisovatelky Holly Childs. Syntezátorové třaskanice a míchanice ruchů i šumů doplňuje mluvená angličtina. Jsme unášeni do budoucnosti. To, z čeho se formovala, tvoříme my dnes. Lyrický projev apeluje na ekologickou uvědomělost, tematizuje rozmělňování osobnosti skrze technologie. Ve slovech se ale místy ztrácím a subtilně zakomponované významy mi unikají.

Seriózní Hydragenu II střídám pásmem ujetých youtube klipů od Matcatlady. Kvanta CGI postaviček, objektů a světů vyvolávají otázku „wtf?“ Video s T-Rexem otáčejícím se kolem své vlastní osy za doprovodu jednoduché elektroniky má tři minuty a takových bizarností chrlí Wendy Vanity stovky. Lidi ze sálu postupně odcházejí. Klipy baví jako jednotlivé fragmenty, ale sledování celého pásma navozuje pocit přesycenosti z absurdit. Odcházím se nechat ukolébat hudbou Dominika Gajarského aka Slowmotiondancera. Synthpop šmrncnutý soulem se s lehkostí vytrácí do ztracena, tma rezonuje melancholií…

Info

PAF 2018
8. 12. 2018 Olomouc

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #71: „Si es que estoy aquí, es por que lo merezco“

Michal Pařízek 28.01.2022

Připadal jsem si jako na nepovedené YouTube party, na které je člověk notabene sám. A v takové pozici být nechcete...

Preview: ESNS 2022

redakce 17.01.2022

V rámci přesunutí kompletního programu do online prostředí sice některá jména zmizela, postrádáme hlavně Bob Vylan nebo Wu-Lu, ale i tak vybíráme ze tří stovek umělců.

Šejkr #70: Vyhlídky? Nadějné.

Michal Pařízek 14.01.2022

Ano, vyhlídky jsou nadějné, jak by ne. Krásný začátek roku, lepší alegorii pro časy, ve kterých žijeme, bychom asi nenašli... Kinterův Revolucionář a další... přísliby.

Desky roku 2021 podle Full Moonu: 1. místo

redakce 05.01.2022

Výroční anketa magazínu Full Moon odhalila počínaje s Novým rokem pátá až druhá místa a s premianty tu máme i celkové pořadí nejlepších loňských nahrávek.

Desky roku 2021 podle Full Moonu: 2. místo

redakce 04.01.2022

Tentokrát tu máme dvě ženy, každá s úplně jiným výrazovým rejstříkem, obě stejně přesvědčivé. Desky roku podle magazínu Full Moon.

Desky roku 2021 podle Full Moonu: 3. místo

redakce 03.01.2022

Výroční anketa magazínu Full Moonu pokračuje a po pátém a čtvrtém místě tu máme krásné třetí. Srážka světů nebo blízká setkání jiných druhů?

Desky roku 2021 podle Full Moonu: 4. místo

redakce 02.01.2022

Po včerejším pátém místě tu máme čtvrté ve výroční anketě magazínu Full Moon. Brno vs. Brighton!

Desky roku 2021 podle Full Moonu: 5. místo

redakce 01.01.2022

Pátá příčka Desky roku podle magazínu Full Moon přináší za rok 2021 pozoruhodné setkání, a takových nebude málo ani v dalších dílech tradiční ankety málo.

Šejkr #69: Open the gates!

Michal Pařízek 31.12.2021

A je to tady, poslední den roku. Bilancování nemám příliš v oblibě, ale nacházím na něm jednu zajímavou věc...

Šejkr #68: Přítulné bezpečí

Michal Pařízek 17.12.2021

Konec roku. Klasika. Jako by toho stresu nebylo celý rok dost, na závěr si to vždycky ještě vyšperkujeme...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace