Články / Offtopic / / Movie/dox

Umenie nám pomáha rásť (The New Bauhaus)

Umenie nám pomáha rásť (The New Bauhaus)

Jakub Blaho | Články / Offtopic / / Movie/dox | 03.10.2021

Festival Film a architektura sa nevenuje len postavám a témam výhradne spätým s architektúrou. Príkladom môže byť dokumentárna snímka The New Bauhaus, ktorá divákom približuje život, tvorbu a filozofiu maďarského umelca Lászlá Homolyho-Nagyho. Jeho život, ako už názov napovedá, je úzko spätý s legendárnou nemeckou umelecko-priemyselnou školou Bauhaus a jej myšlienkami.

Homoly na Bauhause začal vyučovať po tom, ako emigroval z Maďarska. Zakladateľ Walter Gropius pozval Moholyho na pozíciu dielne s kovom. Moholy sa na škole veľmi rýchlo etabloval a popri vyučovaní sa venoval aj vlastnej tvorbe. Z týchto čias tvorcovia dokázali pozbierať veľké množstvo materiálov, ako jeho tvorby, tak aj tvorby jeho študentov. Moholy sa počas svojej éry na Bauhause venoval najmä fotografii a technike fotogramie a práve rôzne umelecko-vedné a historické kapacity pomáhajú divákom pri skúmaní Moholyho tvorby chápať dôležité kontexty.

Po nástupe nacizmu v Nemecku a jeho kategorickom odmietaní abstraktného umenia, sa musel Moholy presťahovať do Spojených štátov. Tam založil priameho nástupcu pôvodnej myšlienky Bauhausu: The New Bauhaus. Svoju školu riadil novátorským a experimentálnym spôsobom, ktorý však nebol v milosti jej sponzorov.

Skrz Moholyho rodinu a najmä jeho dcéru film otvára Moholyho osobný život aj analyzuje jeho umeleckú tvorbu. Portfólio sa rozprestiera od filmu, fotografie, fotogramu až po sochárstvo či maľbu, revolučná bola jeho práca so svetlom. Film nezabúda ani na prínos k integrácii umenia a priemyslu. Dôležitým odkazom môže byť napríklad pohľad na umenie, ktoré bolo pre neho spôsobom, ako môže každý rásť.

The New Bauhaus je tak ako mnoho podobných charakterových dokumentov voči svojmu predmetu skúmania pomerne nekritický. Od začiatku sa snaží umelcovi vzdať poctu, nejde u žiadnej problematiky do hĺbky a je určený širokej verejnosti, ktorá sa s menom László Moholy-Nagy ešte nestretla. Ostatní tu veľa zaujímavého nenájdu.

The New Bauhaus from opendox on Vimeo.

Info

The New Bauhaus (réžia Alysa Nahmias, 2019)
web

Film a architektura
30. 9. – 4. 10. 2021
web festivalu

foto © se svolením Film a architektura

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julie Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová 29.09.2022

Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace