Články / Offtopic / / Movie/dox

Uši sú na počúvanie (Muž so zajačími ušami)

Uši sú na počúvanie (Muž so zajačími ušami)

Jakub Blaho | Články / Offtopic / / Movie/dox | 04.08.2021

„Chcel by som, aby náš film hovoril o vážnych témach sarkastickým humorom,“ povedal o svojom najnovšom filme etablovaný režisér Martin Šulík (Neha, Zahrada, Tlmočník), obľúbený pre svoju artovú tvorbu plnú jedinečnej poetiky. V podarenej charakterovej štúdií skúmajú Šulík a spoluautor scenára Marek Leščák vzťahy a vnútorný svet starnúceho spisovateľa Jozefa Bernáta (Miroslav Krobot).

Príbeh nemá výraznú štruktúru, jasný začiatok alebo koniec a je rámcovaný len epizódou o nečakanom tehotenstve Jozefovej výrazne mladšej partnerky. Takáto správa Jozefa ako šesťdesiatnika veľmi zaskočí a je pre neho pudom upratať si blízke vzťahy, súkromie a v konečnom dôsledku aj nájst zmysel v sebe samom. Na pochopenie toho, čo sa Jozefovi v hlave deje, necháva Šulík divákov nazrieť do jeho tvorby a fantázie v surreálnych scénach. Tie naplno predvádzajú režisérovu remeselnú kvalitu a vycibrený filmový jazyk. Bystré a vnímavé divácke oko v nich prečíta veľa o myšlienkach, úvahách a sebareflexii protagonistu.

Scenár ponúka pestrú paletu veľmi zaujímavých vedľajších postáv. Tie Jozef postupne navštevuje so zámerom uhladiť pošramotené vzťahy. Jeho pokusy však padajú na Jozefovej sebeckosti, nedostatku sebazaprenia, alebo zisteniu, že niektoré jazvy sa zahojiť nedajú. Práve pre to, ako pútavo sú vedľajšie postavy odprezentované, je sklamaním nedostatok priestoru na plátne, ktorý sa im dožičí. Nestalo sa len raz, že by sa v momente, kedy sa chce divák o postavách dozvedieť viac, objavili vo filme posledný krát.

Autorský otlačok Muž so zajačími ušami nenesie iba vo svojej forme, ale aj v obsahu. Možno práve vďaka vekovej a profesnej príbuznosti protagonistu a režiséra pôsobia Jozefove osobné problémy tak autenticky. Okrem disfunkčných vzťahov totiž rieši hlavná postava aj umeleckú krízu. Jozefa trápi okrem iného vyhorenie, obvinenie z plagiátorstva a neschopnosť oddeliť svoje súkromie od vlastnej tvorby.

Za výslednou kvalitou filmu je do značnej miery podpísaný aj Miroslav Krobot, ktorému bola rola ušitá na mieru. Krobot do postavy Jozefa vnáša veľmi potrebnú ľudskosť a vďaka nemu majú diváci impulz sa na Jozefovi iba nesmiať, ale venovať mu aj isté pochopenie. Šulík a Krobot však miestami pôsobia, akoby boli navzájom v konflikte ohľadom vyobrazenia hlavnej postavy. Zatiaľ čo scenár Jozefa ostro kritizuje a vysmieva sa mu, Krobot sa ho snaží svojim výkonom divákom priblížiť ako komplexnú postavu, na ktorú neradno pozerať čierno-bielo.

Obrazné zajačie uši, ktoré Jozefovi narastú v jeho mysli, film ponúka aj diváckej obci. Muža so zajačími ušami možno chápať aj ako katalyzátor na sebareflexiu o vlastných očakávaniach, predstavách a vzťahoch.

Info

Muž so zajačími ušami
Martin Šulík, 2021
web

foto © se souhlasem Bioscop

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julie Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová 29.09.2022

Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace