Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 19.06.2020
Liberečtí Drom se přede dvěma lety velmi výrazně zapsali do výročních žánrových žebříčků s albem Tady Bůh není! Očekávání nové desky jsou proto vysoko a liberecká formace rozhodně nespěchá. Alespoň ale posluchačům krátí čas vydáváním splitů se spřízněnými kapelami: Ještě na konci roku 2018 to byl temný drogový rauš Fullmoon Alchemy Narcotic Sessions s Blues for the Redsun, letos do ruda zbarvený vinyl UR, jehož opačná strana patří postrockovým Tengri.
Drom se netají tím, že jejich polovina je prvním vykročením k novému materiálu, prvotním průzkumem možných cest. Dvojice skladeb Jsi světlo / Tak neboj a Potomci vědění už svým názvem míří do abstraktnějších rovin, než představoval předešlý pohled na romský holokaust. Tomuto posunu „do vyšších sfér“ odpovídá forma – lament nad nedostupnou milovanou bytostí se rázem mění v kázání o nutném odklonu od pozemského k mystickému. Druhý kus pak vnáší na scénu temnotu, která nedílně prochází každým, byť sebesvětlejším okamžikem. „Z lásky k sobě / Kříž a hřeby / Z cizí krve / Mamon pro všechny,“ křičí Drom a rozbouřené sonické vody jim dávají za pravdu. Ačkoliv hudba nezrychluje a drží se spíše v poklidných středních tempech, jistota je jen zdánlivá. Neustále totiž pod nimi tepe spodní proud nestálosti a znepokojení, jež v těch správných momentech vyvěrá na povrch v erupcích hněvu a zoufalství.
Tengri svůj příspěvek vybrali z archivu. Jejich do sebe zaklesnutá a nedělitelná dvojice písní Buďme jako voda, která všechno očistí a Buďme jako země, která všechno vydrží se nese v postrockovém duchu. Doplňuje ho, pro kapelu premiérově, křičený vokál. Tengri to bezesporu mysleli dobře, ale ve své obtížné srozumitelnosti působí spíš nadbytečně. Hudba se pohybuje od frenetických, nátlakových pasáží přes škobrtavé, nepravidelné riffy až k tragicky znějícím houslovým melodiím. A v tom je dostatek emocí, není potřeba si pomáhat křikem. Rovněž je trochu škoda, že dvojskladba spíše jen plyne a postupně vyšumí, než aby měla zajímavější vnitřní vývoj. Bloky, z nichž Tengri staví svou hudbu, jsou skvělé, propojení však poněkud vratké. Téhle zdi schází malta.
Ještě že je tu emoční pojivo, které dává řád oběma stranám vinylu. Ty tvoří pevný celek, kterým se vine temná, až zoufalá linka. Ale není to beznaděj. Vzdát se, nechat svět, aby se utopil v tom špatném, co v lidech je? Nikdy. Ze zoufalství může vzejít hněv.
Drom | Tengri – UR (MetalGate, 2020)
album na Bandcampu
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.