Články / Offtopic / / Komix

Joe Sacco: V kůži intifády

Joe Sacco: V kůži intifády

apx | Články / Offtopic / / Komix | 13.10.2013

Reportážní komiks je relativně mladý žánr, vycházející z komiksových stripů v zavedených denících a politických karikatur. Ovšem narozdíl od satirické povahy takových útvarů se reportáží komiks (přesněji „comics journalism“) snaží o zachycení tématu v celé jeho šíři s dostatečnou věrohodností a s použitím prvků typických pro klasickou novinovou reportáž: rešerše, rozhovory, grafy, analýzy, mapy.

První kreslené zpravodajství se objevilo už na konci 19. století v The Illustrated London News a magazínu Harper’s (pro který pracoval také Thomas Nast, kmotr politického komiksu), ale trvalo století, než se nový žánr etabloval do podoby, v jaké je teď. Popularita se ohromně zvedla po vydaní Maus, grafické novely Arta Spiegelmana v roce 1991 (za kterou získal mj. Pulitzerovu cenu), a Persepolis Marjane Satrapi (2000). Do vlaku komiksové reportáže naskočila řada autorů (z nejznámějších Guy Delisle s asijskou trilogií Pyongyang, Shenzhen a Burma Chronicles), standartu politického tématu drží Ted Rall, Dan Archer, Matt Bors nebo italský magazín Mamma!, ale neúspěšnějším je bezpochyby Joe Sacco, americký kreslíř a novinář původem z Malty, který v několika publikacích zpracoval válku v Bosně a izraelsko-palestinský konflikt.

Novinařina per se Saccovi (1960) zprvu paradoxně moc nevoněla, a tak se živil hlavně jako kreslíř, až se na konci 80. let přelodil zpátky na Starý kontinent, který hodlal skrz naskrz procestovat. Zážitky, včetně posedlosti Válkou v Zálivu, popsal v autobiografii Yahoo (vyšlo souhrnně jako Notes from a Defeatist v roce 2003) a v roce 1991 se poprvé objevil v Palestině, odkud si odnesl materiál pro knížky Palestine: A Nation Occupied (1993) a Palestine: In the Gaza Strip (1996). Z jeho dalších návštěv se v roce 2009 zrodila obsáhlá publikace Footnotes in Gaza, popisující dva zapomenuté masakry v Khan Younis a Rafahu na podzim roku 1956, za kterou získal mj. prestižní Ridenhour Book Prize (za investigativní reportáž). V mezičase zpracoval ještě situaci v Bosně, ale to už je jiná válečná písnička.

Děj Palestiny se odehrává v období dvou měsíců na přelomu let 1991 a 1992 (za první intifády a krátce po Madridské mírové konferenci s občasnými flashbacky tam a zpátky) a stojí a padá na rozhovorech a setkáních. Sacco výpovědi nepřerušuje ani neinterpretuje, pouze doplňuje historickými fakty a zasazuje do kontextu. Neusiluje o objektivní popis izraelsko-palestinského konfliktu, nenavrhuje řešení ani nepodsouvá sympatie – zároveň se ale nesnaží o neviditelnost a neutralitu za každou cenu a přizpůsobuje se situacím tak, jak přicházejí. „I’m not pretending to be the all powerful, all knowing journalist god... I’m an individual who reacts to people who are sometimes afraid... On a human level, of course that colors the stories I’m telling.“

Oficiální text praví, že v díle Palestina autor „citlivě a přitom s humorem vylíčil, jaké je to žít, pracovat, cestovat, mít děti, přežívat a umírat jako Palestinec“. Není to úplně přesné – Sacco totiž, navzdory často přísně reportážní rovině (kdy ilustruje výpovědi např. vězňů, demonstrantů, dětí, pamětníků nebo rodin mučedníků), zachovává originální optiku člověka zvenku. V jeho tváři můžeme rozpoznat širové spektrum reakcí a emocí, od reportérského nadšení a touze po sólokaprovi, přes překvapení, šok, strach, vztek, výmluvnou poker-face a momenty trapnosti až po lítost, soucit a dojetí. Tedy to, co cítí i čtenář, když se probírá palestinskými příběhy. Druhý originální rozměr Saccovy reportáže tkví v tom, že nezpracovává jen zásadní konflikty nebo pilíře problémů, ale zajímá se o každodenní život, marginální problémy a frustrace obyvatel. Jejich neřešitelnost zůstává nevyřčena, což jen zdůrazňuje mizérii celé situace.

Gaza: Poznámky pod čarou dějin zahrnují – v kulisách druhé intifády – dvě historické události v pásmu Gazy, masakry ve městech Khan Younis (3. listopadu 1956, 275 mrtvých Palestinců) a Rafah (12. listopadu 1956, 111 mrtvých Palestinců). Přestože (resp. právě proto, že) kniha zahrnuje velké množství oficiálních dokumentů, zdrojů a také vyjádření izraelské strany, Sacco nepokrytě tvrdí: „I very much believe in getting across the Palestinian point of view.“ Dílo sice získalo mnoho ocenění, ovšem i nadále zůstává, podobně jako Palestina, kvelmi ontroverzní. Izraelský politik, akademik a historik Meir Pa’il např. tvrdí, že ve městech v době údajných incidentů byl a nikdo nebyl zavražděn, stejně jako je Sacco pravidelně obviňován z toho, že Palestince schválně zobrazuje tak, aby vypadali jako oběti.

Saccův postoj nejlépe ilustruje dialog z první knihy, kde se ho Izraelka zeptá, zda by se na celou věc neměl podívat také optikou Izraele, načež autor odpoví: „Celý život jsem se na tento konflikt díval optikou Izraele.“ V událostech v roce 1956 vidí jasnou souvislost se současností: „Chci, aby lidé u tohoto románu docenili ztracené molekuly konfliktu: detaily, jež definitivně zmizí s lidmi, kteří si je pamatují. Rovněž ale chci, aby si lidé uvědomili, že televizní zprávy sledují bez kontextu a že historie nic neodpouští. Jeden incident může doznívat celé století nebo i déle.“

Z obrovských devíz obou komiksů zůstává autorův umělecký rukopis. Jeho černobílá, detailní kresba na hranici karikatury, kterou ale dotahuje do důsledku jen na své vlastní postavě, je stejnou měrou reálná i zábavná – jakkoliv je tento termín pro vyobrazení mrtvol nebo zdemolovaných domů nevhodný –, originální a zcela vtahující. Do každé ze sedmi set stran je vložena neskutečná zručnost a talent, který Sacca vystřeluje k naprosté špičce současného komiksu.

Jak Palestina, tak Gaza: Poznámky pod čarou dějin jsou důležitou a svého druhu unikátní reportáží z míst, jejichž dějiny se právě píší, pohříchu výhradně optikou Izraele. Proč si to projednou nedat obráceně?

Info

Joe Sacco: Palestine
Fantagraphics Books 2001, expanded ed. 2007
Palestina, BB/art 2007, překlad Viktor Janiš

Joe Sacco: Footnotes in Gaza
Metropolitan Books 2009, Jonathan Cape 2009
Gaza: Poznámky pod čarou dějin, BB/art 2010, př. Viktor Janiš

www.bbart.cz/autori.asp?id=987">bbart.cz/autori.asp?id=987
www.comicbookdb.com/creator.php?ID=3236">comicbookdb.com/creator.php?ID=3236
www.fantagraphics.com/browse-shop/joe-sacco-2.html?vmcchk=1">fantagraphics.com/browse-shop/joe-sacco-2.html

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Czech Control (Sebevražedný oddíl: Výchova a trest)

3DDI3 07.02.2021

Místo vězení nebo pobytu v Arkhamském ústavu musí bojovat proti obřím monstrům nebo anarchistům. To vše nyní pod kontrolou talentovaného českého scenáristy Aleše Kota.

Božské tělo (Wonder Woman: Tělo)

3DDI3 30.01.2021

Naivní a mizerně zrežírovaný příběh plný nelogických zvratů a děsivých poselství mohl naznačovat, že komiksový předobraz taky za moc nestojí. Není to tak.

Smrt jí sluší (Fatale: Proklít démona)

3DDI3 23.01.2021

Mystická noirová série o nesmrtelné krásce Josephine se schopností svést jakéhokoliv muže dospěla do svého konce.

Lež má krátké nožičky (Doctor Strange: Bůh magie)

3DDI3 05.01.2021

Úvahy o vlastní neschopnosti, ztráta prestiže i sebeobelhávání jsou témata v komiksu, jako je Doctor Strange, dosud neprozkoumaná.

Pohlédnout stáří do tváře (Peter Parker Spectacular Spider-Man: Návrat do minulosti)

3DDI3 19.12.2020

Svazek Návrat do minulosti je nostalgickou vzpomínkou na zlaté časy Marvelu i ostrou kritikou zkratkovitých moderních řešení.

Anarchistická cynická groteska (Tankerka)

Martin Šinkovský 12.12.2020

Okamžitě bylo jasné, že oba tvůrci kašlou na všechny zavedené postupy a svým subverzivním stylem nekompromisně tlačí Tankerku ke kultovnímu statusu.

Demokracie je cestou k diktatuře (Steve Rogers: Captain America: Budování impéria)

3DDI3 05.12.2020

V období nejistoty se lidé chtějí o někoho opřít. Kdo může být lepší než válečný veterán, člověk, jehož morální integrita je bez poskvrnky?

Dvanáctá hodina odbila (Hodiny posledního soudu)

3DDI3 28.11.2020

Lidstvo decimuje světová pandemie, ekonomika se krutě propadá. Živelné pohromy ničí majetky, berou životy, demonstrace jsou na denním pořádku a na Středním východě stále zuří války.

Sbohem, Franku... (Punisher: Bez domova)

3DDI3 19.11.2020

Až nečekaně civilní a minimalistické finále se vyznačuje pomalým budováním ztracené zabijácké reputace, využívaje klasickou strukturu boxerského filmu.

Hrdina s fakt velkým mečem (Berserk)

Martin Šinkovský 07.11.2020

Autor mangy Kentaró Miura vyryl mohutnou brázdu do dějin komiksu, kterou jsme mohli znát jen z originálu či televizního seriálového zpracování z 90. let.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace