Články / Reporty

V sauně s Owenem Pallettem

V sauně s Owenem Pallettem

Barka Fabiánová | Články / Reporty | 07.08.2013

MeetFactory. Pondělní srpnový podvečer, skupinky fanoušků posedávají před klubem, klábosí a popíjejí pivo. Kolem jezdí líně vlaky a tramvaje.

I když byl začátek koncertu avizovaný na osmou, začíná až po deváté. V sále pár nadšenců, několik fotografů a ještě stále se dá dýchat. Dvě postavy na pódiu vybalují nástroje a našijou do nás ostrou dávku punku ze svého posledního alba Generale Dome. Mhouříme oči do přesvětlené mlhy, která vypaluje sítnice. Arone a Aron, ona a on. Mňoukavý hlas koketuje s kytarou a publikum se pomalu probouzí. Kapela se snaží o komunikaci, zpěvačka se naučí „Ahoj“ a mezi písničkami si naučené slovo občas pinkne s někým z publika. Buke and Gase vydrží fanoušky žhavit necelou hodinu. Opakují, že je jim ctí dělat předkapelu právě Owenu Pallettovi. Pak se rozloučí a splynou s mlhou.

Proběhne rychlá přestavba pódia a během deseti minut se z mlhy a světel ozve lákavý zvuk houslí. Zvuk sílí, očima hledám orchestr, ale nacházím jen mladíka za klávesami, s houslemi pod bradou.

Kanadský houslista, písničkář a zpěvák v jedné osobě Owen Pallett se do Prahy vrací pravidelně. Jednou hrál v Kutné Hoře na festivalu Creepy Teepee, v Praze už je potřetí. Vznikla tady i jeho předposlední deska, kterou natočil spolu s českým symfoňákem. Tato spolupráce se zjevně osvědčila, protože si stejný orchestr přizval i na natáčení nejnovějšího alba In the Conflict, které by mělo vyjít na podzim. Zatímco na předchozím albu se čerstvý třicátník zaobíral duchovnem a Stvořitelem, na tom aktuálním se vyrovnává s osobními krizemi, depresemi a duševními problémy. Samoléčba hudbou se zdá být úspěšná, v MeetFactory působil vyrovnaně a mile. Ponořen do svého imaginária, ale s lehkým úsměvem na rtech.

I když je Owen Pallett zvyklý na one man show, na druhou skladbu, kterou je titulní In the Conflict, se k němu přidávají dva spoluhráči: bubeník Rob Gordon a kytarista Matt Smith, kteří skvěle doplňují Pallettovu mistrovskou hru na čtyři struny. Až na pár výjimek zůstanou na pódiu téměř celý koncert.

Owen Pallett hraje v ponožkách, a přestože toho moc nenamluví, publikum si získává skromným až ostýchavým vystupováním.

Starší věci z alba Heartland se mísí s těmi novými, ještě čerstvými. Když zazní valčíkově E is for Estranged v třídobém valčíkovém rytmu, dav ožívá. Ozývají se pochvalné výkřiky a aplaus. Dívka s modrými stíny a v modrých šatech tančí v modrém světle.

Aplaus následuje i po písních, které fanoušci znají z projektu Final Fantasy.

Dav pod pódiem houstne, čas běží a teplota stoupá. MeetFactory se mění v parní lázně, k čemuž dopomáhá i mlha na pódiu.

Kotel vře, krátce před půl dvanáctou se kapela loučí. Poslední skladba je symbolicky Lewis Takes Off His Shirt. Nevím, jestli ho někteří následovali. Polomrtvá dusnem se vytrácím do letní noci.

Info

Owen Pallett (usa), supported by Buke & Gase (usa)
5. 8. 2013, MeetFactory, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Mezi Smetanou a music clubem (Bez ambicí)

Michaela Šedinová 09.09.2020

Ve skvělém prostředí – venkovní Smeták stage stála u Smetanova domu a vnitřní v industriálním klubu Kotelna.

Setkání v sadu: Sedmá pečeť, rok nejtemnější (Pelhřimovy 2020)

Václav 04.09.2020

Posledních několik let jsem měl pochybnosti o přínosnosti celé akce. Proč dělat něco, čeho je v Čechách nyní dosti. Hluboce jsem se mýlil.

Něco nadčasového (Tata Bojs & Filharmonie Brno & „mladí Mozarti“)

Adéla Polka 04.09.2020

Funguje to. Nenásilně a vkusně.

Darkshire v jeskyni skrývá budoucnost

Vadim Petrov 01.09.2020

Nová vlna dnb. Tady nejde o formality v rámci jednoho žánru, ale o estetiku nastupující generace.

„Tam, odkud jsme, krásně zpívají ptáci, a vzduch je naplněný hudbou.“ (Vivat vila)

Michal Pařízek 30.08.2020

Malé akce jako festival Vivat vila jsou strašně potřebné a důležité, tady i díky komunitnímu přesahu, nejde jen o hudbu.

Když se rozestoupilo nebe (Jednota Kalvárie)

Jakub Šíma 25.08.2020

Cestou z Úštěku do Blíževedel nespouštím oči z kalvárie, kterou na obzoru nejde přehlédnout. Majestátně se vypíná mezi okolními kopci a i ze vzdálenosti několika kilometrů.

Dobršská brána 2020: Pánubohu pod okny

Jan Starý 19.08.2020

Ondřej Bezr označil „brněnský Trutnov“ za „jednu z mála akcí, které se letos konají“. To je hodně daleko od pravdy.