Články / Reporty

Värttinä, women power na skandinávský způsob

Värttinä, women power na skandinávský způsob

Anna Mašátová | Články / Reporty | 28.03.2013

Nové album, nová zpěvačka, noví spoluhráči. To je finská kapela Värttinä roku 2013, tedy třicet let poté, co byla založena ve městě Rääkkylä, sestrami Sari a Mari Kaasinen.

V začátcích se jednalo o mnohačetný ansámbl, ztvárňující staré finské a karelské písně. Z řady folklórních skupin vybočoval neobvyklou sestavou výrazných ženských hlasů, použitím finské citery kantele, ale také houslí, akordeonu, whistlu či saxofonu. V devadesátých letech začali jeho členové studovat na Sibeliově hudební akademii v Helsinkách, došlo k první vážnější změně v obsazení. Míchání jazzu, rocku a lidových písní jim vyneslo finskou cenu Emma. Kapela vydala veleúspěšné album Seleniko, následovalo celosvětové tour, další desky Kokko, Vihma a Ilmatar, počet zpěvaček se ustálil na třech.

Nové století přivítala sestava Mari Kaasinen, Susan Aho a Johanna Virtanen. Tak ji mohli spatřit návštěvníci festivalu Rock for People roku 2004. Nesporným úspěchem bylo vydání desky Miero u Real World Records Petera Gabriela. Před třemi lety reprezentovaly Aho a Virtanen svou zemi na Eurovizi v Oslu, skončily v semifinále. Ačkoliv nejnovější album Utu nazpívala ještě Johanna, brzy byla oznámena výměna za mladou etnomuzikoložku Karoliinu Kantelinen.

V Praze se Värttinä naposledy objevili před šesti lety, nebylo tedy divu, že prostor Paláce Akropolis byl zaplněn. Čekání na hlavní hvězdu zpříjemnila moravská zpěvačka a houslistka Jitka Šuranská, která způsobila rozruch. Těžko říct, zda za to mohly její blond vlasy, nicméně se většina návštěvníků domnívala, že je to jedna z finských krásek. Nedorozumění se s první písní rychle rozplynulo, držitelka ceny Anděl z roku 2005 začala totiž jednou z nejkrásnějších lidovek Zelený víneček a u folklórních písní i zůstala. Moravskoslezské perly o manželství, lásce, alkoholu a smrti doprovázely jen housle s podporou loop stationu. Příjemné, svěží a moderní pojetí, které však neurazí ani ortodoxní staromilce. Výběr předskokana na jedničku s hvězdičkou, a kdyby Värttinä někdy potřebovali záskok, ať zavolají na Moravu.

Zatímco se pohledy všech netrpělivě upíraly na pódium, trojice zpěvaček se najednou na chvíli ocitla a capella uprostřed sálu. Nadšení neznalo mezí. Jak jsme se později dozvěděli, byl to malý příspěvek k akci Earth Hour, při které se na hodinu po celém světě přestal používat elektrický proud.

Pak už vyběhly znovu na stage i se čtyřmi doprovodnými hráči. S každým turné kapela mění i vizuální stránku, tentokrát tvořily kostýmy zpěvaček barevné oblečky z plsti. I když se očekávalo, že bude důraz kladen na skladby z nejnovější desky, opak byl pravdou. Hned úvodní píseň, velehit z amerického dětského pořadu nazvaný Matalii ja Mustii pochází z alba Seleniko. Ve vzpomínání na starší kousky se pokračovalo, retrospektiva snad odkazovala na třicetileté výročí, které letos „Vřeteno“ slaví. Marilaulu, Linnunmieli, Lemmennosto – skladby více jak patnáct let staré. Ale evidentně velmi oblíbené, neboť si návštěvníci zpívali taky. Nepostradatelnou součástí jejich koncertů je skladba Aitara, při které si zpěvačky vyžádaly kusy oblečení z publika a názorně předvedly, že by bylo potřeba je přeprat. Až ve třetině večera zazněla novinka s nakažlivou melodií, Tuuterin tyttäret (Dívky z Tuutu). Dlužno dodat, že už od roku 1996 jsou autory hudby i textů buď samy interpretky či muzikanti z kapely.

Feministky mají jistě z finských valkýr radost, je totiž naprosto jasné, kdo má hlavní slovo. Women power. Bubeník Mikko Hassinen, basista Mikko Pellinen, kytarista Roope Aarnio a akordeonista Matti Kallio se však nenechali zahanbit, a i když někomu chybělo dříve užívané bouzouki, vše vynahradila až piazzollovská sóla na akordeon v písni Katariina. Skvělé aranžmá vyniklo nejvíce v instrumentálce Tantsu s ozvuky irské hudby. Velký prostor dostával nováček Karoliina. Úchvatný hlasový rozsah, energie na rozdávání, herecké nadání. S přídavky se neváhalo, jedním z nich byla dokonce prastará skladba Varrii Ompi Zaijuvesj z roku 1987.

Vystoupení Värttinä je jednoduše gesamtkunstwerk – sladěná choreografie i vizuál, výborná komunikace s diváky, milá snaha o češtinu a samozřejmě skvělá muzika. Z trůnu world music tyto královny jen tak něco nesesadí.

Info

Värttinä (fin)
23. 3. 2013, Palác Akropolis, Praha

foto © Tomáš Moudrý

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Hřejivý folk chladne a tmavne (Tábor + Cardo & Decumanus)

Kryštof Kočtář 13.04.2024

Když jim roku 2020 vyšlo album Liebe, psal mi kamarád nadšeně: „Ty vole, čeští Natural Snow Buildings!“ Přestože jsem s jeho zjednodušením nesouhlasil, radost jsem sdílel.

Let s gripenom, nohami pevne na zemi (Dukla)

Jakub Veselý 12.04.2024

Na pripravené gitary a klávesy dopadla tma, ktorú po chvíli rozrazilo intenzívne biele svetlo prechádzajúce do stroboskopického prerušovania rozplynutého do hustej hmly.

Od tance ke smyslovému přetížení (Jednota v noci)

Dominik Polívka 08.04.2024

Večírek pod taktovku Jednoty s dystopickými kulisami štvanického Fuchsu a ještě dystopičtější produkcí vystupujících.

Laciné kostýmy, vytříbené kytary (Devil Master)

Marek Hadrbolec 08.04.2024

Paroháče vystřelují do vzduchu a nad nimi se šklebí obličeje s corpsepaintem a falešnou krví. Na pódiu povlávají černé pláště a volány rudé košile.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace