Články / Rozhovory

Vašek Müller (Hradecký slunovrat): Naše publikum je tak trochu zázrak

Vašek Müller (Hradecký slunovrat): Naše publikum je tak trochu zázrak

Jaroslav Sýkora | Články / Rozhovory | 08.10.2018

Hradecký slunovrat se koná už téměř tradičně v červnu, kdy nabízí „klasický“ open-air s pestrým a neotřelým obsahem. Vašek Müller, který festival organizuje, se rozpovídal o výtečné gastronomii, vínu a o výběru interpretů. Došlo i na to, že festival doprovází program během celého roku a především jeho zimní edice. Ta se koná uvnitř zámku na začátku listopadu a nabízí poněkud jiný zážitek.

Na začátku června jsme si povídali o letním Hradeckém slunovratu, dnes mluvíme o Winter Edition. Jaký je mezi nimi rozdíl?
Zásadní rozdíl je v tom, že minimálně tři týdny před začátkem pořadatel neustále nesleduje předpovědi meteorologů. Festival se totiž koná uvnitř. Proto není pořadatel nervózní a o to víc se těší, protože počasí to celé nemůže pokazit.

Napadá mě paralela. Hradecký zámek má atmosférou dvě velmi rozdílné budovy, stejně tak má Hradecký slunovrat letní a zimní formu. Jsou podobně různé jako části zámku?
Je to úplná pravda, která mi snad nikdy nedošla. Letní festival se odehrává na bílém zámku a zimní na červeném a oba mají zcela odlišnou atmosféru. Winter Edition je jiná, má sevřenou atmosféru, dlouhé potlesky, všemu přispívá krásně nasvícený novogotický sál. Za okny tma a spousta barevného listí. Krása uvnitř i venku. Ano, zámky charakterizují ten který festival.

Ovlivňuje prostor výběr interpretů?
To je velmi zajímavá věc, nad kterou se vždycky zamýšlíme. Dramaturgie probíhá vždy spontánně, ale říkám si, že Winter je víc "zpívací". Což je možná špatné slovo, ale v podstatě více zvažujeme, zda tam dáme čistou elektroniku, protože prostředí má svou atmosféru, úplně jinou než např. letní scéna pod Bílou věží. A já mám obecně velkou slabost pro kvalitní české texty. To je doména, ve které se hodně vidíme, a zimní slunovrat tenhle aspekt zohledňuje ještě více než letní verze.

Chápu, že Luboš Pospíšil může být pro určitou generaci autor, kterého si zpívají…
Ano, nedávno jsem si po dlouhé době pouštěl v autě jeho desky a znova žasl, kolik je tam silných písniček. Opravdu desítky. Za prvé jsou melodicky výborné a za druhé se skvělými texty, díky autorům, kteří pro něj psali. Tolik dobrých a chytrých textů… to je fakt neuvěřitelné. Jsou to hity v tom nejlepším slova smyslu. A pokud jej mladší generace nezná, třeba ho právě na Hradci objeví. Takto to ostatně u nás funguje, a je to podle mě největší deviza Hradeckého slunovratu – lidi u nás nacházejí a objevují. Napříč žánry, napříč generacemi.

Pro mladé tak budou třeba Květy?
Nerad bych stavěl festival pro určitou generaci. Hradecký slunovrat je pro všechny generace, tak je to u nás vždycky. V létě i v zimě je to mezigenerační festival, kde si každý najde to své. A Květy vystoupí v nové formaci YM, což je něco jiného než tradiční Květy. Repertoár je odlišný a hrají úplně jinak. Navíc s nimi hraje Petr Uvira z Ladě, muzikant s Hradeckým slunovratem velmi úzce spojený.

Kdo další bude v line-upu?
Lights Off, což je big beat z Jeseníků, kde hraje bývalý bubeník Priessnitz. Alternativnímu rocku se v těch mlžných horách daří. Dále Majerovy brzdové tabulky, které jsem určitě nejen já hodně dlouho ukecával, aby se vrátili. Pro jisté publikum jsou kultem a mně se po nich hodně stýskalo, chtěl jsem je slyšet a jsem rád, že první comebackový koncert odehrají u nás. Naši diváci znají dobře Petra Linharta, který je klíčový autor (a osobnost) i Majerovek. Jen sólový Linhart je více o Sudetech, které jsou definované křesťanstvím, a Majerovky o černovlasých dívkách u pohanských ohňů.

AKCE NA NE-KLÍČ

Jak probíhá takové ukecávání kapely?
S Petrem Linhartem jsme dlouhá léta kamarádi, hrál mi i na spoustě vernisáží a výstav. Je mou spřízněnou duší. A já měl nedávno večer, kdy jsem si jen tak četl texty, které napsal pro Majerovky, a říkal si, jaká je to neskutečná krása. Takže pak to samozřejmě musíte autorovi napsat, jaká je to škoda, že kapela nehraje. Majerovky mají skvělé melodie a texty znějí tak, že si je s žádnou jinou kapelou nespletete, což je fakt výjimečné, ale netrefili dobu. Devadesátky byly žánrově vyhraněné, folkové festivaly byly pro folkáče, kde nemohly Majerovky projít už svým názvem. Pro rockery a alternativce byl název fajn, ale bylo to příliš akustické. Dneska v multižánrové době je to v klidu. Krásné texty, melodie, skvělý saxofon, krásně znějící mandocello… tohle všechno z nich dělá originální kapelu, nic podobného u nás nenajdeš.

To se bavíme o hudební sobotě – co se děje v pátek?
Pátek je koncipován odlišně a odehrává se v krásném historickém hradeckém kině Orion. Minulý rok jsme promítali film Osm hlav šílenství, následovala diskuze s režisérkou Martou Novákovou a s Vladivojnou La Chia, autorkou hudby. Kupodivu bylo na "artový" film plné kino. Naše publikum je tak trochu zázrak. Letos bude exhibice slam poetry, kde budou vystupovat čtyři špičkoví kluci v této disciplině u nás. Anatola Svahilce mnozí znají už z léta, kdy měl ohromný úspěch. On vybral další tři, kteří s ním budou vystupovat. A diváci budou hlasovat, kdo byl nejlepší.

Během roku se koná mnoho doprovodných akcí, které kulturu Hradeckého slunovratu doplňují…
Kolem festivalu se utvořila skupina lidí, kteří na naše akce rádi chodí, ale zároveň řada věcí z programu jim nic neříká. Minulý týden jsme pořádali koncert vsetínské kapely Noca, kterou mnozí vůbec neznali, a měl bys vidět, jak byli nadšení. A právě proto Večery s Hradeckým slunovratem, v rámci nichž jsou i degustace vína, cestopisné přednášky, koncerty, je toho hodně. Všechno to reflektuje záběr našich zájmů, náš festival není jen o hudbě. A zároveň je to i radost ze setkání lidí, kteří jsou spřízněni společnými radostmi.

Tyhle doprovodné akce se pořádají u Dvou dobráků?
Mnohé tam, ale i jinde. Třeba premiérový koncert dua Šuranská & Uvira byl na zámku ve vinných sklepech Lichnovských, kde se od doby, co je Rusáci vypili, nic nedělo. Šuranská & Uvira je mimochodem další velká radost, která by bez Slunovratu nikdy nebyla.

A první jména jarní a letní sezóny?
Program letního Hradeckého slunovratu je prakticky hotový, ale ještě jej chceme držet v tajnosti, i když jsme teď dali do prodeje pár permanentek za pouhé čtyři stovky, pro naše nejvěrnější fanoušky. Kdo dřív přijde... Z dalších akcí se moc těšíme na květnový koncert Karla Plíhala. Snad mohu prozradit, že chystáme speciální koncert Zrní, ale víc zatím neřeknu. Diváci se mohou také těšit na koncert kapely Element u Dvou dobráků a z jiného (vinného) soudku nadhodím, že jsme našli na Slovensku jedno opravdu skvělé vinařství a domlouváme degustaci.

Jak je obtížné utáhnout takový festival?
Na Slunovratu dělá spousta lidí zadarmo nebo do toho perou dokonce vlastní prachy. Jezdí z Olomouce, platí si benzín a všechno kolem. V tomhle vidím velikou odlišnost od jiných festivalů, které se dělají na klíč podle zadání pořadatele. My všechno děláme svépomocí a je to vlastně nadšenecká akce.

Info

Hradecký slunovrat – Winter Edition
2. – 3. 11. 2018
Hradec nad Moravicí
fb festivalu

foto © Roman Konečný

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ivan Hronec (Edison Filmhub): Nemáš kino, nemáš pravdu

redakce 25.06.2019

V pražské Jeruzalémské ulici se zkraje června otevřelo nové kino Edison Filmhub, pročež jsme se zeptali ředitele Film Europe Ivana Hronce.

Hradby Samoty: Priestor pre každého, ale našťastie nie pre všetkých

redakce 24.06.2019

Hradby Samoty, to není zrovna normální festival, a to jak lajnapem, tak umístěním i celkovou myšlenkou. Víc nám řekla dvojka z pořadatelského týmu.

Vstupní prohlídka: Timbertwig

redakce 24.06.2019

Timbertwig mají za sebou jedno EP, ale písniček je více, jinak by taky nemohli koncertovat po Evropě.

Broněk Slezák, Jana Fryzelková (MišMaš party): Pro nás je to přelomový ročník

redakce 19.06.2019

Mišmaš párty je ideální příležitost zkusit i něco, co je daleko za hranicemi, které si většina umí představit. To je snad princip festivalu, ne?

Cash Savage: To, že jsem žena, neznamená, že jsem máslo

redakce 18.06.2019

V diáři australských The Last Drinks, kteří jsou známí divokými koncerty, jsou tři neobvyklé tuzemské štace. Rychlé otázky a ještě rychlejší odpovědi Cash Savage.

Jiří Moravčík (Czech Music Crossroads, Colours of Ostrava): Příběhy přibývají každý den II.

redakce 17.06.2019

V první části rozhovoru jsme se s ním bavili zejména o showcasech obecně a jejich vnímání v tuzemském prostoru, v druhé části se rozletíme po world music.

Jiří Moravčík (Czech Music Crossroads, Colours of Ostrava): Příběhy přibývají každý den (část první)

redakce 10.06.2019

S Jirkou Moravčíkem nejen o festivalech, africké hudbě či relevanci termínu world music, ale také o tom, že „duši hladící hudby“ se jen tak nezbavíme.

Pořadatelská: Jan Bartoš (Prague Music Performance)

redakce 07.06.2019

Prague Music Performance je mezinárodní festival a institut zaměřující se na organizování koncertů i interpretačních kurzů sólové hry i komorní hudby. Zpovídáme zakladatele a šéfa Jana Bartoše.

Tonda Kocábek (Boskovice, Kaštan): Mám své jistoty

redakce 03.06.2019

Na Bílou horu si znovu našly cestu kapely z temných sklepů i popového výsluní, a to zdaleka nejen ty domácí. Tradiční klub Kaštan proživá obrození, Tonda Kocábek je u toho.

Markéta Fantová (Pražské Quadriennale): Vystavovat divadelní zážitky a neztratit přitom identitu

redakce 31.05.2019

Rozhovor s uměleckou ředitelkou Pražského Quadriennale o vystavování současné scénografie a udržování identity scénografické profese. Živé umění, živý prostor.