Kristýna Břeská, Ondřej Vraštil | Články / Reporty | 19.09.2023
Na okraji starého hřbitova, před vstupem do kostela Všech svatých pod kopcem Zebínem, jsme poslouchali, jak na svou kytaru hrála a zpívala charismatická Dagmar Voňková, jejíž koncert byl velkým překvapením. Hudebnice už totiž nevystupuje. A tak jsme si poblíž staré zvonice ve stínu stromů za parného zářijového dne užívali několik písní věnovaných této příležitosti, festivalu Lodžie Worldfest 2023.
Ve Valdštejnské lodžii v Jičíně, barokní památce ze sedmnáctého století, jsme tři dny putovali mezi kostelem, čestným dvorem památky Lodžie, maringotkami v majestátním parku Libosadu, šapitó a divadelními sály, abychom si stihli poslechnout koncert, podívat na představení pro jednoho diváka nebo si aspoň v klidu dát kávu a nedělat nic.
Na velké terase letohrádku, ze které jsou vidět mohutné koruny stromů, hrála každý den od odpoledne do pozdní noci hudba z nejrůznějších koutů světa. Atmosféra se proměňovala v čase, cestovala od romantické nálady česko-francouzského uskupení Le Gars Den Bas přes dramatické písně lidového folklóru v podání tuzemské kapely Korjen až k bujarému veselení se slovenskými Balkansambel. Šapitó umístěné přímo pod letohrádkem v Libosadu zase posloužilo k večerním koncertům, kde se představili Yamaha Oriental, Irish Session nebo Croche Dedans. Balkánská diskotéka, irská romance nebo námořnické písně Croche Dedans proměnily šapitó v loď plující v různých rytmech a mořích, ze které se nikomu nechtělo vystoupit. Z dálky viděné pobřeží a blížící se čas konce vystoupení nás nutily tančit o to víc, až do poslední možné chvíle. Ta se naštěstí protáhla do pozdních hodin, kdy se v šapitó spontánně jamovalo.
Specifikem akce je propojení hudby, divadelnosti a silné vizuality krajiny. Organizátoři pracovali s těmito prvky vědomě a doslova je komponovali. Některé produkce se tak z běžného koncertu staly daleko komplexnějším zážitkem. Takto se například vyvedl koncert peruánského pianisty působícího v Německu Sergia Díaze de Rojase. Diváci seděli mezi stromy parku a hleděli do krajiny, ve které se za tónů piana objevovaly tanečnice komunikující s prostorem a hudbou. Další site-specific performancí byla Lesní hostina na motivy irských bájí a legend nebo čtení pohádek v chaloupce stojící uprostřed bažiny, ke které vedla dřevěná lávka.
Výjimečnost festivalu je v jeho skromnosti a snaze všech uměleckých produkcí o vzájemnou souhru. Tady neexistovala mainstage s populárnějšími kapelami nebo vedlejší s méně známými tělesy. Neexistoval ani hlavní program. Divadlo, koncerty a výtvarné dílny probíhaly souběžně, přičemž se některé divadelní performance opakovaly, aby je mohlo zhlédnout co nejvíce diváků. Festival také nezakládal svou publicitu na konkrétních hvězdách, jejich účast nevyzdvihoval. Nelze však opominout páteční euforii z hudebního dua DVA. Ať už jste stáli vzadu nebo vpředu, ať vedle vás pobíhaly děti nebo se pohupovali dospělí, neopomíjel vás pocit, že se všemi přítomnými prožíváte něco obdobného, aniž by bylo možné v daný moment vědět co. Byla to jakási euforie, radost nebo taky možná překvapení ze specifického stylu tvůrců, nad jejichž hudbou se v dobrém musíte smát. Smát sami sobě, smát jim a všem kolem vás.
I přes velkou různorodost stylů a žánrů působil Worldfest jednotně, jako kdyby všechny jeho součásti směřovaly ke stejnému cíli. Oceňuji dramaturgii divadelních inscenací, která nehleděla pouze na zábavné, rodinné, milé a nekonfliktní inscenace, ale naopak svět zobrazila v jeho spletitosti. Inscenace War Maker loutkáře Husama Abeda vyprávěla osud palestinského výtvarníka putujícího válečnou krajinou, divadlo Krajina v batůžku zase diváky s nadsázkou a vtipem přesunulo do Irska plného deště, barů a lidových písní.
K ucelenému zážitku přispěly teatrální úvody před každou produkcí v podání třech performerů zahalených do masek ptáků. Se zvukem irských dud a specifické flétny low whistle ohlašovali blížící se začátek dalšího koncertu.
Po skončení festivalu bylo snadné nabýt dojmu, že jste právě opustili třídenní oslavu života. Worldfest je pro děti i dospělé, pro dospívající i seniory, je prostě slavností, která hudbou, divadlem a nejrůznějšími pochutinami opěvuje život.
Lodžie Worldfest
8.–10. 9. 2023 Valdštejnská lodžie, Jičín
foto © Ondřej Vraštil
Michal Pařízek 22.09.2023
O to víc vrtá hlavou věta, kterou mi asi šedesátiletý prodavač odpověděl na otázku, co nějaká novější místní jména: „Já nic neznám, pro mě hudba skončila v roce 1990.“
Eva Karpilovská 20.09.2023
Do setu přimíchali i starší hity a svou fantastickou, přitom ne nabubřelou show potvrdili, že patří mezi nejlepší živé kapely současnosti.
Kristina Kratochvilová 20.09.2023
Dokážu si představit, že podobné přípravy na nákup lístků pravidelně probíhá u fanoušků Taylor Swift nebo Harryho Stylese. Já ji ale zažívám poprvé.
Jan Starý 19.09.2023
Dramaturgicky a organizačně perfektní akce si zaslouží jedinou výtku – takovou sestavu by mělo vidět víc lidí.
Michal Pařízek 18.09.2023
Pořadatelé chorvatského Shipu na to šli podobně. Naplno, s emocemi. Navíc mají v ruce hned několik tutových trumfů, včetně esa v podobě skutečně okouzlujícího místa konání.
Lucia Banáková 17.09.2023
Kráľovná avantgardného popu sa vrátila po dvadsiatich piatich rokoch. A hoci by fungovali aj superlatívy, Björk existuje kdesi mimo pozemského toku informácií.
Kryštof Kočtář 13.09.2023
Patetická moudra slyší jen málokdo rád, nicméně výrok „méně je někdy více“ přesně vystihuje sety kapel, které zahrály v brněnském Kabinetu Múz.
Dominik Polívka 10.09.2023
První ročník a ambice velikosti 22,5 hektarů elektrizují na hony daleko. Zlatá hodinka hladí železobetonové stěny rezonující prvními zvukovkami, Nils Frahm si staví aparát.
Jan Starý 07.09.2023
Na půdorysu podobném legendárním darmstadtským kurzům se sem co dva roky sjíždějí skladatelé a interpreti současné artificiální hudby aneb na jatka a dál.
Václav 06.09.2023
Deset let „privátního Woodstocku” na konci světa.